چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / دلیل صف های طولانی مردم مقابل نانوایی ها چیست؟/کمبود آرد نانوایی ها را تعطیل کرد
دلیل صف های طولانی مردم مقابل نانوایی ها چیست؟/کمبود آرد نانوایی ها را تعطیل کرد

دلیل صف های طولانی مردم مقابل نانوایی ها چیست؟/کمبود آرد نانوایی ها را تعطیل کرد

کسب و کار نیوز- افزایش هزینه های نانوایی ها دیگر رغبتی برای نانوایان برای پخت نان باقی نگذارده و کاهش پخت نان موجب تشکیل صف های طولانی مقابل بسیاری از نانوایی ها شده است. فعالان این صنف اعلام کرده اند که با توجه به افزایش حقوق و دستمزد کارگران و همچنین اجاره بها، نانوایان رغبت زیادی برای تداوم پخت ندارند. همچنین برخی شهروندان از اینکه نانوایی ها در ساعاتی که باید پخت کنند، تعطیل هستند گلایه دارند و این مساله گاه سبب می شود آنها نتوانند نان در سفره های خانواده داشته باشند. گویا این تعطیلی ساعتی و گاه روزانه برخی نانوایی ها به دلیل نداشتن صرف پخت با توجه به هزینه های نانوایی دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در این رابطه می گوید: درخواست افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه حمل و نقل آرد که توسط شرکت حمل و نقل این کالا داده شده است موجب می شود نانوایی دیگر به عنوان شغل صرفه ای نداشته باشد. این درخواست ارایه شده و با قبول آن هزینه های نانوایی ها با افزایش صد در صدی روبرو خواهد شد. بیژن نوروزمقدم افزود: به همین منظور اتحادیه نانوایان سنتی نیز درخواستی برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان ارایه داده که هنوز جوابی برای آن داده نشده است.

در همین رابطه یک نانوا در تهران می گوید: کارگران و شاطران ماهر برای فعالیت با مبالغ قانون کار رغبتی برای فعالیت ندارند و مدعی هستند که حقوق پرداختی حدود سه تا چهار میلیون تومان در ماه کفاف مخارج آنها را نمی دهد.

این در حالی است که رئیس اتحادیه نانوایان مشهد درباره طولانی بودن صف های نان می گوید: در حوزه آرد و نان  به عنوان دو حوزه جدا از هم یک چرخه معیوب وجود دارد. سیاست گذاری ها در این حوزه اشتباه است نه دولت ورود کرده و نه مجلس. از سال ۱۳۹۳ تاکنون نرخ نان یک بار اصلاح شد آن هم در آبان ۱۳۹۸ . مهم ترین عامل بحث این است که کارگران ما دیگر با این شرایط نمی توانند کار کنند. افزایش دستمزد کارگر ما تابعی از افزایش نرخ است. لذا با توجه به تورم ها کارگر ما عملا دارد نابود می شود. کارگران ما به سمت مشاغل دیگر رفته اند و کارگر متخصص ما رفته و با این دستمزد کار نمی کند.

وی می افزاید: بیمه ما در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۵ درصد اضافه شد و در سال ۱۴۰۰ این مقدار ۴۰ درصد افزایش داشت. مایه خمیر که ضروری است استفاده کنیم در سال ۱۳۹۸ تقریبا ۲۰۰ هزار تومان بوده و الان ۹۰۰ هزار تومان شده است. نمک را کیلویی شش هزار تومان می گرفتیم و کیلویی ۴۰ هزار تومان است. در واقع تمام موارد افزایش قیمت داشته است و تولید نان برای نانوا سودی ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت و گو با “کسب و کار” در رابطه با وضعیت نانوایی ها در شرایط کنونی گفت: در شرایطی قیمت نان ثابت مانده که نانوایان با افزایش چند برابری دیگر هزینه‌های تولید، روزگار دشواری را سپری می‌کنند. نکته حائز اهمیت آن است که افزایش قیمت نان تنها منوط به قیمت آرد نیست و فاکتورهای متعدد دیگری در هزینه‌های جاری نانوایان دخیل است که در قیمت تمام شده نان لحاظ نشده و مشکلات جدی را برای این صنف ایجاد کرده است.

بیژن نوروزمقدم افزود: درخواست افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه حمل و نقل آرد که توسط شرکت حمل و نقل این کالا داده شده است موجب می شود نانوایی دیگر به عنوان شغل صرفه ای نداشته باشد. این درخواست ارایه شده و با قبول آن هزینه های نانوایی ها با افزایش صد در صدی روبرو خواهد شد. نوروزمقدم گفت: به همین منظور اتحادیه نانوایان سنتی نیز درخواستی برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان ارایه داده که هنوز جوابی برای آن داده نشده است.

وی افزود: در سال جاری فقط شرکت حمل و نقل آرد اعلام کرده که به دلیل افزایش هزینه های جانبی، کرایه حمل را ۳۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی همچنین اظهار داشت: به هم ریختگی در قیمت نان نتیجه عدم اعلام قیمت مصوب نان در هر سال بر اساس افزایش هزینه‌های تولید است. قیمت نان به صورت رسمی افزایش نیافته است و هیچ مصوبه دولتی مبنی بر افزایش قیمت نان بعد از آخرین مصوبه در آبان ۹۸ به اتحادیه ابلاغ نشده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه از سال ۹۳ تا ۹۸ قیمت نان هیچ گونه افزایشی نداشت و به مدت ۵ سال قیمت‌ها ثابت بود، افزود: بنابراین پیرو درخواست‌های متعدد اتحادیه در آبان ۹۸ با افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان موافقت شد و براین اساس از آخرین افزایش رسمی قیمت نان حدود یک و نیم سال می‌گذرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …