صفحه اصلی / سرخط خبرها / شوک قیمتی با ادامه خاموشی ها
شوک قیمتی با ادامه خاموشی ها

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

شوک قیمتی با ادامه خاموشی ها

سرمقاله

شرکت توزیع نیروی برق تعهدی در قبال مشتری دارد که برق مستمر و پایدار را در محل تعیین شده باید تحویل دهد. حال این مشتری، مشتری های خانگی باشند چه مشتری های صنعتی و تولیدی. وقتی معاون اول ریاست جمهوری که خود را عضوی از صنعت و معدن کشور می داند و فعالیت های صنعتی بسیاری را در طول خدمت خود در دولت انجام داده اعلام می کند که صنایع برای جبران کمبود برق سطح تولید خود را کاهش دهند، توقعی از دیگر مسوولان نیست.
دولت و شرکت توزیع نیروی برق به صورت یک طرفه و با دید حاکمیتی برای تعهدی که در قبال مشتری دارند بندهایی را به آن اضافه کرده اند که در صورت قطعی برق قصوری متوجه شان نباشد. به طورکلی و با استناد به قوانین قطعی برق برای صنایع و تولیدی ها باید از قبل اطلاع رسانی شود و در صورت عدم اطلاع صنایع و وقوع این اتفاق، باید مشمول خسارت شود.
شرکت برق مکلف است برای جبران خسارت وارد به مشتریان خود چه خانگی و چه تولیدی ها و صنایع از طریق شرکت های بیمه ای وارد شود. اما چرا باید خسارت این اتفاق را صنایع و تولید از جیب خود بپردازند. چرا باید خسارت کاهش تولید متوجه صنایع شود. قطع برق به معنی توقف تولید است. خسارات ناشی از قطعی برق در تولید و صنایع به دو بخش تقسیم می شود. اثرغیرمستقیم قطعی برق، کاهش تولید است و دولت خود به عنوان ارایه کننده این خدمت وقتی که به دلیل کم کاری، اهمال و سو مدیریت قادر به تامین برق برای بخش اقتصاد کشور نیست. در بخش اول قطعی برق به عدم تولید منجر و عدم تولید حادث می شود. این بدان معناست که اگر کارخانه ای چندین ساعت در روز فعالیت دارد تولید با قطعی برق متوقف می شود و خسارت این چند ساعت نیز حادث می شود. حال اگر کارخانه ای ۲۴ ساعته فعالیت داشته باشد با قطعی برق خسارات بسیار بیشتری خواهد دید.
مگر بانک ها با تعطیلی ها و قطعی برق و نبود تولید، در دریافت اقساط خود وقفه می اندازند. بانک ها نه به صورت روزشمار بلکه ساعت شمار تاخیر در پرداخت اقساط را سودی برای خود محاسبه کرده و آن را دریافت می کنند. تولیدکننده اما با قطعی برق به کاهش تولید برخورده است و نمی تواند اقساط خود را پرداخت کند که این اتفاق به عدم تامین تسهیلات منجر خواهد شد.
در صورت عدم تامین تسهیلات، هزینه های نیروی کار و دستمزد ها به مشکل بر می خورد. مگر می شود کارگران حقوق کمتر بگیرند و آیا کاهش تولید هزینه کارگر و تولیدی را کم می کند. تحمیل این شرایط به صنایع و تولیدی ها به صورت دستوری غیرقابل قبول است. در نتیجه هر بار قطع ناگهانی برق و گاز واحد‌های صنعتی خسارت قابل ملاحظه‌ای به تولید کنندگان وارد شده و در نتیجه شوک قیمت‌ها در بازار عرضه نهایی کالا و خدمات به وجود می‌آید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.