صفحه اصلی / اسلایدر / رشد قیمت ها در بازار خودرو
رشد قیمت ها در بازار خودرو

تاخت و تاز قیمت ها در بازار خودرو شدت گرفت

رشد قیمت ها در بازار خودرو

کسب و کار نیوز- گویا بازار خودرو از نتیجه مذاکرات وین و تحقق احیای برجام ناامید شده و قرار است قیمت ها در این بازار با شدت بیشتری افزایش پیدا کند. در حالیکه بسیاری از کارشناسان بازار خودرو ثبت نسبی را در هفته های اخیر تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات، مهمان بازار خودرو عنوان کرده بودند اما اتفاقات قیمتی وتمایل به رشد قیمت ها نشان از واقعیت دیگری دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این رابطه می گوید: با افزایش نوسانات نرخ ارز و ورود دلار به کانال ۲۴ و ۲۵ هزار تومانی، شاهد رشد قیمت‌ها در فضای مجازی بودیم و دارندگان خودرو قیمت‌های بالاتری را برای خرید و فروش درج کرده اند. اما حقیقت این است که هیچ خریداری وجود ندارد. سعید موتمنی افزود: باید در نظر داشت که خودرو دیگر به یک کالای اساسی تبدیل شده و باید حتما نظارت روی قیمت آن باشد.

افزایش قیمت خودور در حالی صورت می گیرد که خودروسازان کشور هم اکنون با زیان انباشته دست به گریبان هستند و بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها سال پیش نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان کردند و سال ۹۸ هم روال زیان دهی این صنعت همین شکل بوده است. افزایش قیمت ارز، مشکلات مرتبط با تحریم از جمله بالا رفتن قیمت مواد اولیه و سخت شدن مبادلات بانکی با خارج طی سال‌های اخیر از عواملی بوده‌اند که قیمت تمام شده خودرو را بالا برده و این گرانی به مصرف‌کننده منتقل شده است.

بررسی قیمت ها در بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت پراید با افزایش قیمت، ۱۳۸ میلیون تومان شده است. روند افزایشی قیمت ها در بازار خودرو ادامه دارد به طوری که در مدل های گروه سایپا شاهد افزایش قیمت ها نسبت به روزهای گذشته بودیم.

در حالی که اعداد اعلامی از سوی فعالان بازار خودرو به خریداران، رقمی کمتر بود، اما باز هم مسیر قیمت ها صعودی است. بررسی ها در میان خودروهای صفر نشان می دهد که پراید ۱۱۱ نسبت به دیروز افزایشی حدود یک میلیون تومان را تجربه کرده است؛ به طوری که امروز با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان در بازار دیده می شود. پراید ۱۵۱پلاس نیز در بازار در بازار با قیمت ۱۴۳ میلیون تومان دیده می شود.

در این میان، گزارش های میدانی حاکی از آن است که تیبا هاچ بک EX با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان، تیبا صندوق دار SX با قیمت ۱۳۲ میلیون تومان، چانگان CS۳۵ با قیمت ۴۷۵ میلیون تومان و ساینا EX دنده ای با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان به فروش می رود. همچنین ساینا EX دنده ای مدل ۱۴۰۰ در بازار در حدود ۱۴۷ میلیون تومان قیمت دارد. بنا به این گزارش، کوییک دنده ای R مدل ۱۳۹۹ در بازار به قیمت ۱۵۴ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۱۶۰ میلیون تومان فروخته می شود.

اما رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بازار خودرو نیز مانند تمان بازارها در انتظار نتایج مذاکرات است. سعید موتمنی افزود: تحقق برجام می تواند قیمت خودرو را تا درصد قابل قبولی کاهش دهد. به عنوان مثال با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت خودروهای خارجی دست‌کم بین تا ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت. اما در حال حاضر به دلیل طولانی شدن فرآیند مذاکرات در بازار خودرو افت و خیز قیمت ها وجود دارد. ممکن است افزایش قیمت اتفاق بیفتد اما گذراست و تمامی انتظارات از برجام است. خرید در بازار خودرو بسیار کم است و بسیاری از افزاد برای فروش در بازار خودرو فعالیت دارند. خرید خودرو تنها برای مصرف واقعی است و بازار خودرو از بازار سرمایه گذاری در حال حاضر خارج شده است.

به گفته موتمنی، در حال حاضر تقاضا در بازار خودرو کم است و تنها محدود به تقاضاهای مصرفی است؛ هیچ تقاضای کاذبی به لحاظ سرمایه‌گذاری در بازار خودرو وجود ندارد و اگر معامله‌ای انجام شود، توسط مصرف‌کننده‌های واقعی است. برخی به امید آنکه ریزش بیشتری در نرخ ارز شکل گیرد، منتظر هستند تا خرید خود را با قیمت‌های پایین تر انجام دهند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو همچنین اظهار داشت: البته با افزایش نوسانات نرخ ارز و ورود دلار به کانال ۲۴ و ۲۵ هزار تومانی، شاهد رشد قیمت‌ها در فضای مجازی بودیم و دارندگان خودرو قیمت‌های بالاتری را برای خرید و فروش درج کرده اند. اما حقیقت این است که هیچ خریداری وجود ندارد. سعید موتمنی افزود: باید در نظر داشت که خودرو دیگر به یک کالای اساسی تبدیل شده و باید حتما نظارت روی قیمت آن باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

یارانه ۱۰ هزار یورویی برای تاکسی‌های برقی/​ ۷ هزار خودروی برقی در راه ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن کریمی ‌‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.