صفحه اصلی / اسلایدر / بعد از مرغ، تخم مرغ و شیرخام/گوشت هم در صف گرانی ایستاد!
بعد از مرغ، تخم مرغ و شیرخام/گوشت هم در صف گرانی ایستاد!

بعد از مرغ، تخم مرغ و شیرخام/گوشت هم در صف گرانی ایستاد!

کسب و کار نیوز - مشکل توزیع نهاده‌های دامی در کشور، دامن بسیاری از دامداران و تولید کنندگان گوشت قرمز را هم گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، بعد مطرح شدن حواشی ضد و نقیض بسیار، قیمت شیر خام افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت تنها در شیر مشهود نیست و گویا باز هم جای نبود و کمبود نهاده دامی را باید با افزایش قیمت در محصول نهایی شاهد باشیم. تغییرات قیمتی در بازار را دنبال کردیم که ما را به فروشگاه‌های مواد پروتئینی رساند. طبق اظهارات کسبه بازار قیمت هر کیلو مرغ گرم بیش از ۴ هزار تومان، نرخ هر شانه تخم مرغ حدود ۹ هزار تومان و قیمت هر کیلو گرم گوشت گرم حدود بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

تمام این افزایش قیمت‌ها یک وجه اشتراک داشتند و آن اختلال درتوزیع نهاده در کشور است؛ موضوعی که پیش از این مسئولان حوزه تولید دامداری و مرغداری بارها نسبت به آن اعتراض کرده بودند.

جوجه ریزی در اردیبهشت ماه کاهش یافت

اسدالله نژاد، عضو اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار کرد: جوجه ریزی انجام شده در اردیبهشت ماه امسال ۱۱۳ میلیون قطعه بود که حدود ۷ میلیون با سیاست‌های دولت فاصله دارد. یکی از عوامل موثر بر این موضوع تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش تولید بود. متاسفانه با تاخیر شدید در بارگیری نهاده‌ها در کشور مواجه هستیم و این به دردسر بزرگی برای مرغداران تبدیل شده است. واحدهایی وجود دارند که ۴۵ روز قبل ذرت خریداری کردند و هنوز به دستشان نرسیده و ناچار به خرید از بازار آزاد شده‌اند.

نرخ هر کیلو گوشت ۸۰ هزار تومان است!

عالی رئیس اتحادیه دامداران کشور بیان کرد: دامداران با قیمت اعلامی توسط دولت مخالف هستند چرا که قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و این افزایش قیمت دردی از دامدار دوا نخواهد کرد. در قیمت گوشت هم حدود نیمی از قیمتی که به دست خریداران می‌رسد به دلالان اختصاص پیدا می‌کند و این موضوع دامداران را تا حد زیادی تحت فشار قرار داده است. در حالی که قیمت تمام شده هر کیلو گوشت حدود ۸۰ هزار تومان است.

او ادامه داد: اگر نهاده‌های مانده در گمرک به دست دامداران برسد می‌تواند به تولید کمک کند. امروز ۳۰ درصد از نهاده‌های مورد نیاز را برای ما تامین می‌کنند و دامداران عزیز کشور از بازار آزاد نهاده مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. فعالان حوزه دام و طیور در حالی با مشکل نهاده دست و پنجه نرم می‌کنند که معاون فنی گمرک ایران از انباشت چند میلیون تنی کالاهای اساسی در گمرکات کشور خبر می‌دهد.

۴۷۲ هزار تن جو و نهاده دامی در گمرکات

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه میزان فعلی کالا‌های اساسی در گمرکات کشور چقدر است؟  اظهار کرد: کالا‌های اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تن است. بیشترین مقدار این کالا‌ها در بندر امام خمینی (ره) با ۳ میلیون و ۳۶۹ هزار تن کالا است.

او در ادامه بیان کرد: علاوه بر آن ۱۹ فروند کشتی یا شناور داریم که ۴۷۲ هزار تن کالای اساسی اعم از روغن، جو، گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و نهاده‌های دامی را در بنادر کشور تخلیه می‌کنند. همچنین ۲۸ فروند کشتی داریم که یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن کالای اساسی اعم از ذرت، جو، روغن، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، گندم و شکر را در خود جای داده‌اند. این موارد در لنگرگاه منتظر هستند و معمولا مشکلات اسنادی دارند یا موارد دیگری که فعلا اجازه پهلو گیری به آن‌ها داده نشده است.

او افزود: ۱۹ فروند از ۲۸ مورد در بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. با در نظر گرفتن کالا‌هایی که تخلیه شدند، کالا‌هایی که در حال تخلیه هستند و کالا‌هایی که در لنگرگاه منتظر هستند، مجموعا ۶ میلیون و ۳۱۲ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور داریم. معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد آن‌ها توسط شرکت‌های خصوصی و ۵۰ تا ۶۰ درصد دولتی وارد شده است، اما در کل این درصد‌ها متغیر بوده و بستگی به نوع ورود آن‌ها دارد.

معاون فنی گمرک در خصوص وضعیت فعلی این کالا‌ها به علت فساد پذیر بودن آن‌ها تصریح کرد: بالای ۱۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی کشور هستند که بیش از ۸ ماه از ماندگاری آن‌ها گذشته است. این موارد یا صاحبان آن‌ها مشکلی برای اظهار دارند و به گمرک ارسال نشده و یا قسمتی از کالا‌هایی است که قبلا به صورت درصدی ترخیص شده یا مشکلات دیگری اعم از عدم امکان ارائه تامین کد رهگیری بانک یا کد تامین ارز یا سایر مشکلات که باعث شده این کالا‌ها فعلا قابلیت ترخیص را پیدا نکنند.

امروز ترخیص این نهاده‌ها می‌تواند آبی بر آتش کمبود نهاده در کشور باشد اما قصه این نهاده‌ها گره خورده و گویا قصد حل شدن ندارد. مسئولان وزارت جهاد کمبود را نمی‌پدیرند و میزان آن را اغراق شده می‌خوانند.

۹۹درصد نهاده های دامی ترخیص شد

معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره علت ترخیص نشدن نهاده‌ها گفت: هر وقت که اجازه دهند این نهاده‌ها مرخص می‌شوند اما انگار قصد دارند از این نهاده‌ها به گرمی پذیرایی کنند. از ابتدای سال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا ترخیص و فروخته شده است. الان هم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در حال ترخیص است. به میزانی که ارز تخصیص داده شود ترخیص انجام می‌شود و اینطور نیست که بگوییم دام‌ها گرسنه ماندند.

او ادامه داد: تنها یک محموله معیوب بود که مرجوع کردیم و به همان میزان جایگزین نشده و آنچه که در رسانه‌ها دیده می‌شود فضا سازی است. در مجموع کمبودی وجود ندارد و نهاده مورد نیاز دامداران تامین شده است. دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند که وقتی نهاده تامین شده چرا اقلام با قیمت گران به دست مصرف کننده می‌رسد.با تمام این اوصاف کمبود نهاده در دل صنایع پرورش دام و طیور ریشه دوانده و کم کم باعث افزایش نرخ گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات شده است. اوضاع تا جایی پیش رفته است که آن‌ها علی رغم افزایش قیمت در چند روز اخیر هنوز تولید را به صرفه نمی‌دانند و از افزایش قیمت چند باره صحبت می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.