صفحه اصلی / اسلایدر / بیکاری ۱۵ درصد شاغلان با شیوع کرونا
بیکاری ۱۵ درصد شاغلان با شیوع کرونا

۳۰ درصد مردم با شیوع کرونا، منبع درآمد خود را از دست دادند

بیکاری ۱۵ درصد شاغلان با شیوع کرونا

کسب و کار نیوز- شیوع بیماری کرونا موجب شد تا بسیاری از مردم شغل خود را از دست بدهند. در این بین کارگران روزمزد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد کارگران در مشاغل غیررسمی کار می‌کنند در حالی که تحت پوشش بیمه نیستند. از این تعداد، ۶۲ درصد زنان و ۵۹ درصد مردان شاغل، بیمه ندارند. به گفته یک تحلیلگر و کارشناس بازار کار بیشترین آسیب در دوران شیوع کرونا تا به امروز به کارگران وارد شده است. حمید حاج اسماعیلی گفت: متاسفانه در شرایطی که کرونا بیداد می کند و تعطیلی ها هم ادامه دارد بیمه بیکاری جوابگوی نیاز ایم تعداد از متقاضیان نیست. بسیاری از بیکاران ناشی از بحران کرونا به طور کامل شغل خود را از دست داده اند و از مزایای بیمه بیکاری نیز بهره مند نیستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بعد از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، برنامه ملی پاسخ‌دهی به پیامدهای همه‌گیری کرونا در ایران به تصویب رسید و طبق آن،اجرای این برنامه با سه خط تلفن، و توان حرفه‌ای و تخصصی ۴۵۰ مشاور آموزش‌دیده جهت پاسخگویی به مسائل اجتماعی و روانی همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز شد. ستاره آمنه فروزان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه و رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید۱۹ در یک نشست مجازی به گزارش پژوهشکده آمار، از تأثیرات اجتماعی و اقتصادی، جمعیتی و سلامت روان بیماری کووید-۱۹ که در آذر ۱۳۹۹ منتشر شد، اشاره کرد: «بر اساس این گزارش، ۱۵درصد شاغلان به دلیل همه‌گیری کووید، شغل خود را از دست دادند که زنان شاغل و گروه‌های خود اشتغالی حجم بیشتری از این آمار را تشکیل می‌دهند.» به گفته فروزان، ۳۰ درصد افراد با همه‌گیری کرونا، منبع درآمد خود را از دست دادند و کاهش درآمد نسبت به قبل از همه‌گیری داشتند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اثر شیوع کرونا را بیکاری ۲۰ درصد از شاغلان برآورد کرده که در قالب تعطیلی یا کاهش فعالیت بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود. دفتر مدل سازی دانشگاه امام صادق از نتیجه مطالعه‌ای خبر داده که نشان می‌دهد از آغاز شیوع کرونا تولید ۶۵ درصد بنگاه‌های اقتصادی کاهش تولید داشته‌اند. بر اساس این پژوهش فقط فعالیت ۴ درصد بنگاه‌ها افزایش داشته است.

پیش‌بینی افزایش چشمگیر بی‌کاری در حالی است که ایران در زمستان گذشته نرخ ۱۰ و شش دهم درصدی بیکاری را ثبت کرده است. به روایت مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در تابستان سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۶ درصد بوده است. اکنون نه فقط کارشناسان اقتصادی یا منتقدان دولت نگران موج بزرگ بی‌کاری هستند که به این نرخ افزوده شود بلکه علی ربیعی، سخنگوی دولت هم هشدار داده میلیون‌ها تن در معرض بیکاری و اخراج از کار قرار دارند. به گفته وی بیش از ۳ میلیون شاغل رسمی و ۴ میلیون شاغل غیررسمی با کاهش دستمزد یا اخراج رو به رو بوده و همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه تعطیل شده‌اند.

یک کارشناس بازار کار در این رابطه به “کسب و کار” گفت: بیشترین آسیب در دوران شیوع کرونا تا به امروز به کارگران وارد شده است. حمید حاج اسماعیلی افزود: متاسفانه در شرایطی که کرونا بیداد می کند و تعطیلی ها هم ادامه دارد بیمه بیکاری جوابگوی نیاز این تعداد از متقاضیان نیست. بسیاری از بیکاران ناشی از بحران کرونا به طور کامل شغل خود را از دست داده اند و از مزایای بیمه بیکاری نیز بهره مند نیستند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: باید برای حل مشکل کارگران و بیکاران ناشی از بحران کرونا برنامه جامع و کاملی وجود داشته باشد. اینکه بخش خصوصی اعلام کرد ۶ میلیون دز واکسن برای کارگران وارد می کند به کجا رسید. اگر واکسیناسیون سراسری کارگران انجام شود این مشکلات کاهش خواهد یافت.

کارشناس بازار کار اظهار داشت: ایجاد شغل اولویت دولت است و باید برای بیکاران شغل مناسبی در نظر گرفته شود. همچنین استفاده از بیمه بیکاری و دیگر مزایایی که برای دوران بیکاری کارگران و البته تمامی مردم در دستور کار قرار بگیرد.

حاج اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: دولت باید سیاست‌هایی را به منظور تاب‌آوری بخش‌های مختلف جامعه به اجرا بگذارد. چرا باید بیش از نیمی از کارگران در مشاغل غیررسمی بیمه نداشته باشند. باید به این موضوع صورت جدی پرداخته شود و پیگیری در سطح وسیعی ادامه پیدا کند. کارگران روزمزدی که در مشاغل غیررسمی کار می کنند بسیارند و در حال حاضر وضعیت معیشتی نگران کننده ای دارند. بسته های معیشتی دولت به دلیل عدم برخورداری از بیمه به این گروه اختصاص پیدا نکرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.