صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش نرخ سود بین بانکی به زیر ۱۸درصد
کاهش  نرخ  سود  بین بانکی به  زیر ۱۸درصد

نرخ سود بین بانکی به کمترین رقم در 9 ماه اخیر رسید

کاهش نرخ سود بین بانکی به زیر ۱۸درصد

کسب و کار نیوز- نرخ سود بازار بین بانکی به رقم ۹/ ۱۷درصد رسیده که این رقم در ۹ماه اخیر کمترین مقدار بوده است. به گفته یک اقتصاددان نرخ بهره بین بانکی نرخی بسیار کوتاه مدت است و برای مبادله روزانه بانکها تعیین می شود. به عبارتی نشان دهنده وضعیت مازاد بانکهاست. سهراب دل انگیزان افزود: در حال حاضر این رقم کوچک است و قدرت مانور روی دیگر بازارها آنچنان که باید نخواهد داشت. اگر رقم عدد بزرگی بود می توانستیم در رابطه با تاثیرات آن بر روی دیگر بازارها صحبت کنیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته کاهش سود بین بانکی به سطح زیر ۱۸ درصد می‌تواند نشانه‌ای مهم در اقتصاد کلان باشد و به امتحان آخر سیاستگذار اقتصادی تبدیل شود. به‌نظر می‌رسد استفاده دولت از منابع بانک مرکزی از طریق تنخواه و افزایش پایه پولی به موجب آن، از دلایل کاهش نرخ سود بین بانکی باشد‌. در همین رابطه صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بهره بین بانکی در روزهای اخیر، بیان کرد: کاهش این نرخ در صورتی منجر به کاهش سود بانکی می‌شود که کاهش نرخ در بازار بین بانکی پایدار باشد.

اما علی سعدوندی، کارشناس حوزه بانکی معتقد است که کاهش نرخ بهره بین بانکی در دسته سیاست‌های انبساطی دولت قرار می‌گیرد و بانک‌ها با خلق پول به حرکت نقدینگی از اقتصاد به سمت بازار سرمایه کمک می‌کند. به گفته وی، این موضوع در کوتاه‌مدت به رونق بازار سهام منتج می‌شود؛ اما در بلندمدت با وجود تورم بالای ۴۵ درصدی در اقتصاد به شکل‌گیری حباب و متضر شدن سرمایه‌گذاران در بورس ختم می‌شود.

تاثیرات کاهش نرخ بهره بین بانکی

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

نرخ بهره بین بانکی نرخی بسیار کوتاه مدت است و برای مبادله روزانه بانکها تعیین می شود. به عبارتی نشان دهنده وضعیت مازاد بانکهاست. این نرخ نرخی نیست که با معاملات مشخص اقتصادی به صورت مستقیم درگیر باشد و به صورت غیرمستقیم تاثیرگذار خواهد بود. هرگاه این نرخ پایین می آید بدان معناست که تقاضای وام یا پول توسط بانکها از یکدیگر کمتر است. این نرخ می تواند در بلندمدت بر روی سود سپرده بانکی و یا دیگر بازارها تاثیرگذار باشد اما در شرایط فعلی رقم آنقدر قوی نبوده و شرایط اقتصادی هم مناسب این اقدام نیست. به عبارت دقیق تر در حال حاضر این رقم کوچک است و قدرت مانور روی دیگر بازارها آنچنان که باید نخواهد داشت. اگر رقم عدد بزرگی بود می توانستیم در رابطه با تاثیرات آن بر روی دیگر بازارها صحبت کنیم.

البته چون بانک مرکزی پایه پولی را گسترش می‌دهد، حجم پول بیشتری در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و آنها دیگر نیازی به جذب سپرده بیرونی و از سوی دیگر مبادله درونی ندارند و به همین علت، نخست نرخ بهره بین بانکی پایین می‌آید و به تبع آن قاعدتاً باید نرخ سود سپرده نیز کاهش پیدا کند. همچنین بانک‌های ما بیشتر وظیفه سوداگری دارند، یعنی سپرده مردم را جذب می‌کنند و با آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، ملک می‌خرند و … و دیگر در این شرایط سود بانک‌ها فقط از سپرده مردم تامین نمی‌شود و در نتیجه بانک دیگر تمایلی برای کاهش نرخ سود خود ندارد.

اما اینطور به نظر می رسد که این نرخ  در حال حاضر تا زمانی که دولت جدید مستقر شود اعلام شده و تا زماین که دولت جدید بخواهد تصمیمات و راهکارهای خود را اعلام و اجرایی کند این نرخ استفاده خواهد شد. در شرایط فعلی مردم، بانکها و شرکتها مبادلات خود را تا حد زیادی کاهش داده اند و در انتظار اعلام تصمیمات جدید برای بازار بین بانکی و نرخ سود سپرده ها هستند. البته وقتی نرخ سود بین بانکی کمتر می شود تقاضا برای بازارهایی مانند بورس، خودرو و طلا و سکه افزایش خواهد یافت اما کادامیکه این عدد کوچک است نمی توان انتظار تغییرات قابل ملاحظه ای را داشت. از طرفی دیگر زمانی مردم پول خود را وارد بازارهای سرمایه‌ای می‌کنند که این بازارها سودآور و هیجانی باشند.البته بسیاری از مردم حتی سرمایه‌گذاران بزرگ عادت دارند که پول خود را به صورت سرمایه گذاری سنتی در بانک‌ها قرار دهند. همچنین بانک‌ها با نرخ سود فعلی مشکلی ندارند و برای هر نرخ بهره‌ای برنامه دارند. این اصل نظام بانکداری است که باید اصلاح شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.