صفحه اصلی / اسلایدر / با وجود عدم ابلاغ رسمی افزایش قیمت، شیرخام ۶۴۰۰ تومان فروخته می شود/حذف لبنیات از سبد خرید خانوار

با وجود عدم ابلاغ رسمی افزایش قیمت، شیرخام ۶۴۰۰ تومان فروخته می شود/حذف لبنیات از سبد خرید خانوار

کسب و کار نیوز- در حالی صنعت لبنیات از توزیع یارانه محروم است که خطر گرانی چندباره محصولات لبنی را تهدید می کند. در صورت عدم توزیع یارانه به این صنعت، لبنیات از سفره 85 میلیون ایرانی حذف و سفره میلیون ها ایرانی کوچک تر خواهد شد. این در حالی است که با وجود عدم تعیین و ابلاغ رسمی افزایش قیمت، شیرخام 6400 تومان فروخته می شود و صنایع لبنی گرفتار قیمت های چندنرخی در بازار شیرخام شده اند. جلسه ای در روزهای گذشته برای تعیین قیمت شیرخام در وزارت کشاورزی برگزار شد که در این جلسه از نمایندگان صنعت لبنیات دعوت به عمل نیامد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در این رابطه می گوید: وزارت جهاد کشاورزی باید از تعیین قیمت شیرخام بدون بررسی تأثیر آن بر قیمت محصولات لبنی و کشش بازار و وضعیت مصرف کنندگان پرهیز کند. قیمت شیرخام از سال ۹۸ تا آذر سال گذشته ۸۸ درصد افزایش داشته است. بنی طبا افزود: در شرایط کنونی، کارخانه های لبنی بیش از نرخ مصوب شیرخام خریداری کنند و به رغم آنکه سازمان‌ تعزیرات به قیمت محصولات لبنی نظارت سخت گیرانه دارند، اما بر قیمت مصوب شیرخام نظارتی ندارند.

درهمین رابطه مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی گفت: گرانی لبنیات منتج به کوچک شدن سفره خانوار و کاهش سرانه مصرف می‌شود، از این رو پرداخت یارانه تنها راه حل این موضوع است. علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های لبنی با اشاره به اینکه گرانی لبنیات، سرانه مصرف را هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: اخیرا در تنظیم بازار وزارت جهاد قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو شیرخام تصویب شد که اعتراضات مکرر ناشی از غیرکارشناسی بودن مانع ابلاغ شد. او افزود: هم اکنون باید قیمت شیرخام بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود که با این وجود دیگر نیازی به شوک به بازار نیست.

ظفری قیمت کنونی خرید هر کیلو شیرخام را ۵‌ هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: ابلاغ قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای خرید هر کیلو شیرخام منجر به حذف لبنیات از سفره مصرفی خانوار می‎شود، از این رو دولت برای جلوگیری از سرانه مصرف باید اقدام‌ به توزیع یارانه کند. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‎های لبنی ادامه داد: در سال ۸۹ با حذف یارانه محصولات لبنی، سرانه مصرف از ۱۳۰ کیلو به ۶۰ کیلو کاهش یافته است که دولت برای بازگشت سرانه مصرف به سال‌های قبل راهی جز پرداخت یارانه از دامپروری به صنعت ندارد.

به گفته او، در سال ۸۹ بدون مطالعه کارشناسی با حذف یارانه لبنیات، تیشه به ریشه مصرف خانوار زدند، در حالی که با گرانی لبنیات سفره ۸۵ میلیون ایرانی کوچک می‌شود.ظفری در پایان تصریح کرد: علی رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی، سرانه مصرف کاهش محسوسی داشته است، در حالی که با اختصاص یک دهم این یارانه به شیر امکان خرید شیر، ماست و پنیر با قیمت مناسب برای تمامی خانوار وجود داشت.

در همین رابطه، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید از تعیین قیمت شیرخام بدون بررسی تأثیر آن بر قیمت محصولات لبنی و کشش بازار و وضعیت مصرف کنندگان پرهیز کند. قیمت شیرخام از سال ۹۸ تا آذر سال گذشته ۸۸ درصد افزایش داشته است. در شرایط کنونی، کارخانه های لبنی بیش از نرخ مصوب شیرخام خریداری کنند و به رغم آنکه سازمان‌ تعزیرات به قیمت محصولات لبنی نظارت سخت گیرانه دارند، اما بر قیمت مصوب شیرخام نظارتی ندارند.

محمد رضا بنی طبا در ادامه از عدم دعوت نمایندگان صنایع لبنی در جلسه بررسی و تعیین قیمت شیرخام انتقاد کرده و افزود: دامداران و صنایع در ارتباط مستقیم با یکدیگر بوده و صنایع لبنی نیز خواستار افزایش قیمت شیرخام هستند چرا که اگر دامداران آسیب ببینند و تولید دچار مشکل شود، چرخ کارخانجات لبنی هم می‌خوابد.

وی تاکید کرد: با این حال به دلیل اینکه این صنعت یک زنجیره در ارتباط با هم است، باید در جلسه از نمایندگان صنایع لبنی هم دعوت می‌شد تا نظرات آنها نیز اعمال شود. چرا که اگر صنایع نتوانند شیرخام را با قیمتی که تعیین می‌شود خریداری کنند، عملاً نرخ تعیین شده از اعتبار ساقط خواهد بود و امکان تحقق در بازار نخواهد داشت. بنی طبا ادامه داد: با وجود آنکه کارخانه های لبنی، شیرخام را بالاتر از نرخ مصوب خریداری می کنند، اما قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی تغییری نداشته و کارخانه ها همچنان با زیان عرضه می کنند. به گفته این مقام مسئول، اگر افزایش قیمت شیر خام‌ مهار نشود، در ادامه نرخ محصولات لبنی بالا خواهد رفت.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی درباره تاثیر افزایش قیمت لبنیات بر قدرت خرید خانوار بیان کرد: رقابت کارخانه های لبنی در آخرین زنجیره صنعت منجر به کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان شده است تا بتوانند سهم بیشتری از بازار بگیرند. این در حالی است که در بخش تولید خوراک دام و شیرخام شاهد رقابت نیستیم چرا که رقابت در بخش های اول زنجیره سرکوب شده است.وی ادامه داد: هرچه در بخش های مختلف زنجیره رقابت را افزایش دهیم، در نتیجه هزینه های تولید کاهش می یابد که سود آن برای مصرف کننده است.

همچنین مطالعه کنید:

میثم شکری ساز از اهمیت MBA برای مدیران می‌گوید

مدرک مدیریت ارشد کسب‌و‌کار (MBA) می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌های شغلی خود را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *