صفحه اصلی / دسته بندی نشده / اقتصاد و صنعت؛ نگران از قطعی برق و کمبود مواد اولیه

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران شامخ خردادماه را 51.27 واحد اعلام کرد

اقتصاد و صنعت؛ نگران از قطعی برق و کمبود مواد اولیه

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نتایج بیست و یکمین دوره شامخ کل اقتصاد و سی و سومین دوره شامخ صنعت را برای خردادماه 1400 منتشر کرد. بر اساس نتایج این طرح در خردادماه، روند مثبت شامخ، در کل اقتصاد با رقم 51.27 واحد و در بخش صنعت با رقم 54.21 واحد ادامه پیدا کرده و وضعیت رونق در هر دو شاخص حفظ شده است؛ اما همچنان مسائلی نظیر کاهش سفارشات جدید مشتریان، افزایش قیمت مواد اولیه ازیک‌طرف و قطعی مکرر برق در واحدهای صنعتی و خدماتی از طرف دیگر، تردیدهایی را در استمرار وضعیت موجود به وجود آورده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شامخ کل اقتصاد و صنعت در خردادماه همچنان در وضعیت رونق قرار داشته اما قطعی برق و کمبود مواد اولیه همچنان جزو نگرانی‌های فعالان اقتصادی بوده است.

مشکلات اصلی در خرداد ۱۴۰۰ از دید فعالان اقتصادی
– ادامه روند قطعی‌های مکرر برق در خردادماه در بعضی مناطق بر کسب‌وکارها اثر گذاشته و منجر به ایجاد اختلال در فرآیند تولید و کند شدن روند آن شده به‌طوری‌که شرکت‌ها با ظرفیت پایین‌تر از توان خود تولید می‌کنند و جهت کاهش هزینه‌های تولید در بعضی از صنایع منجر به تعدیل نیروی کار شده ‌است. (صنایع شیمیایی، صنایع کانی غیرفلزی، ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی، صنایع غذایی و…)
-نوسانات قیمتی و افزایش شدید قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی باعث بالا رفتن هزینه تولید در اکثر رشته فعالیت‌ها شده ‌است. (صنایع شیمیایی، صنایع لاستیک و پلاستیک، …)
-در بسیاری از صنایع تقاضا و میزان سفارشات تحت تأثیر نتایج انتخابات و رویکرد دولت آینده کاهش یافته است و بازار با رکود مواجه بوده است (صنایع لاستیک و پلاستیک، ….)
-کمبود نیروی انسانی درحالی‌که شرکت‌ها متقاضی استخدام هستند معضلی است که طی ماه‌های اخیر برخی از شرکت‌ها با آن روبرو بوده‌اند (صنایع کانی غیرفلزی و …)
-ارز دارویی فقط در اختیار برخی از شرکت‌های دارویی خاص قرار می‌گیرد که بعضاً به بعضی از سازمان‌ها یا نهادها وابسته هستند. (صنایع شیمیایی)

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.