صفحه اصلی / اسلایدر / سناریوی معطلی خوراک دام در گمرک تکرار شد/خیز دوباره گوشت به سمت گرانی
سناریوی معطلی خوراک دام در گمرک تکرار شد/خیز دوباره گوشت به سمت گرانی

سناریوی معطلی خوراک دام در گمرک تکرار شد/خیز دوباره گوشت به سمت گرانی

کسب و کار نیوز- سه میلیون تن نهاده دامی در گمرک بندر امام خمینی است و ترخیص آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس سه میلیون تن نهاده دامی در گمرک بندر امام خمینی است که این مقدار می‌تواند نیاز 4 ماه کشور را تامین کند، اما موانعی وجود دارد که این‌ها به دست دامدار نمی‌رسد و امنیت غذایی را به خطر انداخته است. بسیاری از دامداران در هنگام نبود نهاده از علوفه برای تغذیه دام‌های خود استفاده می‌کردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اما امسال خشکسالی‌ها سبب شده که دامدار دیگر قادر به تامین علوفه هم نباشد. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در این رابطه می گوید: نگرانی جدی برای تامین گوشت در نیمه دوم سال داریم. علی اصغر ملکی افزود: مادامیکه خشکسالی وجود نداشت به هنگام تاخیر در ترخیص نهاده ها، دامداران علوفه را جایگزین خوراک دام کرده بودند که این اتفاق با وقوع خشکسالی نیز دیگر ادامه نخواهد یافت.

این در حالی است که اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران زاویه دیگری از مشکل ترخیص نهاده از گمرک را که شاید مهمترینش باشد، فاش کرده است این اتحادیه از انحصار دولتی‌ها می‌گوید که مانع بزرگی در حمل نهاده‌های مانده در گمرک تبدیل شده است.اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: «انحصار در بارگیری نهاده‌ها از بندر امام خمینی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام عامل تاخیر در روند تامین نهاده برای مرغداران و دامداران است.»

 

تخصیص قطره چکانی ارز به نهاده های مانده در گمرکات

مجید موافق قدیری عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می گوید: بیش از ۳ میلیون تن انواع نهاده های دامی در بنادر موجود است که ارز آن تأمین نشده! عبرت نمی گیرید چرا!؟

وی با اشاره به تخصیص قطره چکانی ارز به نهاده های مانده در گمرکات تصریح کرد: در شرایط حساس فعلی باید توجه و تدبیر ویژه ای بر روی موضوع ترخیص و توزیع کالاهای اساسی صورت بگیرد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده دچار چالش نشوند.موافق قدیری همچنین اعلام کرد: دولت در حوزه نهاده های دامی همان راهی را می رود که پارسال رفت.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: نگرانی جدی برای تامین گوشت در نیمه دوم سال داریم. علی اصغر ملکی افزود: مادامیکه خشکسالی وجود نداشت به هنگام تاخیر در ترخیص نهاده ها، دامداران علوفه را جایگزین خوراک دام کرده بودند که این اتفاق با وقوع خشکسالی نیز دیگر ادامه نخواهد یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی که پیش از این از رشد کشتار دام‌های مولد به‌دلیل خشکسالی و کمبود علوفه انتقاد کرده بود، گفت: به‌دلیل ‎خشکسالی و کمبود ‎نهاده دامی، کشتار دام‌های مولد یا با وزن پایین به‌صورت بی‌رویه انجام می‌شود. نگرانی جدی برای کمبود ‎گوشت قرمز در نیمه دوم سال و جهش قیمت‌ها و در نتیجه برگشت ‎صف گوشت وجود دارد.

وی اظهار داشت: به علت کمبود و افزایش قیمت علوفه و نهاده های دامی با رشد عرضه دام توسط دامداران مواجهیم که این موضوع باعث کاهش یا تثبیت قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گاوی در اثر کاهش تقاضا شده است. وی ادامه داد: رشد هزینه ها منجر به افزایش عرضه دام های کم سن و مولد در میادین کشتار شده است و این اتفاق به معنای کاهش جمعیت دامی مولد و کاهش تولید گوشت قرمز در آینده ای نزدیک است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش عرضه بره های ماده کوچک ابراز نگرانی کرده و گفت: واسطه ها هر کیلوگرم بره ماده از دامداران را دست‌کم ۱۵ هزار تومان کمتر از قیمت بازار خریداری می کنند.

وی ادامه داد: کشتن بره ماده‌های مولد به آینده کشور ضربه می‌زند و از برج ۵ به بعد دچار کمبود دام و چالش در این حوزه خواهیم شد. ملکی با بیان اینکه بره ماده‌ها به دلیل خشکسالی، شرایط نامطلوب مراتع و کمبود شدید علوفه و همچنین نهاده‌های دامی کشتار می‌شوند، گفت: این بره‌ها وزن بسیار کمی هم دارند و حداکثر ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم گوشت از آنها حاصل می‌شود در حالی که در حالت نرمال میزان گوشت استحصالی باید حداقل ۲۳ کیلوگرم گوشت بدون دنبه باشد.

ملکی با تاکید بر اینکه کاهش جمعیت دامی به معنای کاهش تولید گوشت قرمز و به تبع آن کاهش عرضه است، تصریح کرد: پیش بینی می شود با برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا شاهد افزایش چندین برابری قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گاوی در بازار باشیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.