صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ساخت و ساز تشنه نقدینگی
بازار ساخت و ساز تشنه نقدینگی

دولت سیزدهم موفق به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال خواهد شد؟

بازار ساخت و ساز تشنه نقدینگی

کسب و کار نیوز- در حالی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب در دیدار با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی مهم ترین اقدام دولت سیزدهم را ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اعلام کرده که در تحقق این وعده اما و اگرهای بسیاری وجود دارد. دولت دوازدهم نیز وعده ساخت میلیونی مسکن را داد و این وعده تنها با ساخت 400 هزار مسکن در سال عوض شد. رئیسی، رئیس جمهور منتخب در این باره گفت: اولین اقدام دولت آینده تدارک تولید سالانه یک میلیون مسکن است. این اظهارت در دیدار وی با وزیر راه و شهرسازی بوده است. به گفته وی، از جمله اولین اقدامات دولت مردمی، آغاز نهضت مسکن سازی در روزهای ابتدایی دولت و تدارک تولید سالانه یک میلیون مسکن برای خانواده‌ها و خصوصاً جوانان خواهد بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس اقتصاد مسکن در این رابطه می گوید: در ۴۰ سال گذشته تا به امروز هنوز نتوانسته ایم سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کنیم. ۹۵ درصد تولید مسکن در حال حاضر در دست بخش خصوصی است و زیر ۵ درصد ساخت مسکن دولت و نیمه دولتی است. ستاریان افزود: چنین توانی در نقدینگی کشور نداریم که یک میلیون واحد مسکونی بسازیم. گردش پول در ایران بسیار کند است و با این چرخش پول نمی توان کاری از پیش برد.

حال این سوال مطرح می شود که آیا صرفا با ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، قدرت خرید برای متقاضیان مسکن افزایش می‌یابد. آیا صرفا وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، سمت تقاضا را تحریک می‌کند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکن نیاز داریم و در بهترین سالها حدود ۸۰۰ هزار واحد ساخته شده، لذا هرسال چندصدهزار واحد کسری داریم گفت: ما برنامه ریزی کردیم که ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تقبل شده در برنامه اقدام ملی مسکن حداکثر تا ۱۸ ماه ساخته شود.  محمد مخبر گفت: رهبری بیش از ۱۰ سال است که شعار سال را معین می کنند، اگر ۲۰ درصد توصیه های ایشان را رعایت می کردیم امروز از استحکام بالاتری برخوردار بودیم و می‌توانستیم در وضعیت بهتری حرکت کنیم.

وی افزود: سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکن نیاز داریم و در بهترین سالها حدود ۸۰۰ هزار واحد ساخته شده است و هرسال چندصدهزار واحد کسری داریم. ما برنامه ریزی کردیم که ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تقبل شده در برنامه اقدام ملی مسکن حداکثر تا ۱۸ ماه ساخته شود. ما قبول کردیم ۲۵ درصد مسکن های تعهد شده در قالب برنامه اقدام ملی مسکن یعنی ۱۰۰ هزار از ۴۰۰ هزار واحد را بسازیم.  وی با اشاره به اینکه باید همه دستگاه‌ها باید به این حوزه کمک کنند؛ مسکن هم در رفاه اجتماعی و هم پیشبرد صنایع و کنترل تورم نقش اساسی دارد گفت: هرجا بتوانیم کمک کنیم به جد وارد شده و به دولت کمک می کنیم. تمام اقدامات ستاد در راستای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال است.

نقش گردش نقدینگی در ساخت مسکن

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

در ۴۰ سال گذشته تا به امروز هنوز نتوانسته ایم سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کنیم. ۹۵ درصد تولید مسکن در حال حاضر در دست بخش خصوصی است و زیر ۵ درصد ساخت مسکن دولت و نیمه دولتی است. این در حالی است که نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال نیاز داریم که در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده این مقدار بیشتر یا کمتر خواهد شد. تولید یک میلیون واحد مسکونی به معنای ساخت صرف نیست و باید در این امر ساخت فضاهای خدماتی و اجتماعی را نیز در نظر گرفت.

یک متر واحد مسکونی تقریبا یک متر هم امکانات دارد. به اندازه یک متر فضای خدماتی یا مسکونی یک متر هم هزینه زیرساخت داریم. همچنین به اندازه دو متر هم هزینه زیرساخت می شود. گاز، برق، آب و… نیز باید در نظر گرفته شود. در واقع  ۴ متر مربع هزینه می کنید اما یک متر مربع مسکونی دست شما را می گیرد. چنین توانی در نقدینگی کشور نداریم که یک میلیون واحد مسکونی بسازیم. گردش پول در ایران بسیار کند است و با این چرخش پول نمی توان کاری از پیش برد. باید زیربنایی به موضوع مسکن نگاه کرد. باید اقتصاد را آماده تولید یک میلیون مسکن کنیم. فقط با دستور واحدهای مورد نیاز ساخته نخواهند شد.

سالانه کشور به ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد و اگر همه بانک ها هم وام بدهند نهایتا بتوانند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهند و مابقی سرمایه برای ساخت این تعداد واحد مسکونی باید از طریق گردش پول در کشور ایجاد شود که نمی شود البته تنها تسهیلات نیست بلکه ابزارهای متعددی باید همزمان اجرا شود.

آنچه مشکل اصلی مسکن در ۴۰ سال گذشته بوده و بیش از ۵۰ درصد جامعه امروز با آن درگیر هستند با طرح های کوچک و جزیی حل نخواهد شد و باید یک وفاق ملی برای حل مشکلات داشته باشیم و به ساختارهای اقتصادی توجه شود اما امروز شاهد آنیم که اصلا تکلیف اقتصاد کشور مشخص نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.