صفحه اصلی / اصناف / مشکل تانکرداران حمل سوخت حل شد/ نرخ کرایه‌ افزایش یافت
مشکل تانکرداران حمل سوخت حل شد/ نرخ کرایه‌ افزایش یافت

مشکل تانکرداران حمل سوخت حل شد/ نرخ کرایه‌ افزایش یافت

کسب و کار نیوز- معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می گوید افزایش کرایه حمل مواد سوختی تصویب شده و این افزایش کرایه، مشمول ۳ ماه نخست امسال هم خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در روزهای اخیر برخی رانندگان کامیون‌های حامل مواد سوختی در اعتراض به برخی مشکلات صنفی اعلام کرده بودند که از حمل سوخت به شهرها خودداری می‌کنند؛ اتفاقی که با تکذیب تشکل‌های صنفی بخش حمل و نقل جاده‌ای مواجه شده و اعلام کردند اگرچه گلایه‌هایی به وضعیت معیشتی داریم، اما هرگز دست از کار نمی کشیم و وظیفه نقل و انتقال در جامعه، معطل نمی‌ماند.

۱۲ هزار کشنده حامل مواد سوختی داشتیم که ۱۵۰۰ کشنده تغییر بارگیر داده‌اند

به گفته برخی فعالان صنفی صنعت حمل و نقل جاده‌ای، ۱۲ هزار دستگاه کشنده دارای بارگیر حمل فله مایع (تانکر سوخت) در کل کشور فعال هستند که در یک سال و نیم اخیر، ۱۵۰۰ دستگاه از آنها با تغییر بارگیر خود و تبدیل آن به کفی، اتاق یا چادری، از بخش حمل مواد سوختی خارج و به حمل سایر کالاهای تجاری روی آورده‌اند.

وزیر راه: افزایش کرایه حمل مواد سوختی اعمال شده است

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز ۹ تیر ماه در حاشیه مراسم گرامی داشت روز دریانورد در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض کامیون داران حامل مواد سوختی گفت: ما کرایه ناوگان جاده‌ای نفتکش را، هم پارسال و هم امسال افزایش داده‌ایم و این افزایش اعمال شده است.

معاون سازمان راهداری: مشکل نرخ کرایه حمل برطرف شده اما مشکل تأخیر در پرداخت همچنان پابرجاست

بابک طالبی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز درباره حل مشکلات کامیون داران حامل مواد سوختی اظهار کرد: در جلسه پایش حمل و نقل که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شده و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز معمولاً در جلسات حضور دارد، موضوع پایین بودن کرایه حمل مواد سوختی مطرح می‌شد؛ ما هم در سازمان راهداری، کم و بیش از طریق تشکل‌های صنفی رانندگان، این اعتراضات را می‌شنویم.

وی افزود: در خانواده حمل و نقل، برخی از اعضای ما در حال حمل و نقل فرآورده‌های نفتی هستند که در حال انتقال سوخت به جایگاه‌ها، نیروگاه‌ها یا کارخانه‌ها هستند؛ اینها چون معمولاً یک سر بار خالی تردد می‌کنند، به همین دلیل در سال‌های گذشته، نرخ کرایه حمل آنها از نرخ کرایه کالاهای تجاری بالاتر هم بود؛ اما در حال حاضر این نرخ از نُرم عادی هم پایین‌تر است که منجر به برخی اتفاقاتی شده که یک خطری را هم متوجه شرکت ملی پخش کرده و هم سازمان راهداری.

طالبی ادامه داد: خطری که متوجه سازمان راهداری است، از این جهت است که با توجه به اینکه ناوگان موجود در بخش حمل جاده‌ای بار، بیشتر از نیاز کشور است، اما چون کرایه حمل مواد سوختی از کالای تجاری پایین‌تر است، تعدادی از کامیون‌های حامل مواد سوختی تغییر کاربری داده و به جرگه ناوگان حامل کالای تجاری می‌پیوستند و به کشنده، کفی یا اتاق می‌بستند که یک تهدید برای بخش حمل کالاهای تجاری بود؛ از طرف دیگر یک تهدید برای بخش حمل مواد سوختی است که با کمبود ناوگان مواجه می‌شدند.

وی یادآور شد: در جلسه پایش حمل و نقل این موضوع مطرح شد و وزیر راه و شهرسازی از شرکت پخش خواست تا در خصوص ترمیم نرخ حمل مواد سوختی، چاره‌ای اندیشیده شود؛ خوشبختانه از اوایل تیر ماه افزایش کرایه حمل مواد سوختی تصویب و مقرر شد نرخ‌های جدید کرایه از اول فروردین ۱۴۰۰ اعمال و مابه‌التفاوت ۳ ماه ابتدایی سال نیز به حساب رانندگان واریز شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: این مشکل تا حد زیادی برطرف و کم‌تر بودن نرخ کرایه نسبت به سایر کامیون داران، جبران شد.

وی درباره تأخیر در پرداخت کرایه حمل از سوی سازمان برنامه و بودجه به رانندگان نفتکش‌های جاده‌ای اعلام کرد: ما به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم تا وزارت نفت تمهیدی بیندیشد تا کرایه حمل را به حساب جایگاه دار سوخت بگذارد و جایگاه داران، کرایه کامیون‌های نفتکش را بپردازند؛ در این صورت کرایه حمل منطقی‌تر می‌شود؛ سپس وزارت نفت این کرایه را در قالب کارمزدِ جایگاه دارِ سوخت، به مالکان پمپ بنزین یا گازوئیل برگرداند.

طالبی تصریح کرد: نمایندگان وزارت نفت می‌گفتند فاصله جایگاه‌های سوخت متناسب نیستند و تلورانس زیادی دارد؛ لذا این موضوع را بررسی کرده‌اند اما نتوانسته‌اند به یک چارچوب مشترک برسند؛ ما هم در سازمان راهداری بارها به دستگاه‌های ذی ربط اعلام کرده‌ایم که دولت خیلی مواقع نمی‌تواند منابع را به موقع تأمین کند و این اتفاق، به بخش حمل و نقل آسیب می‌زند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.