صفحه اصلی / اسلایدر / ضربه مهلک موج پنجم کرونا به اصناف
ضربه مهلک موج پنجم کرونا به اصناف

موج پنجم شیوع کرونا منجربه تعطیلی چندباره اصناف شد

ضربه مهلک موج پنجم کرونا به اصناف

با آغاز شیوع موج پنجم کرونا اصناف دیگر بار تعطیل شدند تا بار خسارات وارد شده به این گروههای شغلی چندین برابر شود. طی تعطیلی های گسترده از زمان آغاز بیماری تا به امروز اصناف متحمل خسارات هنگفتی شده اند که حتی حمایت های ناچیز دولتی نیز نتوانست هزینه های آنها را پوشش دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز اصناف خود نیز بر این اعتقادند که ستاد ملی مقابله با کرونا باید در تداوم تعطیلی اصناف تجدیدنظر کند چرا که غیرفعال بودن این مجموعه به تنهایی تاثیر زیادی در کاهش شیوع کرونا نخواهد داشت. جلال الدین محمد شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران در این رابطه می گوید: تعطیلی اصناف راه چاره کنترل بیماری نیست. حمایت های دولتی نیز تا به امروز کارساز نبوده و دردی از دردها و مشکلات اصناف را دوا نکرده است. اینکه هر بار با بروز موج جدید بیماری اصناف باتعطیلی روبرو شوند که حلال مشکلات نیست. این در حالی است که اصناف تمامی دستورهای بهداشتی را رعایت کرده اند و هیچ تخلفی در این زمینه وجود نداشته است.
در همین رابطه رئیس اتاق اصناف تهران گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به علت آغاز پیک پنجم کرونا اصناف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ تعطیل و مجاز به فعالیت نیستند. قاسم نوده فراهانی با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در تهران گفت: با توجه به آغاز پیک پنجم کرونا و وضعیت قرمز در تهران فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ براساس مصوبه ستاد ملی کرونا ممنوع اعلام شده است. رئیس اتاق اصناف تهران درباره جزئیات تعطیلی اصناف به علت آغاز پیک پنجم کرونا در کشور اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴از امروز یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ تا زمانی که شهر تهران از وضعیت قرمز خارج شود، تعطیل است و در این مدت فقط مشاغل مشمول گروه یک مجاز به فعالیت هستند. وی بیان داشت: بنابراین در این مدت مشاغل ضروری مانند دستگاه‌های خدمات رسان، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مشاغلی که مایحتاج ضروری مردم را تامین می‌کنند، مجاز به فعالیت هستند.نوده فراهانی بیان داشت: لذا فعالیت تالارها، مراکز آموزشی مراکز ورزشی و .. از جمله فعالیت‌هایی است که در شهرهای قرمز مجاز نیست و باید فعالیت آنها متوقف شود.
رئیس اتاق اصناف تهران اظهار داشت: شرایط فعالیت اصناف بازار بزرگ تهران نیز کاملا براساس مصوبه ستاد ملی کرونا است، یعنی مشاغل گروه یک در بازار بزرگ تهران مجاز به فعالیت و مشاغل صنفی گروه‌های ۲، ۳ و ۴ اجازه فعالیت نخواهند داشت.
نوده فراهانی افزود: از صنوف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ مشمول محدودیت‌ها و تعطیلی ها درخواست می‌شود، نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کنند و تا اعلام بازگشایی از سوی مراجع ذیصلاح فعالیت‌های خود را متوقف کنند، زیرا عدم رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی باعث ادامه روند تعطیلی‌ها می‌شود و اصناف آسیب بیشتری را متحمل خواهند شد.

تعطیلی اصناف چاره کار نیست
جلال الدین محمد شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران
تعطیلی اصناف راه چاره کنترل بیماری نیست. حمایت های دولتی نیز تا به امروز کارساز نبوده و دردی از دردها و مشکلات اصناف را دوا نکرده است. اینکه هر بار با بروز موج جدید بیماری اصناف باتعطیلی روبرو شوند که حلال مشکلات نیست. این در حالی است که اصناف تمامی دستورهای بهداشتی را رعایت کرده اند و هیچ تخلفی در این زمینه وجود نداشته است. در حال حاضر موج مسافرت ها یکی از دلایل بروز موج جدید است. در تهران و کلانشهرهایی مانند استان های شمالی شاهد حضور مردم هستیم که به بیماری دامن می زند. ای کاش جلوی مسافران را می‌گرفتند تا استان به این وضعیت درنیاید. اصناف باید تاوان این اشتباهات را بپردازند و این منصفانه نیست. قرار بر این بود که در جلسه ای با اصناف چارچوب هایی برای فعالیت در شهرهای قرمز نیز تدوین شود که این مورد عملی نشد. متاسفانه با تعطیلی اصناف بیکاری کارگران مهم ترین ضربه به اقتصاد است. باید توجه داشت برخی از اصناف از مراجعین بسیار کمی برخوردار هستند و با تعطیلی آنها هیچ مشکلی حل نمی‌شود. همچنین اگر قرار بر تعطیلی اصناف است باید فکری برای نظام بانکی شود زیرا چکاوک نظام بانکی، سامانه‌ای آنلاین است و قطعا در این دو هفته چک‌های زیادی برگشت خواهد خورد. نمی‌شود که واحد صنفی تعطیل باشد و کاسب درآمد نداشته باشد اما چک‌هایی که از قبل داده، در موعد مقرر نقد شود. وقتی اصناف تعطیل هستند، بانک‌ها هم باید تعطیل باشند وگرنه اصناف از کجا درآمد کسب کنند که بتوانند چک‌هایشان را پاس کنند. ما از طرق مختلف خواسته‌های خود را به گوش متولیان رسانده‌ایم اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. وی یادآور شد: بسیاری از صنوف ما روزمزد هستند و اگر یک روز کار نکنند از نظر مالی بسیار به مشکل می‌خورند؛ اما دولت بدون هدف‌گذاری در مورد تعطیلی صنوف تصمیم گرفته است. با توجه به تعطیلات ناشی از کرونای اصناف، بیشتر چک‌ها برگشت خورد از سویی دیگر نیز این تعطیلات باعث می‌شود تعهدات اصناف برای ماه‌های آتی رفع نشود. فکر نکنید بعد از یک ماه تعطیلی اصناف تعطیل هستند، همه چیز برای آنها عادی می‌شود. حتی یک روز تعطیلی برای اصناف می‌تواند تأثیر بلندمدت در کسب و کار داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.