صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش اجاره‌بها در حاشیه شهرها
افزایش اجاره‌بها در حاشیه شهرها

مهاجرت اجباری به حاشیه شهرها افزایش یافته است

افزایش اجاره‌بها در حاشیه شهرها

کسب و کار نیوز- تورم 200 درصدی در بازار اجاره موجب شده تا دیگر کمتر کسی توان سکونت در شهرها را داشته باشد. این اتفاق در کلانشهرها بخصوص در تهران به وضوح قابل مشاهده است. این اتفاق همچنین موجب شده تا قیمت مسکن در حاشیه شهرها و شهرستان های کشور افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد. به رغم اظهارات مسوولان و فعالان بازار، قیمت مسکن نه تنها ثبات نداشته بلکه افزایش ملموسی داشته است. این در حالی است که با افزایش جنب‌وجوش مستأجران در فصل جابه‌جایی در تیرماه، بسیاری از مستاجران از افزایش قیمت‌ها گلایه دارند. این افزایش قیمت، نرخ اجاره بها را در حاشیه بسیاری شهرهای بزرگی نظیر تهران هم بالا برده است؛ که از توان عده‌ای از مستاجران خارج است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز در این رابطه می گوید: به دلیل رشد بی حساب و کتاب اجاره بها شاهد مهاجرت مردم به حاشیه شهرها هستیم. در شیراز نیز این اتفاق قابل مشاهده است. قاسم تابنده ماه افزود: در کلانشهرها به دلیل تاثیر برخی عوامل بر روی اجاره بها، قیمت ها در بخش مسکن افزایش زیادی داشته است که متاسفانه به دلیل نبود توان پرداخت، مستاجران به ناچار به حاشیه شهرها و یا شهرک ها و شهرهای کوچکتر اطراف کلانشهرها مهاجرت کرده اند.

میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است و مدتهاست که موضوع مهاجرت تهرانی‌ها به کرج و سایر شهرهای اقماری پایتخت به گوش می‌رسد. یکی از خانواده‌هایی که به‌تازگی به دلیل کرایه پایین‌تر مسکن در پردیس ساکن شده است، می گوید: زندگی در تهران هزینه‌های سرسام‌آوری دارد، از طرف دیگر آلودگی هوای این شهر باعث شد، تا تصمیم بگیریم به پردیس که آب و هوایی مناسب و راهی کوتاه تا تهران دارد، مهاجرت کنیم. به گفته این خانواده البته این مکان نسبت به شهر تهران از امکانات کم‌تری برخوردار است که می‌طلبد، مسئولان اگر واقعاً خواهان مهاجرت معکوس از تهران هستند، نسبت به رشد مناطق حاشیه تهران اقدام جدی کنند.

در همین رابطه ناهید تاج‌الدین، دبیر سابق کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: طی سال‌های اخیر اجاره‌نشینی در کشور به طور متداوم رشد داشته و با توجه به آنکه ۵۰ درصد درآمد خانوار برای مسکن صرف می‌شود و عملاً نیمی از سبد هزینه خانوار به هزینه‌های مسکن تعلق می‌گیرد، بیم آن می‌رود که حاشیه نشینی‌های درون شهری و برون شهری افزایش یابد و وضعیت آسیب‌های اجتماعی وخیم‌تر شود.

اما رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز در این رابطه می گوید: به دلیل رشد بی حساب و کتاب اجاره بها شاهد مهاجرت مردم به حاشیه شهرها هستیم. در شیراز نیز این اتفاق قابل مشاهده است. قاسم تابنده ماه افزود: در کلانشهرها به دلیل تاثیر برخی عوامل بر روی اجاره بها، قیمت ها در بخش مسکن افزایش زیادی داشته است که متاسفانه به دلیل نبود توان پرداخت، مستاجران به ناچار به حاشیه شهرها و یا شهرک ها و شهرهای کوچکتر اطراف کلانشهرها مهاجرت کرده اند.

به گفته این فعال صنفی در شیراز موج مهاجرت آغاز شده و در فصل جابجایی با افزایش بی حد و مرز اجاره بها بسیاری از خانوارها به دیگر شهرها و حاشیه نقل مکان کرده اند. قاسم تابنده ماه خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد درآمد خانوارها به پرداخت اجاره بها منتهی می شود. مردم دیگر توان پرداخت این عددهای عجیب و غریب اجاره بها و رهن خانه را ندارند. از روی ناچاری و فشار وارد شده به دیگر شهرها و حاشیه ها مهاجرت می کنند که این اتفاق می تواند تبعات بسیار بدی به دنبال داشته باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز، می‌گوید: صاحبخانه‌ها براساس قیمت ارز، قیمت خانه خود را تعیین می‌کنند و استدلالشان این است که چون قیمت دلار بالا رفته قیمت ملک هم بالاتر رفته است در حالی که قیمت دلار ملاکی برای قیمت‌گذاری مسکن نیست. وی معتقد است که در حالت معقول و منطقی اجاره بها در شهر شیراز باید حداکثر تا ۲۵ درصد افزایش یابد اما متاسفانه مرجعی برای قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد و در حال حاضر مالکان عامل تعیین قیمت مسکن هستند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با تاکید بر اینکه دولت باید فکری برای ساماندهی بازار مسکن بکند زیرا این نابسامانی به فاجعه تبدیل می‌شود و قشر ضعیف را له می‌کند، پیشنهاد داد: دولت باید برای خانه‌دار شدن مردم آپارتمان‌های اجاره به شرط تملیک با اقساط طولانی مدت ۲۵ الی ۳۰ ساله بسازد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.