صفحه اصلی / اسلایدر / چرا ۳۸ شرکت واردکننده کالاهایشان را از گمرک ترخیص نمی‌کنند؟
چرا ۳۸ شرکت واردکننده کالاهایشان را از گمرک ترخیص نمی‌کنند؟

چرا ۳۸ شرکت واردکننده کالاهایشان را از گمرک ترخیص نمی‌کنند؟

کسب و کار نیوز- معاون فنی گمرک گفت: ۳۸ شرکت بزرگ واردکننده کالای اساسی به دلیل اطمینان نداشتن از دریافت ارز ترجیحی از ترخیص کالاهای اساسی خود از گمرک خودداری می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد جمال ارونقی افزود: از ابتدای سال جاری ۶ و یک دهم میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۳ و هفت دهم میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفته است.

وی گفت: این ۶ و یک دهم میلیون تن کالا در بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۰ تا سی و یکم خرداد ۱۴۰۰ ترخیص شده که نشان از افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: کالاهای اساسی در ۲۵ گروه کالا است و۶ قلم از این کالاها در حال حاضر مشمول ارز ترجیحی می‌باشند و دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که این کالاها عبارتند از گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی در کنار دارو که در حال حاضر چهار و نیم میلیون تن کالای اساسی تخلیه شده در بنادر و گمرکات کشور را شامل می‌شوند و تمامی آن‌ها هم قبض انبار دریافت کرده‌اند و آماده انجام تشریفات گمرکی هستند.

معاون فنی گمرک ادامه داد: در حال حاضر ۳ و سه دهم میلیون تن از این کالاهای اساسی را در بندر امام خمینی نگهداری می‌کنیم و همچنین ۱۴ فرزند کشتی به وزن ۳۲۳ هزار تن در حال تخلیه در بنادر می‌باشند و متأسفانه در حال حاضر حدود ۱ و سه دهم میلیون تن کالای اساسی هم در ۲۶ فروند کشتی داریم که به دلیل مشکل انتقال و تأمین ارز مالکیت‌شان هنوز به خریدار ایرانی منتقل نشده است.

وی گفت: تمامی ۳ و سه دهم میلیون تن کالای اساسی که در بندر امام خمینی تخلیه شده، قبض انبار دارد و آماده اظهار است، ولی صاحبان کالا که ۳۸ نفر هستند بعد از تماس گمرک با آن‌ها علت ترخیص نکردن کالایشان را مشکل عدم امکان ارائه کد رهگیری بانک اعلام کرده‌اند و اظهار می‌کنند که، چون فعلاً تأمین ارز صورت نگرفته نمی‌توانند کالای خود را ترخیص نمایند.

ارونقی افزود: سال گذشته، گمرک تسهیلات ترخیص ۹۰ درصدی کالا را در اختیار این بازرگانان قرار داده بود که با پیگیری‌های ما امسال هم این تسهیلات برقرار شده است و از یک خرداد سال جاری صاحبان کالاها می‌توانند برای جلوگیری از فساد کالاهایشان نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی از گمرکات اقدام کنند، اما با این شرایط صاحبان کالا پس از ترخیص کالایشان باید آن را با قیمت مصوب به بازار عرضه کنند و در آینده ارز ترجیحی آن را بگیرند که به دلیل نداشتن اعتماد به دریافت ارز خود هر ۳۸ شرکت از اظهار کالا خودداری کردند.

معاون فنی گمرک ادامه داد: شما اگر به عنوان صاحب کالا به گمرک مراجعه کنید و کالای خود را برای ترخیص اظهار نمائید در کنار این نکته که مقرر شود کالایتان با ارز ترجیحی به فروش برسد قطعاً محاسبات لازم برای فروش کالایتان را با ارز ترجیحی انجام می‌دهید، اما اگر این نگرانی را داشته باشید که دولت به هر نحوی این ارز را تأمین نکند قطعاً ترجیح می‌دهید کالایتان را در بندر نگه دارید و پس از تعیین تکلیف ارز کالایتان را ترخیص نمائید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.