صفحه اصلی / اسلایدر / عقب گرد متقاضیان مسکن ملی
عقب گرد متقاضیان مسکن ملی

زمزمه های افزایش قیمت هر متر مسکن ملی از ۳.۷ میلیون به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان!

عقب گرد متقاضیان مسکن ملی

کسب و کار نیوز- در حالی قیمت هر متر مسکن مای در تهران ۳.۷ میلیون تومان اعلام شده که از بدو اعلام اجرای این طرح قیمت هر متر مسکن ملی نصف این مبلغ عنوان شد و قرار بر این نبود که قیمت مسکن ملی براساس هزینه تمام شده ساخت تعیین شود. در حال حاضر بسیاری از متقاضیان مسکن ملی که اغلب اقشار آسیب پذیر، بازنشستگان و کارگران بوده اند از ادامه راه منصرف شده اند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این رابطه می گوید: مشکل مسکن در دولت آقای روحانی صد برابر شد. مصطفی قلی خسروی افزود: طرح های زیادی از این دست در بازار مسکن برای ساماندهی وضعیت مردم اعلام و اجرایی شده اما تاکنون هیچ کدام تاثیری که باید را در خانه دار شدن مردم نداشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اما این در حالی است که معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در این رابطه می گوید: در مرحله پنجم ۲۳ هزار نفر برای واحدهای اقدام ملی در شهرهای تحت مسئولیت اداره کل استان ثبت نام کرده‌اند. وی افزود: درباره قیمت نیز با توجه به اینکه نرخ مصالح ساختمانی در یک ماه اخیر نوسان چندانی نداشته، قیمت مسکن ملی فعلا همان متری ۳.۷ میلیون تومان است.

یاسر لک اظهار کرد: با توجه به ضرایب اعمال‌شده به قیمت پایه واحدهای اقدام ملی مسکن که سه ماهه دوم سال گذشته اعلام شد در حال‌حاضر قیمت هر متر‌مربع مسکن ملی به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در آینده نیز ممکن است تعدیل‌ها کاهشی یا افزایشی باشد. قیمت پایه در تابستان گذشته ۲میلیون و ۷۱۹ هزار تومان بود که با ملاک قرار دادن آن هم‌اکنون ۳ میلیون و۷۰۰ هزار تومان شده است.

وی افزود: اینکه بعضا اعلام می‌شود در حال‌حاضر قیمت مسکن ملی به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده احتمالا بر این اساس عنوان می‌شود که حدس می‌زنند از سه ماهه دوم سال گذشته که طبق اعلام سازمان برنامه بودجه مشخص شد تا سه ماهه دوم سال‌جاری شامل چهار ضریب افزایشی شود و ممکن است به نرخ ۴میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسد اما هم‌اکنون به این رقم نرسیده‌ایم.

این در حالی است که محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه هزینه ساخت مسکن ملی همان قیمت تمام شده ساخت است، گفت: در قرارداد‌های مسکن ملی هم همان زمان اعلام کردیم که قیمت مسکن ملی هم قیمت تمام شده ساخت واحد است و با توجه به افزایش هزینه‌ها از جمله سیمان و فولاد نهایت ۵ تا ۱۰ درصد تغییری در قیمت‌ها ایجاد شود. وی درباره هزینه ساخت مسکن ملی و قیمت نهایی آن که اکنون در برخی استان‌ها تا متری ۴ میلیون تومان افزایش داشته است، افزود: در ابتدا تعیین قیمت پروژه‌های مسکن ملی را به عهده استان‌ها گذاشتیم و بعد با قیمت‌های متفاوتی مواجه شدیم که در استان‌های مختلف تصمیم‌گیری شد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به “کسب و کار” می گوید: مشکل مسکن در دولت آقای روحانی صد برابر شد. مصطفی قلی خسروی افزود: طرح های زیادی از این دست در بازار مسکن برای ساماندهی وضعیت مردم اعلام و اجرایی شده اما تاکنون هیچ کدام تاثیری که باید را در خانه دار شدن مردم نداشته است.

قلی خسروی افزود: در طرح ساخت مسکن ملی که از سال گذشته آغاز شده است حتما از تجربیات مسکن مهر استفاده می‌شود، اما هنوز مسکن ملی به نقطه ملموسی نرسیده و گرچه دولت اعلام کرده است تا پایان دولت اجرای این طرح به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: مالیات بر خانه های خالی و تولید مسکن می تواند درد بازار مسکن را کاهش دهد. چراکه از این دست طرح ها به عناوین مختلف در کشور اجرایی شده اما تاثیری را که باید در بازار مسکن و کاهش اجراه بها و افزایش قدرت خرید مردم نداشته است.

قلی خسروی اظهار داشت: باید توجه داشت که در کشورهای پیشرفته و جهان اول و دوم سال‌هاست که برای خانه های خالی مالیات تعیین کرده و از مالکان اخذ می کنند. در این کشورها، مالکان جرأت ندارند املاک خود را خالی نگه دارند. این مصوبه قرار است پس از سال ها در کشور اجرایی شود و بسیار خوب است و حتی اخذ مالیات از عایدات مسکن نیز می تواند طرح موفق دیگری در این بخش باشد.

وی افزود: اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس، طرح بسیار خوبی است و نشان می دهد می توان با اخذ صحیح چنین مالیات‌هایی به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کرد. ضمن اینکه مالیات می تواند تعادل بین ثروت را در جامعه تامین کند.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.