صفحه اصلی / سرخط خبرها / تغییر انتظارات در بازار ارز
تغییر انتظارات  در بازار  ارز

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

تغییر انتظارات در بازار ارز

سرمقاله:

در شرایط فعلی موضوعی که بیشتر از هر چیزی بر قیمت ارز تاثیر دارد برآوردها از نتیجه مذاکرات وین و احیای برجام است. در حال حاضر نحوه پیشبرد مذاکرات گونه ای نیست که فعالان اقتصادی پیش بینی کرده بودند. بعد از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا انتظارات این بود که دولت رویه ثابت دولت قبلی را پیش نمی گیرد و به این خاطر قیمت ارز در مسیر کاهش جلو رفت اما در حال حاضر انتظارات در برای فعالان بازار برعکس شده و آن خوشبینی از بین رفته است. لذا انتظارات قبلی کمرنگ تر شده و نتیجه مذاکرات مشخص نیست. اینکه در فرصت باقی مانده در دولت فعلی این مذاکرات به نتیجه می رسد یا به دولت بعدی می رسد انتظارات بازار ارز را تغییر داده است. به طور کلی برآوردها و انتظاران بازار در مسیر خوشبینی به مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن در هفته های گذشته بوده که این انتظار جنبه تحقق به خود نگرفت و بازار با مسیر افزایشی قیمت دلار مواجه است.

غیر از این موضوع دیگری که بر قیمت ارز تاثیرگذار باشد دیده نمی شود. البته صحبت هایی هم وجود دارد که کشورهای همسایه برای جذب توریست اقدام به تزریق رایگان واکسن کرونا می کنند که سبب شده در فصل تابستان سفرهای خارجی و خروج ارز نیز افزایش پیدا کند. ولی مشخص نیست این موضوع تا چه حد اثرگذار است و مهم این است که عرضه ارز در بازار کاهش پیدا کرده است. کاهش عرضه ارز به خصوص در بازار نیما مشهود است. در چند هفته گذشته مازاد عرضه ارز داشتیم اما در روزهای اخیر صادرگنندگان عرضه ارز را کاهش داده اند. چراکه با توجه به اخبار دریافتی مذاکرات در جهت پیش بینی ها جلو نرفته است.

در رابطه با دلار سهمیه ای نیز باید اشاره کرد که این موضوع مدتهاست نه تنها در بازار ارز بلکه در تمام بازارها به دلیل پدیده چند قیمتی وجود دارد. وقتی قیمت دلاری که در صرافی ها عرضه می شود یعنی همان ارز دولتی که نرخ آن را بانک مرکزی تعیین می کند با دلار بازار آزاد فاصله ای زیاد پیدا کرده صف خرید و فروش تشکیل می شود. در اقتصاد ما افرادی هستند که شغل شان این است که از اختلاف قیمت ها و رانت های ایجاد شده از مداخلات قیمتی سود استفاده و کسب درآمد می کنند. در اقنصاد ما پیشرفتی در جلوگیری از مداخلات دولت در حوزه قیمت ایجاد نشده است. بازار ارز نیز یکی از مهم ترین بازارهایی است که از پدیده چندقیمتی رنج می برد اما سود آن به جیب عده ای دلال می رود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.