صفحه اصلی / اصناف / برندها / شرایط دریافت گواهینامه مشاوره مدیریت در ایران
شرایط دریافت گواهینامه مشاوره مدیریت در ایران

شرایط دریافت گواهینامه مشاوره مدیریت در ایران

خدمات مشاوره مدیریت را می توان یکی از حوزه‌های نوظهور در علم مدیریت برشمرد. نوعی سرویس تکمیلی مشاغل که با توجه به تحولات بنیادین علوم مدیریت در چند سال گذشته، هر روز به اهمیت و اعتبار آن افزوده شده و جایگاه والایی را در نظام اداره امور به خود اختصاص داده است.

مشاوره مدیریت، اگرچه ممکن است در گذشته به عنوان یک شغل حاشیه ای تلقی شده باشد، اما به تبع تحولات اخیر، که در بستر مدیریت جهانی رخ داده، این شغل از حاشیه به متن آمده و اهمیت بسیار زیادی یافته است. تا جایی که تقریبا هیچ مدیریت استاندارد و پویایی را نمی توان سراغ گرفت که بدون اتکا به واحد مشاوره مدیریت و بهره بردن از متخصصین آموزش دیده این حوزه به کار خود ادامه داده و یا در برخورد با معادلات پیچیده مدیریتی توفیقی کسب کرده باشد.
اهمیت مشاوره مدیریت در پروژه‌های سازمانی و مقطعی هم به همین اندازه است. به این ترتیب که مشاوران مدیریت بعد از دریافت درخواست مدیران پروژه، به تحلیل درخواست کارفرما پرداخته و نسبت به ارائه راهکارهای مشاوره مدیریتی اقدام می کنند که ممکن است با توجه به سفارش کارفرما یکی از اشکال توسعه اعم از توسعه محصول، توسعه برند و توسعه ساختار را هدف گذاری کرده باشد.

جایگاه انجمن مشاوران مدیریت ایران

امروزه حضور مشاوران مدیریت در متن تحولات مدیریتی به اندازه ای پررنگ شده است که این گروه زبده، به عنوان ارائه کنندگان یک سرویس حرفه ای مبتنی بر آموخته‌های نوین علمی و یافته‌های نظام مدیریت جهانی و متکی بر یک قرن چالش آزمون و خطا، در حقیقت در طبقه تصمیم گیرندگان سیستم مدیریت سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار دارند. جامعه پویایی که سابقه آن شاید به یکصد سال گذشته باز گردد؛ اما پوست اندازی و مدرن سازی واقعی آن در یک دهه گذشته ماهیتی بسیار متفاوت به آن بخشیده است.
در کشور ما، اگر چه این امر بسیار دیرتر از روند جهانی مورد توجه قرار گرفت و با این که به لحاظ سازوکارهای قانونی هنوز خلاء‌های جدی در مواجهه با آن دیده می شود، اما با رشد شتابان این سرویس، در سال‌های اخیر، شاهد اقبال گسترده مدیران به این مقوله دانش محور بوده ایم. تا جایی که پا به پای تحولات جهانی، هم اکنون کمتر تحول و یا فعالیت مدیریتی را می توان یافت که مشاوران مدیریت در آن نقشی عمده و محوری بر عهده نداشته باشند.
الزامات قانونی و تشکیلاتی یاد شده و لزوم تعریف اساسی ماهیت شبکه مشاوران مدیریتی کشور باعث شد که در سال ۱۳۷۷ انجمن مشاوران مدیریت ایران به عنوان یک ساختار تشکیلاتی حرفه ای و به عنوان یک نهاد جامع غیر دولتی کار خود را شروع کند. تشکیلاتی که هدف آن ارتقای سطح علمی جامعه مشاوران مدیریت، تربیت مشاوران جدید و همسویی علمی کشور با جامعه جهانی و در نهایت دستیابی به اهداف و آرمان‌های ملی و کشوری با بهره مندی از پتانسیل‌های عظیم جامعه مشاوران مدیریت کشور بوده است.

چگونه گواهینامه مشاوره مدیریت بگیریم؟

با ازدیاد تقاضای بازار کار نسبت به شغل تخصصی مشاوره مدیریت در ایران، مراکز علمی و موسسات آموزشی دوره‌های آموزشی مرتبط را ارائه کرده و نسبت به پذیرش دانش پذیران علاقه مند اقدام کردند. این در حالی است که خدمات مشاوره مدیریت به عنوان یکی از نیازهای جدید بازار کار، بیش از هرچیز مورد تقاضای بخش خصوصی و مدیران کسب و کارهای تولیدی و خدماتی است و ضرورت تامین نیروهای متخصص این حوزه بیش از پیش احساس می شود.
علاقه مندان در این دوره‌های آموزشی با ترکیب آموزش‌های علمی و تجربه پروژه‌های واقعی در قالب فعالیت‌های تیمی، مهارت‌ها و فنون لازم را برای تبدیل شدن به یک مشاور حرفه ای دریافت می کنند و پس از گذراندن موفقیت آمیز دوره، گواهینامه مشاوره مدیریت دریافت می کنند.
یکی از نهاد‌های معتبری که با برگزاری دوره آموزشی خدمات مشاوره مدیریت نسبت به ارائه گواهی نامه‌های معتبر اقدام می کند، انجمن مشاوران مدیریت ایران است که تقریبا تنها مرجع صنفی مشاوره مدیریت CMC در ایران است که نمایندگی شورای بین المللی مشاوران مدیریت ایران را نیز دارد.
به این ترتیب فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در یکی از رشته‌های مدیریتی و یا صنعتی و مهندسی صنایع می توانند با شرکت در دوره آموزشی خدمات مشاوره مدیریت نسبت به دریافت گواهینامه مشاوره مدیریت که از ملزومات وارد شدن به این شغل است را به دست آورند.
بدیهی است که ارائه آموزش‌های پیشرفته خدمات مشاوره آموزشی صرفا به عنوان یک فعالیت محدود آموزشی که منجر به احراز توانایی‌های شغلی می شود، نیست و جنبه عمومی و ملی این حرکت نیز نباید مغفول بماند. بدین معنا که برگزاری دوره‌های استاندارد خدمات مشاوره مدیریت در دراز مدت باعث انتقال بهینه دانش جهانی و بومی سازی این دانش و غنای نظام مدیریت کشور از نظر تخصص مشاوره مدیریت خواهدبود.

موسسه مشاوره مدیریت و افزایش بهره وری

از یک دیدگاه می توان عصر حاضر را دوره بهره وری فرآیند‌ها نامگذاری کرد. برای مثال در حوزه مدیریت، هدف گذاری اصلی تمام نهادهای آموزشی و تحقیقات علمی صورت گرفته، در نهایت افزایش بهره وری در ارکان اصلی تولید، صنعت، خدمات و سایر ساختارهای مدیریتی کشورهاست.
به تبع این رویکرد، موسسه مشاوره مدیریت نیز به عنوان یک سازوکار نوظهور با رویکرد اصلی بهره وری مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.
از این رو و با توجه به نقش اساسی صنعت مشاوره مدیریت که از آن به عنوان پیشران توسعه و بهره وری کشورها یاد می شود، آکادمی مشاوره مدیریت، که تقریبا تنها مرجع تخصصی آموزش تخصص مشاوره مدیریت در ایران است، اقدام به برگزاری دوره‌های تربیت مشاور مدیریت (CMC) کرده است.
این موسسه که تحت نظارت شورای بین‌المللی موسسات مشاوره مدیریت موسوم به CMC-Global فعالیت می کند، کاهش شکاف سطح دانش مشاوران داخلی و مشاوران بین‌المللی و انطباق ارائه خدمات مشاوره با استانداردهای بین‌المللی را از جمله اهداف فعالیت‌های آموزشی خود عنوان می کند و برای تحقق این هدف از روزآمد ترین منابع آموزشی و علمی دنیا و تجربه مدرسین درجه اول، بهره برداری می کند.

مزایای دریافت گواهی نامه مشاوره مدیریت

دانش پذیرانی که دوره آموزشی خدمات مشاوره مدیریت را با موفقیت سپری می کنند، علاوه بر احراز صلاحیت برای دریافت شغل مشاوره مدیریت، فرصت‌های دیگری را در عرصه این تخصص مدرن جهانی به دست خواهند آورد. فرصت شبکه سازی و همکاری‌های بین المللی و امکان به روز رسانی مستمر اطلاعات تخصصی، بخشی از این فرصت‌ها هستند.

مزایای شغلی مشاوره مدیریت

با توجه به نیاز روزافزون بازار به حرفه مشاوره مدیریت در ایران و سایر نقاط جهان، باید گفت که علاوه بر اتکای این شغل به مقوله خلق ارزش، داشتن امنیت شغلی و داشتن فرصت‌های فراوان برای ارتقای فرصت شغلی و کسب درآمد بالاتر در آینده، از دیگر مزایای دریافت گواهی نامه مشاوره مدیریت و شروع به کار در این بخش است.

روند دریافت گواهی نامه مشاوره مدیریت

پیش نیاز اصلی شرکت در دوره خدمات مشاوره مدیریت و دریافت گواهی نامه مرتبط با آن، زمینه‌های علمی و تحصیلات مقدماتی است. داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌های مهندسی

صنایع و مدیریت از جمله اصلی ترین مقدمات مورد نیاز است.
کسانی که در یکی از رشته‌های غیر مرتبط دارای مدرک کارشناسی هستند باید حداقل سه سال سابقه کار مرتبط با حرفه مشاوره مدیریت را داشته باشند تا بتوانند به مرحله پذیرش در مصاحبه ورودی برسند.

شرایط دریافت گواهینامه مشاوره مدیریت

شرکت کنندگان در آزمون مشاوره مدیریت برای دریافت گواهی نامه معتبر CMC باید مراحل تدوین شده برای این دوره آموزشی را تمام و کمال طی کنند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• حضور موثر و مشارکت در تمامی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دوره.
• حضور الزامی در تمامی کلاس‌ها و کسب امتیاز حداقل ۶۱۰ CPD (گفتنی است که این دوره فعلا ممکن است به صورت آنلاین برگزار شود.)
• انجام موفقیت‌آمیز پروژه پایانی زیر نظر مربی و کسب امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ که نمره حداقل قبولی است.
• مدت این دوره ۳۰۴ ساعت است که طبق جدول زمان بندی در یک دوره زمانی یک ساله توزیع می شود.
• تکمیل فرم پیش ثبت نام از طریق سایت انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات مشاوره مدیریت ایران (IMCA) به نشانی www.imca.ir و پذیرش در مصاحبه ورودی.

پشتوانه بین المللی گواهی نامه مشاوره مدیریت

یکی از مهم ترین نقاط عطف جامعه مدیریت در دنیای امروز، توجه به کیفیت است. از این رو اطمینان بخشی به کسانی که خدمات دانش محور مانند مشاوره مدیریت را دریافت می کنند، یک اصل اساسی است. ایجاد سازوکارهای مناسب برای بررسی صلاحیت حرفه ای افراد و شکل گیری انجمن‌های بین المللی که کیفیت فرایند‌ها و شایستگی افراد را به طور مستمر ارزیابی و تایید کنند، بخشی از روند اطمینان بخشی به سرویس گیرندگان حوزه مشاوره مدیریت است.
اعطای گواهی نامه مشاوره مدیریت در ایران که زیر نظر تشکیلات بین المللی مشاور مدیریت انجام می شود، بخشی از این روند است.
ملاحظات کیفی و سطح بالای خدمات ارائه شده باعث شده است که دارندگان این گواهی نامه‌ها چه در سطح داخلی و چه در عرصه بین المللی با اقبال زیادی از سوی کسب و کارها مواجه شوند.
این موضوع به ویژه در مورد گواهینامه‌های بین‌المللی صادق است، ‌چرا که صلاحیت حرفه‌ای دارندگان آن را برای کار در فضای جهانی تایید می‌نمایند.
شورای بین‌المللی موسسات مشاوره مدیریت (ICMCI) که انجمن مشاوران مدیریت ایران نیز یکی از اعضای فعال آن است گواهینامه تایید صلاحیت مشاوران مدیریت (CMC) را طراحی نموده است که با توجه به مقررات شورای بین‌المللی فوق، انجمن مشاوران مدیریت ایران با طی نمودن مراحل مختلف ارزیابی و تربیت ارزیابان CMC تنها مرجع دائمی ارزیابی و صادر کننده CMC در ایران است.
شایان ذکر است که در حال حاضر این گواهینامه در بیش از پنجاه کشور دنیا مورد اقبال قرار گرفته است و به طور پیوسته کشورهایی که نسبت به آن علاقه مند می شوند در حال گسترش است.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می تواند به سایت www.cmc-global.org مراجعه کنند.
علاقه مندان همچنین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط شرکت در دوره آموزشی خدمات مشاوره مدیریت با آکادمی مشاوره مدیریت با شماره ۰۲۱۸۸۲۴۶۹۲۹ تماس گرفته و یا از سایت این شرکت به نشانی www.imca.ir بازدید کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.