صفحه اصلی / سرخط خبرها / قوانین علیه آنلاین ها
قوانین علیه آنلاین ها

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی

قوانین علیه آنلاین ها

سرمقاله-

طرح صیانت از فضای مجازی که توسط مجلس مطرح شده بسیار مبهم و فوق العاده خطرناک است. مجلس با این طرح به دنبال قانونی کردن فیلترینگ گسترده است که خسارات جبران ناپذیری را بر روی کسب و کارهای آنلاین خواهد داشت. البته کسب و کارهای کوچک و متوسط از رده خارج می شوند و کسب و کارهای بزرگ و با قدرت به هر روشی اهم از لابی به کار خود ادامه خواهند داد. هرچند زیان بسته شدن فضای مجازی محدود به کسب و کارهای کوچک نمی‌شود و دامنه وسیعی دارد و حتی شرکت‌های بزرگ نیز متضرر خواهند شد. اما زیان بیشتر به کسب و کارهای خانگی و خرد وارد می‌شود، چراکه راه‌های ارتباطی محدودی دارند و با بسته شدن همان راه‌ها، کسب و کارشان نیز از بین می‌رود.

این طرح به مجلس اجازه می دهد تاهمه کاره فضای مجازی شود و دیگر سازمانها تنها مجری قوانین تصویب شده در کمیسیون شوند. این کمیسیون ۲۰ عضو دارد که حتی یک عضو صنفی را به عنوان نماینده فضای مجازی در آن ندارد. این طرح طوری تعریف شده است که در صورت تصویب شدن هم قابلیت اجرایی خواهد داشت و هم قابلیت مسدودسازی تمام ابزارهای ارتباطی را دارد.

این بدان معناست که تمام شبکه های آنلاین و اجتماعی مانند گوگل، ایمیل، تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، فیس بوک و… باید با مجوز این کمیسیون فعالیت کنند. در صورت نداشتن مجوز فعالیت این شبکه ها مسدود خواهد شد. گوگل باید از این دولت مجوز بگیرد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد در غیر این صورت حتی ایمیل و جی میل هم بسته خواهد شد. این طرح در صورت تصویب شدن به کسب و کارهای آنلاین کوچک و متوسط خسارات بسیار را وارد خواهد کرد. تمام فعالیت این کسب وکارها بر بستر اینترنت است و مسدودسازی ها به خاتمه فعالیت این مشاغل منجر خواهد شد. به عبارتی به طور کلی فعالیت های ارتباطی مجازی قطع خواهد شد.

شورای عالی فناوری اطلاعات به طور کلی در این طرح حذف شده است و کارایی ندارد.این طرح سازمان فناروی اطلاعات را مجری صرف قوانین کمیسیون خواهد کرد و هیچ اختیاری به این سازمان و وزارت ارتباطات داده نخواهد داد. بند ۹ ماده ۲۴ به طور کلی مارکتینگ را متوقف خواهد کرد. نکته جالب این است که برای تخطی کنندگان از این قوانین نیز جریمه ۱۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته اند. به هر ترتیب با وضع این قوانین فیلترینگ کاملا قانونی می شود و با اجرای آن دست کسب و کارها برای ادامه فعالیت در فضای مجازی بسته خواهد شد.

این انتفاق در شرایطی در حال وقوع است که به دلیل فشار تحریم و تورم، با جان کندن موتور اقتصادی روشن است. این فشار‌ها نیز مانند یک خنجر از پشت است. جایی که قانون باید مانع‌زدایی کند، اضافه کردن این مانع‌ها بر سر کسب و کارها جای سوال دارد. افرادی که این‌گونه طرح‌ها را می‌دهند به اثرات و تبعاتش فکر نمی‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.