صفحه اصلی / سرخط خبرها / مسیر بازار مسکن در دولت جدید
مسیر بازار مسکن  در دولت جدید

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی

مسیر بازار مسکن در دولت جدید

نباید در بخش مسکن توقع زیادی برای کاهش قیمت ها داشته باشیم. چراکه در کشوری که تورم وجود دارد افزایش نسبی قیمت کالاها نیز وجود دارد. اما در سال های آتی بعید است جهش و افزایش غیرمنتظره قیمت مسکن را همانند سالهای اخیر و دولت دوازدهم داشته باشیم. تنها با توجه به نرخ تورم که وجود دارد قیمت مسکن نیز مانند دیگر کالاها همراستا با تورم رشد خواهد کرد. بنابراین به عبارت بهتر انتظار برای کاهش قیمت مسکن بیهوده است و نمی توان انتظار داشت مسکن ارزان تر شود. ممکن است در برخی مناطق حباب مسکن تخلیه شود و بعید است به طور کلی قیمت ها ریزش داشته باشد. زمانی که قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش است و روند افزایشی ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی به خود می‌گیرد با کاهش ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمت، نمی توان گفت که قیمت مسکن کاهش پیدا کرده بنابراین می‌توان اینطور عنوان کرد که حباب قیمت مسکن شکسته شده است.

همچنین سیاست های دولت جدید نیز از یک تا دوسال پس از به دست گرفتن مدیریت کشور نمایان خواهد شد. یعنی نتیجه راهکارهای اجرا شده در دولت جدید حداقل از سال ۱۴۰۱ قابل مشاهده خواهد بود. اما از سوی دیگر باید اشاره کرد که جهش و افزایش زیادی در قیمت ها نداریم. جهشی که به صورت آنی و ناگهانی در دولت دوازدهم در بخش مسکن اتفاق افتاد تکرار نخواهد شد. افزایش قیمت مسکن که طی یک الی دو سال گذشته شاهد آن بودیم، افزایش جهشی بی سابقه بود و متوسط قیمت مسکن ۵ الی ۶ برابر شد. کاهش قیمت مسکن در کشور همان حباب ۲۰ الی ۳۰ درصدی است که وجود دارد بنابراین شاهد کاهش ملموس و قابل ملاحظه قیمت مسکن نخواهیم بود و نهایتا شاهد افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود و افزایش قیمت مسکن در حد نرخ تورم وجود داشته باشد و متوقف شود.

البته در کشوری که تورم وجود دارد رشد قیمت طبیعی است. مسکن نیز مانند دیگر کالاها از تاثیرات رشد تورم مستثنی نخواهد شد اما این رشد همراستا با تورم پیش خواهد رفت. دولت جدید برای کمتر شدن قیمت مسکن و دسترسی آسان تر مردم به خرید خانه باید تسهیلات سمت تقاضا را افزایش دهد. این میزان از تسهیلات با توجه به افزایش قیمت ها مناسب نیست و تنها کفاف خرید چند متر از خانه را می دهد. هم چنین در حوزه ساخت نیز باید تسهیلات به ساخت و ساز و انبوه ساز اختصاص پیدا کند.ئ مقدار تسهیلات در بخش ساخت مسکن با افزایش می تواند تولید مسکن را رونق دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.