به گزارش کسب و کار نیوز ، شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در خردادماه نشان میدهد روند ماهانه قیمت خوراکیها و خدمات بر مدار گرانی هستند و هر ماه حداقل ۲ درصد افزایش می یابد. یکی از مهمترین معیار تشخیص وضعیت تورم در بازار و زندگی روزمره مردم استفاده از شاخص تورم ماهانه نسبت به ماه قبل است که به وضوح گرانی و افزایش قیمت کالا و خدمات را نمایان میکند. در خرداد ماه بالاترین جهش قیمت سبزیجات و حبوبات با ۶٫۹ درصد و میوه و خشکبار با ۵٫۹ درصد است. به غیر از بخش ارتباطات که رشد منفی را ثبت کرده همه کالا و خدمات روند گرانی خود را حفظ کردهاند.
علاوه بر نرخ ماهانه دومین فاکتوری که به خوبی گرانی خوراکیها و خدمات را آشکار میسازد قیمت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل است که نشان میدهد خانوار چقدر باید بیشتر از گذشته برای خرید همان کالاها هزینه کند.
بالاترین رکورد ثبت شده طبق آمارهای مرکز آمار ایران در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل متعلق به روغن و چربی با ۱۱۲٫۷ درصد بعد از آن انواع آب میوه و نوشابه با ۷۹٫۶ درصد و شیرو پنیرو تخم مرغ است که ۷۸٫۲ درصد گران شد. ماهی با ۷۴، قند و شکر با ۶۹٫۶ و گوشت ۶۹ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. بدین ترتیب روند افزایش قیمتها بدون وقفه ادامه دارد که منجر به کاهش قدرت خرید مردم و کوچک شدن سفرهها شده است.