صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قیمت شیر فعلاً منتفی است
افزایش قیمت شیر فعلاً منتفی است

جدال بر سر افزایش قیمت کالاهای اساسی بالا گرفت

افزایش قیمت شیر فعلاً منتفی است

کسب و کار نیوز- در آخرین روزهای کاری دولت دوازدهم جدال برای اصلاح و متناسب سازی قیمت ها با هزینه های تولید میان تولیدکنندگان و دولت بالا گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، چندی پیش احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی دامداران به عنوان نماینده دامداران خبر از افزایش قیمت ۴۷ درصدی شیر خام داده بود که براساس آن نرخ هر کیلوگرم از این محصول از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان می رسید، ولی امروز واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور افزایش قیمت شیر خام را به کل تکذیب کرد.

وی افزود: هیچ تصمیمی درباره افزایش قیمت شیر خام گرفته نشده است و هرکسی شیر را گران بفروشد تخلف کرده و با گران فروشان برخورد می شود.بنابراین گزارش، براساس اعلام دامداران نرخ شیر خام در کمیته ای در وزارت جهاد کشاورزی با حضور تشکلهای دامداران ۶ هزار و ۴۰۰ تومان با افزایش نزدیک به ۵۰ درصد تعیین شده و آن را ملاک عمل کارگروه تنظیم بازار می دانند.

موضوع تغییر قیمت شیر خام در هفته اینده در جلسه کارگروه تنظیم بازار مورد بررسی قرار می گیرد اما شواهد امر نشان می دهد که وزارت جهاد کشاورزی نیز همسو با دامداران موافق افزایش قیمت نرخ شیر خام است. گفتنی است که اخیرا قیمت سبوس گندم نیز آزاد شده و براین اساس کارخانجات آرد این محصول را به صورت عرضه و تقاضا در اختیار دامداران قرار می دهند.

همچنین قیمت سایر نهاده های مصرفی دامداران نیز در سال جاری افزایش یافته اما نرخ شیر خام تغییر نکرده که این موضوع مورد اعتراض بخش تولید است.

بنی تبار سخنگوی انجمن صنایع لبنی نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در صورتی که نرخ شیر خام به ۶۴۰۰ تومان برسد قیمت لبنیات نیز باید متناسب با آن افزایش یابد.وی افزود: با توجه به اینکه هزینه های بسته بندی انرژی کارگری و حمل و نقل در سال جاری افزایش یافته است این افزایش قیمت شیر خام که ۶۵ درصد هزینه های تولید را شامل می شود در مجموع منجر به افزاشی ورود ۷۰ درصدی قیمت لبنیات خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: پیشنهاد می شود که به جای تعیین قیمت دستوری نرخ شیر خام و لبنیات اجازه داده شود که بازار قیمت این محصولات را تعیین کند؛ براین اساس نرخ هر کیلوگرم شیر خام درصورت ازاد بودن بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری نخواهد داشت که براین اساس قیمت لبنیات نیز حداکثر ۲۰ درصد افزایش می یابد.

درحالی که دولت اخرین روزهای فعالیت خود را می گذراند جدال میان سازمان حمایت و تنظیم بازار با فعالین تولیدی بالاگرفته است و تولیدکنندگان خواهان افزایش قیمت محصول نهایی خود با توجه به بالا رفتن نرخ هزینه های تولید هستند.چندی پیش قیمت مصوب مرغ و روغن نباتی افزایش یافت و تولیدکنندگان بخش تخم مرغ و ماکارانی نیز خواهان افزایش قیمت محصول خود هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.