صفحه اصلی / اسلایدر / وام اجاره ۷۰ میلیونی برای زنان مجرد
وام اجاره ۷۰ میلیونی برای زنان مجرد

جزئیات وام ودیعه مسکن به زنان مجرد بالای ۳۵ سال اعلام شد

وام اجاره ۷۰ میلیونی برای زنان مجرد

کسب و کار نیوز- معاون وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد زنان مجرد بالای 35 سال می توانند از تسهیلات 70 میلیون تومانی بخش مسکن استفاده کنند. محمودزاده گفت: تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در تهران با بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود ۱۳ درصد به واجدان شرایط داده می‌شود که رقم اقساط آن ماهانه یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود. در همین زمینه مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید: تسهیلات مسکن کسی را صاحبخانه نمی کند. برای خانه دار شدن مردم باید برنامه های بلندمدت در تولید مسکن داشته باشیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سالهاست دولت برای کمتر شدن بار هزینه اجاره وام های زیادی را برای متقاضیان در نظر گرفته است. اینکه تسهیلات باید داده شود شکی نیست اما تمامی فعالان بازار مسکن بر این عقیده اند که اگر این تسهیلات در تمام این سالها به سمت سازندگان و انبوه سازان یعنی بخش تولید روانه می شد تاثیر بسیار بیشتری در افزایش قدرت خرید مردم داشت.

کارشناسان بازار مسکن همواره در رابطه با مشکلات و ایرادات این تسهیلات هشدار داده اند. به باور کارشناسان دولت گرانی ها را در زمینه مسکن قبول کرده و به قول معروف صدای گرانی را شنیده است. اما این  شیوه به مبارزه رفتن با گرانی اجاره ها نیست. دولت در مقاطع مختلف نشان داده که به دنبال ساده ترین راه می گردد و باید خود را جدی تر در زمینه مسکن نشان بدهد.

دولت نباید به دادن مبلغ اندکی وام با شرایط خاص که فقط عده ای اندک می توانند وام دریافت کنند اکتفا کند. تعداد کسانی که قادر به گرفتن و باز پرداخت آن وام باشند و نیز ظرف یکسال بتوانند آن را پرداخت کنند خیلی کم است. اجاره نشین ها در مقدار ۵۰ هزار تومان افزایش اجاره مشکل دارند تا چه رسد به اینکه سود وام مسکن را ماهانه پرداخت کنند.

به هر ترتیب معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا همه خانم‌هایی که بالای ۳۵ سال سن دارند، خودسرپرست هستند و با خانواده زندگی نمی‌کنند، می‌توانند از تسهیلات اجاره استفاده کنند.«محمود محمودزاده» افزود: سال گذشته اولویت پرداخت وام اجاره را برای زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار قرار دادیم که تعریف آن با زنان مجرد فرق می‌کند، این مصوبه امسال هم به وقت خود باقی است. وی در توضیح این بند از شرایط اعطای وام اجاره ودیعه که به اعطای تسهیلات به زنان بالای ۳۵ سال اشاره دارد، گفت: خانم‌هایی که بالای ۳۵ سال سن دارند و خودسرپرست هستند به مفهوم اینکه با خانواده زندگی نمی‌کنند، می‌توانند از تسهیلات اجاره استفاده کنند.

محمودزاده با بیان اینکه به مردان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر، طلاق و متارکه مجرد هستند نیز وام اجاره تعلق می‌گیرد، گفت: در واقع استثنایی برای زنان مجرد بالای ۳۵ سال در ثبت نام «مسکن ملی» و «وام ودیعه» وجود دارد؛ بر این اساس برای خانم‌های سرپرست خانوار یا خانم‌های خودسرپرست این استثنا وجود دارد که با ۳۵ سال سن بتوانند از تسهیلات ودیعه اجاره و همچنین از امکانات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: نظام بانکی باید با مصوبه ستاد مبارزه با کرونا هماهنگ باشد و طبق مصوبه ستاد به همه زنان مجرد بالای ۳۵ سال وام اجاره را پرداخت کند. ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۶ خرداد آغاز شده است و همه مستاجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون باید منتظر پاسخ استعلام خود باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در همین زمینه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تسهیلات مسکن کسی را صاحبخانه نمی کند و قدرت خرید مسکن را هم افزایش نمی دهد. مصطفی قلی خسروی افزود: وام های بسیاری به سمت متقاضیان بخش مسکن سرازیر شده اما تاکنون این وام ها تاثیری در کنترل قیمت مسکن نداشته اند. باید برنامه ای داشته باشیم تا قیمت ها را کنترل کنیم. با این وام ها کسی خانه دار نشده و نخواهد شد. تاثیری که در افزایش ساخت مسکن وجود دارد در وام ها و تسهیلات برای خانه دار شدن وجود ندارد.

این فعال صنفی ادامه داد: خانه دار شدن در سالهای اخیر به رویا تبدیل شده و با توجه به اینکه دولت هم در این سالها با بخش مسکن قهر کرده است امیدی برای صاحبخانه شدن مردم وجود نداشته است. بنابراین دولت اگر هر نوع تسهیلاتی به مردم پرداخت کند، جای تقدیر و تشکر دارد اما بدون شک تسهیلات رهن نه مستاجر را صاحب‌خانه می‌کند و نه می‌تواند منجر به کنترل قیمت‌ها شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان کرد: ‌بهتر است به جای تدوین چنین طرح‌هایی که باعث توزیع تسهیلات خرد در میان مردم شود، دولت ها منابع کلان را صرف ساخت مسکن کنند و واحدهای ساخته شده را در قالب اجاره به شرط تملیک در اختیار مستاجران قرار دهند. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید می‌کند: فقط اجرای چنین طرح‌هایی است که می‌تواند بعد از چند سال مستاجران را صاحب خانه کند.

قلی‌خسروی با اشاره به مزیت‌های ساخت مسکن در کنترل قیمت‌ها خاطرنشان می‌کند: اگر به دنبال کنترل قیمت بازار مسکن به منظور حمایت از مستاجران و صاحب‌خانه شدن اقشار کم‌درآمد هستیم، لازم است چنین طرح‌هایی بار دیگر با رفع نقاط ضعف اجرایی شود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.