صفحه اصلی / اسلایدر / انتظار خریداران خودرو برای ریزش قیمت ها
انتظار  خریداران  خودرو   برای  ریزش قیمت ها

بازار خودرو در انتظار تخلیه حباب است

انتظار خریداران خودرو برای ریزش قیمت ها

کسب و کار نیوز- معاملات خودرو همچنان در جا می زند و سرانجام بازار خودرو پس از افزایش غیرمنتظره و حیرت انگیز قیمت ها در دولت دوازدهم در ابهام است. بسیاری از مصرف کنندگان خودرو ماه هاست دست از خرید و فروش برداشته اند تا تکلیف انتخابات و البته احیای برجام مشخص شود تا تاثیر آن بر کاهش یا افزایش قیمت ها در بازار خودرو مشخص شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس خودرو در این رابطه می گوید: خودروهای بسیاری به دلیل تفاوت قیمت به بازار عرضه شده و فروخته نشده اند. به گفته وزیر صنعت هم ۴۵۰ هزار خودرو در انبارها وجود دارد که کل تقاضای سال ۱۴۰۰ را پوشش می دهد. فربد زاوه افزود: همچنین نتیجه انتخابات نیز مشخص شده است. پیش بینی ها این است که همان سیاست های اقتصادی و سیاسی در رابطه با برجام دنبال خواهد شد، بنابراین بازار خودرو در آستانه تابستان و در این سه ماه با کاهش قیمت ها مواجه خواهد شد.

البته با گذشت دو روز از مشخص شدن نتایج انتخابات هنوز بازار خودرو از نظر قیمت ها در حال درجا زدن است و فعالان این بازار در انتظار عکس العمل مشخص بازار به تحولات اقتصادی و سیاسی هستند. در دو سال اخیر قیمت خودرو چه داخلی و خارجی با افزایش غیرمنتظره و آنی روبرو شد و از آنجاییکه خریداران توانایی خرید خودرو با قیمت های نجومی را نداشتند رکود عمیقی در این بازار تا به امروز حاکم شده است. خرید و فروشی نجام نمی شود و سوداگری دلالان نیز در این بازار نتوانست به ترغیب مشتریان در این بازار منجر شود.

فعالان بازار خودرو بر این باورند که با اتمام انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رییس جهمور آینده، بازار خودرو که با افزایش قیمت به استقبال انتخابات رفته بود در بازار درجا زد و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد. ظاهرا بازار خودرو منتظر اتفاقات آینده است و همین امر موجب شد تا امروز خودروهای پرطرفدار داخلی به لاک خود فرو روند و بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شوند.

بازار خرید و فروش خودرو در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد توقف معاملات بود. البته در روزهای گذشته کاهش عرضه برخی از محصولات توسط شرکت های خودروسازعاملی شد تا قیمت تعدادی از خودروها رشد دو تا سه میلیون تومانی را تجربه کنند اما روی هم رفته انتخابات ریاست جمهوری عاملی شد تا هم خریدار و هم فروشنده دست از معاملات بکشند و منتظر تعیین و تکلیف ریاست جمهوری کشور باشند. عده ای نگران افزایش قیمت ها و برخی دیگر خوش بین به ثبات قیمتها در بازار خودرو هستند اما روی هم رفته توقف معاملات عاملی شده تا بازار خودرو در رکود مطلق به سر ببرد.

استقبال خودرو از اتخابات و برجام

فربد زاوه، کارشناس خودرو

خودروهای بسیاری به دلیل تفاوت قیمت به بازار عرضه شده و فروخته نشده اند. به گفته وزیر صنعت هم ۴۵۰ هزار خودرو در انبارها وجود دارد که کل تقاضای سال ۱۴۰۰ را پوشش می دهد. همچنین نتیجه انتخابات نیز مشخص شده است. پیش بینی ها این است که همان سیاست های اقتصادی و سیاسی در رابطه با برجام دنبال خواهد شد، بنابراین بازار خودرو در آستانه تابستان و در این سه ماه با کاهش قیمت ها مواجه خواهد شد.

به دلیل عدم عرضه ۴۵۰ هزار خودرو و عدم تحویل تعهدات سه ماهه بهار خودروسازان در کنار احیای برجام می توان به کاهش قیمت ها امید داشت. توقف عرضه خودرو طی ۳ ماه اخیر نه تنها موجب افزایش قیمت خودرو در بازار نشده است که حتی در برخی موارد کاهش برخی از انواع خودرو را هم شاهد بودیم و این نشان می‌دهد که اصولاً بازار به نقطه اشباع خودش رسیده است.

برخلاف تصوری که مجلس، خودروسازها وزرات صمت دارند بازار خودرو نه فقط نسبت به عدم عرضه واکنشی نشان نداده است که علی رغم قطع شدن عرضه هم واکنشی نشان نداده است. اگر قرار باشد حواله‌های اردیبهشت و خرداد را تحویل دهند میزان عرضه به‌حدی زیاد خواهد شد که قیمت خودروها در بازار پایین‌تر هم خواهیم بود.

این در حالی است که می توان امید داشت که کاهش قیمت ها به قیمت های شورای رقابت نزدیک شود و در رابطه با خودروهای پرتیراژ حتی به زیر قیمتهای شورای رقابت نیز برسد. بحث برجام جدی است و نگرانی بابت عدم تهعد دولت جدید به مسیر احیای برجام نیز برطرف شده است که نوید تابستانی همراه با کاهش قیمت ها را می دهد. با رفع تحریم ها بخشی از منابع ارزی بلوکه شده به کشور باز می گردد این اتفاق می تواند بازار صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.