صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / به حقیقت پیوستن رویای داشتن خانه‌ای با مصرف انرژی صفر
به حقیقت پیوستن رویای داشتن خانه‌ای با مصرف انرژی صفر

به حقیقت پیوستن رویای داشتن خانه‌ای با مصرف انرژی صفر

کسب و کار نیوز- ساختمان انرژی صفر که بانام ساختمان میانگین انرژی صفر هم شناخته می‌شود، بنایی است که برآیند مصرف انرژی آن صفر است، یعنی اینکه تمامی انرژی که به‌طور سالیانه توسط این ساختمان مصرف می‌شود، برابر با میزان انرژی است که در خود ساختمان یا جایی خارج از محدوده آن، توسط انرژی تجدید پذیر با استفاده از تکنولوژی‌هایی همچون پمپ‌های گرمایی، پنجره‌ها و عایق‌کاری با بازده بالا و پنل‌های خورشیدی تولید می‌شود. هدف نهایی این است که چنین ساختمان‌هایی در مقایسه با ساختمان‌های معمولی میزان گاز گلخانه‌ای کمتری وارد جو زمین کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، این ساختمان‌ها نه‌تنها ازنظر محیط زیستی و انتشار گازهای گلخانه‌ای موردتوجه قرارگرفته‌اند، بلکه به دلیل کاهش هزینه‌ نهایی برق مصرفی و همچنین برخورداری از مشوق‌های قانونی همچون تخفیف‌های مالیاتی، ازنظر اقتصادی هم قابل‌توجه و ارزشمند هستند.

تحقیقات نشان داده ساختمان‌ها در آمریکا و اتحادیه اروپا بیش از ۴۰ درصد مصرف سوخت‌های فسیلی را از آن خود نموده‌اند و به همین نسبت سهم بزرگی در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند. برای مواجهه با این حجم بالای انتشار گازهای گلخانه‌ای روزبه‌روز بر تعداد ساختمان‌هایی که رویکرد بی‌طرفی کربن را در پیش می‌گیرند افزایش می‌یابد. این رویکرد مستلزم کاهش روزافزون انتشار کربن و همچنین کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است. اگرچه رویکرد ساختمان انرژی صفر حتی در کشورهای پیشرفته هم ایده جدید و تازه‌ای است، اما اهمیت و محبوبیت این موضوع در حال افزایش و گسترش است. با پیشرفت تکنولوژی‌های انرژی‌های جایگزین و کاهش هزینه آن‌ها، و همچنین افزایش دائمی هزینه انرژی‌های فسیلی مرسوم، هدف ساختمان انرژی صفر بیش‌ازپیش به موضوعی قابل‌اجرا و عملی تبدیل‌شده است.

این ساختمان‌ها می‌توانند از شبکه تأمین انرژی جدا و مستقل باشد، بدین ترتیب انرژی به‌صورت محلی و از طریق ترکیبی از فناوری‌های تولید انرژی‌های نو از قبیل خورشیدی، بادی و بیوسوخت‌ها تأمین می‌گردد. در کنار آن با استفاده از تکنولوژی‌های خاص و بسیار پربازده برای سیستم‌های روشنایی و گرمایش و سرمایش تلاش می‌شود تا مصرف انرژی کمتر شود. به‌عبارت‌دیگر در یک ساختمان انرژی صفر قبل از تولید انرژی پاک، به بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف ساختمان پرداخته می‌شود و با استفاده هوشمندانه از تکنولوژی تجدید پذیر، تعادل میان تولید و مصرف انرژی برقرار می‌گردد.

ال‌جی الکترونیکس، تک‌ستاره رویایی انرژی صفر

بخش‌های گوناگون شرکت ال‌جی الکترونیکس در سراسر دنیا، علاوه بر اینکه به سمت استفاده از ساختمان‌های اداری باانرژی صفر پیش رفته و روزبه‌روز بر تعداد این دفاتر افزوده می‌شود، در خصوص تولید محصولات و تکنولوژی‌های پیشرفته مورداستفاده در ساختمان انرژی صفر هم از پیشتازان صنعتی هستند.

لوازم‌خانگی و وسایل الکترونیکی مصرفی نوآورانه، پنل‌های خورشیدی و فناوری‌های گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) ال‌جی الکترونیکس عملکردی بسیار بالا و اتصال و یکپارچگی بی‌نظیری را در خانه فراهم می‌آورند و راحتی بیشتر و بهره‌وری انرژی این محصولات باعث گردیده انجمن ملی ساختمان‌سازان آمریکا (NAHB) برای دومین سال متوالی ال‌جی را به‌عنوان Platinum Partner برای تجهیز خانه‌های نمایشی رسمی ۲۰۲۱ نمایشگاه مجازی International Builders’ Show انتخاب کند. دوخانه نمایشی ‌Net Zero در مرکز فلوریدا واقع‌شده و با نام های TNAH و TNAR شناخته می‌شوند.

این دوخانه پیشرفته‌ترین ابزارها و تکنولوژی‌ها برای تبدیل هر خانه‌ای به فضایی با کارایی فوق‌العاده و فوق پیشرفته را به نمایش می‌گذارند. بخش اصلی این دوخانه راهکارهای پیشرفته انرژی تجدید پذیر خورشیدی هستند که ماژول‌های خورشیدی با بازده بالا و طرح‌های زیبا و پایدار زیست‌محیطی LG Business Solutions تأمین‌کننده این نیاز است. علاوه بر این لوازم‌خانگی هوشمند و مبتکرانه ال‌جی ازجمله فناوری‌های پیشرفته‌ای هستند که در این خانه‌های نمایشی مورداستفاده قرارگرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به ماشین لباسشویی و خشک‌کن LG STUDIO WashTower و ابتکار اختصاصی LG STUDIO Styler Steam Closet و همچنین لوازم آشپزخانه و ابزارهای سرگرمی خانگی ال‌جی اشاره کرد که همگی در کنار مصرف بهینه انرژی و فرآیند تولید سازگار با محیط زیست، از طریق هوش مصنوعی LG ThinQ به یکدیگر متصل شده و امکان مدیریت و مانیتورینگ مصرف انرژی را در یک پنل واحد فراهم می‌آورند.

ال‌جی برای نمایش توانمندی‌های فنی و تکنولوژیک خود در حوزه نوظهور و پیشگامانه خانه‌ انرژی صفر، در سئول پایتخت کره جنوبی هم یک خانه-موزه دیگر به نام ThinQ Home راه‌اندازی کرده و موفق به کسب گواهینامه Zero Energy Building برای آن شده است. علاوه بر شیوه ساخت دوستدارانه محیط‌زیست و محافظ انرژی که در این خانه به‌کاررفته، ال‌جی برای تأمین انرژی موردنیاز ساکنان تمامی سقف و دیوارهای بیرونی این خانه را با پنل‌های خورشیدی فوق پیشرفته BIPV (ساختار یکپارچه فتوولتائیک)‌ پوشانده است تا بیش از ۸۵ درصد انرژی موردنیاز از این طریق تأمین گردد. همچنین این سیستم از باتری‌های ذخیره انرژی با بازدهی بالای ال‌جی بهره می‌برد تا انرژی تولیدی را برای استفاده‌های آتی ذخیره نماید.

دیگر دستاورد ال‌جی در این زمینه سیستم مدیریت انرژی منزل یا HEMS است. در منزل رویایی LG ThinQ Home دیگر خبری از کلید‌های مرسوم و ترموستات‌های تنظیم دمای دستی نیست. در اینجا همه‌چیز با دستورات صوتی، اپلیکیشن‌ها و آینه‌های هوشمند کنترل می‌شود و تمامی لوازم منزل هم با استفاده از اپلیکیشن‌ها و سیستم یکپارچه مدیریت انرژی کنترل‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند. البته از نقش سنسورها در این خانه واقعاً هوشمند نباید غافل شد که بر اساس مشخصه‌های محیطی و حضور یا عدم حضور افراد، تصمیم می‌گیرند که کدام لامپ‌ها روشن یا خاموش باشد و دمای هر اتاق به چه صورت تنظیم شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز،  اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.