صفحه اصلی / سرخط خبرها / استقبال بازار خودرو از انتخابات و برجام
استقبال بازار خودرو از انتخابات و برجام

فربد زاوه، کارشناس خودرو

استقبال بازار خودرو از انتخابات و برجام

خودروهای بسیاری به دلیل تفاوت قیمت به بازار عرضه شده و فروخته نشده اند. به گفته وزیر صنعت هم ۴۵۰ هزار خودرو در انبارها وجود دارد که کل تقاضای سال ۱۴۰۰ را پوشش می دهد. همچنین نتیجه انتخابات نیز مشخص شده است. پیش بینی ها این است که همان سیاست های اقتصادی و سیاسی در رابطه با برجام دنبال خواهد شد، بنابراین بازار خودرو در آستانه تابستان و در این سه ماه با کاهش قیمت ها مواجه خواهد شد.

به دلیل عدم عرضه ۴۵۰ هزار خودرو و عدم تحویل تعهدات سه ماهه بهار خودروسازان در کنار احیای برجام می توان به کاهش قیمت ها امید داشت. توقف عرضه خودرو طی ۳ ماه اخیر نه تنها موجب افزایش قیمت خودرو در بازار نشده است که حتی در برخی موارد کاهش برخی از انواع خودرو را هم شاهد بودیم و این نشان می‌دهد که اصولاً بازار به نقطه اشباع خودش رسیده است.

برخلاف تصوری که مجلس، خودروسازها وزرات صمت دارند بازار خودرو نه فقط نسبت به عدم عرضه واکنشی نشان نداده است که علی رغم قطع شدن عرضه هم واکنشی نشان نداده است. اگر قرار باشد حواله‌های اردیبهشت و خرداد را تحویل دهند میزان عرضه به‌حدی زیاد خواهد شد که قیمت خودروها در بازار پایین‌تر هم خواهیم بود.

این در حالی است که می توان امید داشت که کاهش قیمت ها به قیمت های شورای رقابت نزدیک شود و در رابطه با خودروهای پرتیراژ حتی به زیر قیمتهای شورای رقابت نیز برسد. بحث برجام جدی است و نگرانی بابت عدم تهعد دولت جدید به مسیر احیای برجام نیز برطرف شده است که نوید تابستانی همراه با کاهش قیمت ها را می دهد. با رفع تحریم ها بخشی از منابع ارزی بلوکه شده به کشور باز می گردد این اتفاق می تواند بازار صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.