صفحه اصلی / اسلایدر / استقبال بورس از نتایج انتخابات
استقبال بورس از نتایج انتخابات

بورس سبز پوش شد

استقبال بورس از نتایج انتخابات

کسب و کار نیوز- نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مشخص شد و حال مردم به دنبال سرنوشت بازار دارایی ها در این چهار سال پیش رو هستند. در روز اعلام نتایج انتخابات بورس با رشد 14 هزار واحدی و سکه با ریزش 300 هزار تومانی مواجه شد. برخی فعالان بازار این اتفاقات را به فال نیک گرفته و در مقابل برخی از کارشناسان اقتصادی سرنوشت تمام بازارها را گره خورده به برجام عنوان می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید: با توجه به سناریوی محتمل تحقق برجام می توان برای تمام بازارهای مالی کاهش قیمت و ثبات را حداقل تا دو سال آینده پیش بینی کرد. وحید شقاقی افزود: این در حالی است که اگر دولت آینده اصلاحات اقتصادی را هم در پیش بگیرد می توان بعد از ثبات و تعادل، به رشد بازارها نیز امیدوار بود. بازارهای مالی موازی یکدیگر حرکت می کنند و تاثیرپذیری بسیاری از وضعیت یکدیگر دارند. با افزایش قیمت ارز قمیت ها در بازارهای سکه، طلا، مسکن، خودرو و… نیز افزایش پیدا می کند و تاثیر کاهش نرخ ارز بر وضعیت دیگر بازارها نیز رابطه مستقیمی با هم دارد.

این در حالی است که رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: به نظر می‌رسد در چشم‌انداز میان مدت حتی با تغییر دولت،  شرایط بازار طلا آنقدرها تغییر نخواهد کرد و بازار طلا کماکان در رکود به سر خواهد برد. حتی امکان دارد این رکود شدت بیشتری به خود بگیرد.اما پیش بینی بنده بر این است که قیمت طلا در ۶ ماهه دوم سال روند صعودی را در پیش خواهد گرفت.

شهرام مرصعی در خصوص فراز و نشیب‌های بازار دلار و طلا و اثرات انتخابات ریاست جمهوری بر آن اظهار کرد: نوسانات بازار جهانی بر قیمت‌های داخلی کشور ما تاثیر بسزایی دارد و این تاثیرگذاری از طریق دلار است. با افزایش نرخ دلار، مستقیما قیمت طلا افزایش و با کاهش قیمت دلار قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد. قدرت تاثیرگذاری دلار در داخل کشور، گاهی می‌تواند قیمت کاذبی را ارائه دهد، یعنی قیمت ارز جهانی کاهش پیدا کند ولی ما در داخل کشور این کاهش قیمت را احساس نکنیم.

چشم انداز بازارها

وحید شقاقی، اقتصاددان

در ماه اخیر بر اساس سناریوی محتمل، برجام به نتیجه خواهد رسید. با نهایی شدن برجام باید در انتظار آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران که نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است باشیم. با توافق برجام شاهد بهبود وضعیت صادرات نفت وهمچنین کاهش سختی روابط بانکی و بیمه ای و بهبود وضعیت مبادلات تجاری خواهیم بود. احتمالا در یک یا دو ماه آینده وضعیت کرونا هم کنترل می شود. با این اوصاف کسب و کارها نیز یک نفسی می کشند. کنترل کرونا و توافق برجام با پیامدهای اشاره شده می تواند موجبات کاهش قیمت دلار را به محدوده ۲۰ هزار تومان فراهم کند و همچنین در بازار مسکن و خودرو شاهد کاهش سوداگری افراطی خواهیم بود.

از طرفی دیگر در ماههای پیش رو شاهد کاهش حداکثر ۱۵ درصدی مسکن و کاهش قیمت خودروهای داخلی به ویژه خودروهای خارجی از ۳۰ تا۴۰ درصد هستیم. همانطور که اشاره شد قیمت دلار نیز به عنوان یک متغیر تعیین کننده در یک محدوده با ثبات قرار خواهد گرفت. بنابراین تا دوسال اینده مقداری وضعیت باثبات تری را با توجه به برجام و کرونا می توانیم شاهد باشیم. اگر دولت آینده اصلاحات اقتصادی را هم در پیش بگیرد می توان امیدوار بود در چند سال دیگر هم ثبات و تعادل و بعد از آن رشد را در بازارها شاهد باشیم.

همان طور که همه در جریان هستند و بر کسی پوشیده نیست، اقتصاد ایران بیمار است و سال هاست با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.  این اقتصاد نزدیک به نیم قرن با مسکن نفت کنترل شده است اما حالا دیگر نفت به‌عنوان یک مسکن برای یک اقتصاد بیمار پاسخگو نیست و نمی‌توانیم این بیماری را با داروی نفت کنترل کنیم. آن چه که مشخص است این است که ما و اقتصاد بیمار ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر در سال ۱۴۰۰ دست به اصلاحات ساختاری نزنیم این مشکل بسیار حادتر و غیر قابل کنترل می‌رسد.

ما در یک مطالعه عمیق ۲۰ چالش ساختاری اقتصاد ایران را پالایش کرده‌ایم که طی ۵۰ سال گذشته بر روی هم انباشته شده اند و در حال حاضر در وضعیت بسیار بحرانی و خطرناک قرار دارند چالش‌های نظام بانکی، مالیاتی، رشدنقدینگی، گسترش فساد، نظام توزیع درآمد، بحران آب و کمبود آن و… همگی طی این سال‌ها بر روی هم انباشته شده و به حد انفجار رسیده است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.