صفحه اصلی / اسلایدر / نابودی هزاران تن پیاز و خسارت میلیاردی پیازکاران
نابودی هزاران تن پیاز و خسارت میلیاردی پیازکاران

۶۰۰ هزار تن پیاز مازاد در سال جاری تولید شده است

نابودی هزاران تن پیاز و خسارت میلیاردی پیازکاران

کسب و کار نیوز- طی هفته های اخبر اخبار فاسد شدن بسیاری از محصولات کشاورزی در فضای مجازی منتشر شده است. هزاران تن پیاز روی دست کشاورزان مانده و به دلیل نبود خریدار فاسد شده است. در همین زمینه رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد می گوید: پیاز زیادی توسط کشاورزان کاشته شده که به دلیل نبودخریدار و افت تقاضا هزاران تن از این محصول کشاورزی فاسد شده است. عیسی وحدانی افزود: خسارات زیادی به کشاورزان وارد شده است و دسترنج این قشر زحمت کش یا بر سر مزارع و یا در انبارها فاسد می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما عباس قربانی یک کشاورز در این رابطه می گوید: در حالی که در سال حمایت از تولید هستیم شاهدیم که کامیون‌ها پیازهای گندیده را بار می‌زنند و آنها را در زیر خروارهای خاک امحاء می‌کنند این محصولات نعمت خداوند هستند و نباید محصولی که کشاورزان برای تولید هر کیلو از آن ۱,۵۰۰ تومان ضرر کرده و با خون دل تولید شده به همین سادگی تخریب شد.

این در حالی است که مدیرکل خرید و فروش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید براینکه فساد بخشی از پیاز‌های خریداری شده از کشاورزان اجتناب ناپذیر است، افزود: در تمام دنیا برای حمایت از کشاورزان که ضامن تامین امنیت غذایی کشور هستند بهای زیادی داده می‌شود، حتی اگر این بها از بین رفتن بخشی از محصول باشد.

رامین گیلاشاهی با اشاره به شرایط نامساعد کشاورزان پیازکار در برخی از مناطق جنوبی کشور، اظهار کرد: افزایش بی‌برنامه سطح زیر کشت پیاز از سوی کشاورزان در سال جاری، موجب مازاد ۶۰۰ هزار تنی تولید شد.وی ادامه داد: مازاد تولید افت قیمت پیاز به زیر هزینه تمام شده را به دنبال داشت و کشاورزان را با زیان روبه‌رو کرد. به گفته گیلاشاهی؛ سازمان تعاون روستایی با هدف حمایت از کشاورزان به خرید تضمینی ورود و بیش از ۶۹ هزار تن پیاز را تا پایان اردیبهشت از آن‌ها تحویل گرفت.

وی ادامه داد: ورود به خرید تضمینی سازمان تعاون روستایی، قیمت پیاز را در بازار متعادل کرد و اکنون قیمت این محصول در بازار در سطحی قرار دارد که هم از زیان کشاورزان جلوگیری می‌کند و هم تامین کننده منافع مصرف‌کنندگان است.

گیلاشاهی در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره فساد پیازهای خریداری شده در برخی از انبارهای تعاون روستایی، اظهار کرد: در تمام دنیا برای حمایت از کشاورزان که ضامن تامین امنیت غذایی کشور هستند بهای زیادی داده می‌شود، حتی اگر این بها از بین رفتن بخشی از محصول باشد. وی تصریح کرد: ضایعات محصول در برنامه‌های حمایتی از کشاورزان یک امر اجتناب‌ناپذیر است. گیلاشاهی با تاکید بر اینکه رقم کشت شده در برخی مناطق نیز کیفی نبوده است، افزود: کشاورزان در برخی مناطق اقدام به کشت بذر ارقامی از پیاز کردند که خارج از توصیه جهادکشاورزی بوده و این امر خود بر کاهش کیفیت محصول و غیرقابل انبار شدن آن‌ها و فسادشان اثر گذاشته است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که سازمان تعاون روستایی در مناطق مورد بحث امکانات لازم برای حفظ کیفیت و سلامت این حجم از پیاز‌ را نداشته است.گیلاشاهی یادآور شد: کارگروه‌های استانی این اختیار را دارند که برای پیازهای مانده در انبارها قبل از فساد بیشتر، تصمیم مقتضی بگیرند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد در گفت و گو با “کسب و کار” می گوید: پیاز زیادی توسط کشاورزان کاشته شده که به دلیل نبودخریدار و افت تقاضا هزاران تن از این محصول کشاورزی فاسد شده است. عیسی وحدانی افزود: خسارات زیادی به کشاورزان وارد شده است و دسترنج این قشر زحمت کش یا بر سر مزارع و یا در انبارها فاسد می شود.

به گفته این فعال صنفی، کشاورزان مشقات زیادی بابت کاشت و برداشت پیاز متحنل می شوند واین حقشان نیست که علاه بر فاسد شدن محصولاتشان خسارات میلیاردی را نیز داشته باشند. مشکلات بخش کشاورزی بسیار زیاد است و دولت باید برنامه های منظمی برای حمایت از کشاورزان و خرید تضمینی محصولاتشان داشته باشد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزاران تن پیاز در انبارها چو شده و خریداری برای آنها وجود ندارد. خسارات سنگینی هم که به کشاورزان و پیازکاران وارد شده موجب شده تا ناامیدی زیادی برای ادامه کار در این صنف وجود بیاید.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.