صفحه اصلی / اسلایدر / حرکت بورس در مسیر رشد صعودی؟
حرکت بورس در مسیر رشد صعودی؟

40 میلیون سهامدار به دنبال سرنوشت بازار سرمایه در دولت سیزدهم هستند

حرکت بورس در مسیر رشد صعودی؟

کسب و کار نیوز- بازار سرمایه در دولت سیزدهم چه می شود. این سوالی است که 40 میلیون سهامدار بورس به دنبال جواب آن هستند. سال گذشته پس از افزایش ناگهانی ارزش سهام در بورس، ریزش مدوام شاخص این بازار به نگرانی و دغدغه میلیون ها سهامدار تبدیل شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید: آنچه که اهمیت دارد، برنامه و عزم دولت بعدی برای بهبود شرایط بورس است. با توجه به اصلاح شدید قیمت سهم، افزایش مناسب سود شرکت ها نسبت به سال گذشته و همچنین تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه به نظر می رسد بازار سرمایه وضعیت بهتری برای رشد نسبت به سایر بازارها داشته باشد. حسین محمودی اصل افزود: البته نگاه واقعی دولت بعد به اقتصاد، انتخاب کابینه اقتصادی، تدوین ریزبرنامه های عملیاتی چند متغیره و چند لایه و حذف قیمت گذاری دستوری بسیار ضروری خواهد بود.

به هر ترتیب ۴۰ میلیون سهامدار بازار سرمایه در انتظارند که ببینند این بازار چه واکنشی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد. آیا شاخص نزولی بورس بعد از اعلام نتایج انتخابات مثبت می‌شود و یا منفی. سیاست و نتیجه انتخابات چه اثری بر بورس دارد

این درحالی است که در نشست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعضای شورای مشورتی بورس، موضوعات و سرفصل های مربوط به «بسته سیاستی پشتیبانی و مانع زدایی بازارسرمایه از تولید» و «طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه» ارائه شد و مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، درمورد محور نشست مذکور توضیح داد: بازار سرمایه در دو سال گذشته شاهد تحولات بسیاری بود و از لحاظ اندازه، حجم فعالیت و حضور مردم، رشد چشمگیری داشته که همین تحولات سریع برخی از معادلات را تغییر داده است. ساختار، نیرو و امکانات سازمان بورس باید با اندازه و حجم امروز بازار سرمایه و مسائلی که با آن روبرو است مورد بازبینی و متناسب سازی قرار گیرد. این ظرفیت ها نه تنها در ساختار سازمان بورس بلکه باید در همه ارکان بازار ایجاد شود تا به نیازهای موجود پاسخ مناسبی داده شود.

محمد علی دهقان دهنوی با اشاره به ارائه دو طرح کلی در این حوزه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: یکی از این طرح ها در مرکز پژوهش سازمان بورس با هدف آسیب شناسی مسائل و چالش های بازار سرمایه پیرامون ایفای نقش پشتیبانی و مانع زدایی از تولید تهیه شده و طی آن راهکارهایی برای بیش از ۴۰ الی ۵۰ مورد از چالش‌ها و مسائل بازار سرمایه، پیش بینی شده است. در اقدامی دیگر، مقرر شد در طرحی با عنوان طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه، لزوم و نحوه تدوین برنامه بهبود جایگاه و عملکرد بازار سرمایه مطرح و مسائل و مشکلات طرح شده در قالب کارگروه های تخصصی و با حضور کارشناسان، صاحبنظران، فعالان بازار سرمایه و مدیران بخش های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

شروط گسیل سرمایه به بورس

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

بازار سرمایه با این حجم از سهامداران با عنوان یک موضوع مهم نقش مهمی در دولت ها دارد. موضوعی مهم که امیدواریم دولت آینده اشراف مناسبی به بازار سرمایه داشته باشد. برای رشد بازار باید عمق تاثیرپذیری اقتصاد و جامعه را از تصمیمات اقتصادی بدانیم. بزرگترین مشکل دولت قبلی عدم شناخت کافی از بورس بوده و گاها اخذ تصمیمات سیاسی و حتی اقتصادی با سفارش تهیه توجیهات کارشناسی همراه بوده است. به گونه ای که تصمیم مربوط به آزادسازی سهام عدالت با این حجم و پس از رشد شدید قیمت ها کاملا غیرکارشناسی و شاید با رویکرد سیاسی اتفاق افتاد. پس مهم ترین ضرورت بازار سرمایه در دولت بعدی شناخت، اشراف و اعتقاد به کار کارشناسی است. در دولت بعدی بازار از ریسک انتخابات عبور کرده و با توجه به وضعیت برجام، قیمت ارز و وضعیت سایر بازارها مسیر خود را خواهد یافت.

اما با توجه به اصلاح شدید قیمت سهم، افزایش مناسب سود شرکت ها نسبت به سال گذشته و همچنین تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه به نظر می رسد بازار سرمایه وضعیت بهتری برای رشد نسبت به سایر بازارها داشته باشد. البته نگاه واقعی دولت بعد به اقتصاد، انتخاب کابینه اقتصادی، تدوین ریزبرنامه های عملیاتی چند متغیره و چند لایه و حذف قیمت گذاری دستوری بسیار ضروری خواهد بود.

همچنین مسوولان جلوی دوربین ها صحبت های خوبی انجام می دهند اما وقتی به مقام عمل می رسد تازه محدودیت ها، موانع، مصلحت ها، مشکلات قانونی و زمانبر بودن فرآیند اخذ تصمیم و اجرای مصوبات نمایان می شود. بنابراین انتظار اتفاقات سریع و رو به جلو خوشبینانه خواهد بود. اما ایجاد ثبات و حتی حفظ وضعیت موجود و در ادامه ایجاد تغییر و رشد، تیم اقتصادی توانمند و غیرسیاسی، برنامه جامع، تعامل همه قوا وعزم ملی را می طلبد و برنامه های میان مدت و بلندمدت حوصله و تدبیر لازم دارد.

بی تردید خلاء موجود پس از انتخابات تا تحویل به دولت جدید می تواند شرایط سردرگمی برای همه بازارها و تمام اقتصاد ایجاد کند. شروع بررسی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه و جدیت در تصویب سریع آن از یک سو و شروع روند اجرایی آن از سوی دیگر می تواند سرمایه های بزرگ و منابع عظیمی را از سایر بازارها به بازار سپرده بانکی و با کاهش نرخ سود بانکی به بازار سرمایه گسیل کند. البته این اتفاق به عوامل بسیاری نیز بستگی دارد و سایر عوامل از جمله تیم اقتصادی، رویکرد تیم، برجام و تثبیت قیمت ارز در تحقق آن نقش عمده ای ایفا خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.