صفحه اصلی / اسلایدر / بازار مسکن در فاز استراحت
بازار مسکن در فاز استراحت

بازار مسکن پس از انتخابات به چه سمت و سویی را انتخاب می کند؟

بازار مسکن در فاز استراحت

کسب و کار نیوز- در حالی که معاون وزیر شهرسازی معتقد است که دلیلی برای افزایش قیمت مسکن بعد انتخابات وجود ندارد اما شواهد نشان می دهد بازار مسکن دیگر تمایلی برای رشدی بیش از قیمت های نجومی تحمیل شده را ندارد. یک اقتصاددان در این رابطه با وضعیت بازار مسکن بعد از انتخابات می گوید: امروز بازار مسکن در شرایطی قرار گرفته است که حباب مسکن شروع به تخلیه و ترکیدن کرده و رشد آنچنانی در مدت اخیر پس از افزایش قیمت های نجومی نداشته ایم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، کمیل طیبی گفت: می توان چشم انداز بازار مسکن را اینگونه توصیف کرد که ثبات نسبی در بازار حاکم خواهد شد و افزایش قیمت در دو سال آینده نخواهیم داشت. این ثبات می تواند تقاضاهای جدید را وارد بازار مسکن کند و رونق را تا حدود بسیاری به بازار بازگرداند.

البته به گفته فعالان بازار مسکن بازار مسکن از آن دسته بازارهایی نیست که اخبار و حواشی اقتصادی و سیاسی بتواند تاثیر آنی روس آن داشته باشد. این بدان معناست که در چندسال اخیر اگر قیمت مسکن دچار افزایش قیمت های نجومی و ناگهانی شد به سرعت نمی تواند تغییر وضعیت دهد و ریزش زیادی در بازار مسکن وجود نخواهد داشت.

در همین زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است اقدامات دولت و مجلس شامل طرح اقدام ملی مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و کنترل بازار اجاره در ثبات بازار مسکن موثر بوده و بعد از انتخابات نیز دلیلی بر افزایش قیمت مسکن وجود ندارد. محمودزاده می گوید: قطعا برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در ایجاد ثبات بازار مسکن در ماههای اخیر تاثیرگذار بوده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی نیز معتقد است این روزها انتخابات برای بازار مسکن مهم ترین عامل اثرگذار نباشد چرا که رفتار این روزهای بازار مسکن، بیش از هر چیز براساس خصلت دارایی بودن آن قابل توضیح است. در سطوح فعلی قیمت متقاضی مصرفی در عمل قدرت خرید ندارد و تقریبا عمده آنچه که در بازار معامله می‌شود، تقاضای سوداگری است؛ یعنی چه فروشنده و چه خریدار به خاطر تقاضای سفته‌بازی و سوداگری وارد بازار می‌شوند و درنتیجه می‌بینیم که رفتار بازار مسکن به رفتار بازاری مثل ارز شبیه شده است.

ثبات نسبی در انتظار بازار مسکن

کمیل طیبی، اقتصاددان

قیمت مسکن دارای یک چرخه است که این چرخه با توجه به نقدینگی بسیار بالا ایجاد شده در اقتصاد به عنوان یک دارایی شروع به افزایش می کند. در همین فرآیند حباب به اندازه ای افزایش پیدا می کند که بازار مسکن دچار رکود می شود. همان رکود تورمی که در بازار مسکن حاکم شده است. از طرفی دیگر شرایط بازار ایجاب می کند که این حباب تخلیه شود و البته این روند زمان بر خواهد بود. بنابراین در اینکه همیشه بازار مسکن در حال نوسان بوده و دچار حباب قیمتی می شده، شکی نیست.

امروز بازار مسکن در شرایطی قرار گرفته است که حباب مسکن شروع به تخلیه و ترکیدن کرده و رشد آنچنانی در مدت اخیر پس از افزایش قیمت های نجومی نداشته ایم. می توان چشم انداز بازار مسکن را اینگونه توصیف کرد که ثبات نسبی در بازار حاکم خواهد شد و افزایش قیمت در دو سال آینده نخواهیم داشت. این ثبات می تواند تقاضاهای جدید را وارد بازار مسکن کند و رونق را تا حدود بسیاری به بازار بازگرداند.

در چند سال اخیر بخصوص سال گذشته رشد قیمت مسکن به اندازه ای بوده است که بازار توانایی افزایش بیش از آن را ندارد. رکودی که در بازار مسکن حاکم شده به دلیل رشد ناگهانی و غیرمنتظره قیمت ها بوده است. اینکه بازار آمادگی نداشته و مصرف کنندگان با رویارویی با این قیمت ها توانایی خرید را از دست داده اند هم در رکود بازار نقش داشته است.

با افزایش ناگهانی قیمت ها در بازار مسکن آن دسته از واحدهایی که تقاضای بیشتری داشتند قیمت های نجومی را تجربه کردند. خانه های کوچک متراژ که از سوی مردم از اقبال بیشتری برخوردار بودند دچار رشد بی سابقه قیمتی شدند و توانایی برای خرید آنقدر کاهش یافت که حتی متقاضیان خرید به فکر اجاره نشین شدن افتادند. به طور کلی پس از انتخابات رشد قیمت در بازار مسکن بعید است چراکه ظرفیت این بازار برای افزایش قیمت ها پر شده و پیش بینی می شود بازار مسکن رو به ثبات حرکت کند.

دولت باید با توجه به قیمت بالای مسکن و عدم همخوانی آن با بودجه درآمدی افراد و حتی سقف وام های کنونی برنامه های بلندمدتی در بازار مسکن پیاده سازی کند تا با توجه به این مقدار از افزایش قیمت ها توانایی برای خرید مسکن دوباره به خانوار بازگردد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.