صفحه اصلی / اسلایدر / شیب تند افزایش قیمت اقلام اساسی
شیب تند افزایش قیمت اقلام اساسی

قیمت اقلام اساسی در آستانه تابستان سر به فلک کشید

شیب تند افزایش قیمت اقلام اساسی

کسب و کار نیوز- گرانی در بازارها بیداد می کند. گزارش های میدانی از مغازه و فروشگاه سطح شهر حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان، شقه گوسفندی ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و هر شانه تخم‌مرغ ۳۶ هزار تومان است. همچنین قیمت هر کیلو برنج ۳۵ تا ۴۴ هزار تومان، برنج هندی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان، لپه ۴۳ تا ۴۷ هزار تومان، عدس ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان، لوبیا چیتی ۳۷ تا ۳۹ هزار تومان، نخود ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان، لوبیا قرمز ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان، شکر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، قند۱۸ تا ۲۰ هزار تومان و هر حلب روغن ۵ کیلویی ۹۲ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، متاسفانه این افزایش قیمت ها در حالی رقم می خورد که هیچ نظارتی بر بازارها وجود ندارد و در دو ماه پایانی دولت سازمانهای نظارتی در خوابی عمیق فرو رفته اند. دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این رابطه می گوید: دولت و سازمانهای زیر نظر آن مقصر اصلی گرانی ها هستند. قاسمعلی حسنی افزود: وعده های بسیاری برای کاهش قیمت ها از سوی دولت داده می شود. حتی رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام دولت به این موضوع ورود می کند اما کاری از پیش نمی رود.

بر اساس گزارش های میدانی از سطح شهرها هنوز صف های روغن و گوشت و برنج جمع نشده است و کمر مردم زیر بار گرانی ها خم شده است. سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان گویا به خواب طولانی مدت رفته و قرار هم نیست به این زودی ها از بیدار شود.

در حال حاضر بسیاری از مردم توانایی خرید و مصرف گوشت قرمز را ندارند و به همین جهت حبوبات را جایگزین این کالای اساسی کرده اند که گویا قرار نیست حبوبات نیز بر سر سفره مردم دوامی داشته باشد. روند افسارگسیخته گرانی ها از سال گذشته تا به امروز روی دیگر خود را به مردم نشان داده است. بهانه های مختلف برای این گرانی ها مطرح می شود و هر بار با سخنرانی مسوولان در رابطه با نبود کمبود و گرانی پرونده برای مدتی بسته می شود.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در همین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته است و دولت مقصر آن است. گرانی تا به این اندازه ربطی به مکانیزم بازارها ندارد.

قاسمعلی حسنی افزود: دولت و سازمانهای زیر نظر آن مقصر اصلی گرانی ها هستند. وعده های بسیاری برای کاهش قیمت ها از سوی دولت داده می شود. حتی رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام دولت به این موضوع ورود می کند اما کاری از پیش نمی رود.

حسنی در ادامه بیان کرد: اینکه دولت در ماههای پایانی بازارها را به حال خود رها کرده است هیچگونه توجیهی ندارد. افزایش قیمت ها در چند ماه اخیر با شیب بسیار تندی اتفاق افتاده است که قدرت خرید را از درصد بسیار بالایی از مردم گرفته است. کاهش مصرف گوشت، مرغ، برنج و… که همه به عنوان کالاهای اساسی باید در سبد مصرف مردم همیشگی باشند اتفاق افتاده است. درصد کمی از مردم توانایی خرید و مصرف گوشت قرمز را دارند و صف های طولانی برای خرید مرغ و روغن تشکیل می شود.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان کرد: چرا باید دولت در نرخ گذاری دخالت کند تا امروز شاهد شکر چند نرخی در بازار باشیم. همین شکر پنج نرخی موجب گرانی دیگر کالاها می شود. درست است که باید وضعیت سیاسی کشور را نیز در نظر گرفت و با توجه به در پیش بودن انتخابات ممکن است نابسامانی هایی در بازارها بروز کند اما این حجم از گرانی ها توجیهی ندارد.

حسنی با اشاره به گرانی برنج نیز گفت: مصرف برنج ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است که تنها دلیل آن گرانی و افزایش روز به روز قیمت این کالای اساسی است. در تمام اقلام اساسی کاهش مصرف دیده می شود. در حال حاضر کمتر کسی برای خرید کالاهایی با این قیمت ها پیش قدم می شود. مردم برای تامین خوراک و مواد غذایی خود از بسیاری از نیازهای خود می زنند تا خرج تامین کالاهای روزانه کنند.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: همچنین در کنار کاهش قدرت خرید مردم، شاهد بروز یک رکود و عدم خرید و فروش در بازار هستیم. این رکود به ویژه در حوزه‌هایی که احتمال افزایش قیمت دارند، بیشتر محسوس است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.