صفحه اصلی / اجتماعی / سرگردانی متقاضیان دز دوم واکسن
سرگردانی متقاضیان دز دوم واکسن

دز دوم واکسن سینوفارم با قیمت بالاتر در برخی داروخانه ها به فروش می رسد

سرگردانی متقاضیان دز دوم واکسن

کسب و کار نیوز- در حالیکه سرنوشت واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی مشخص نشده است بسیاری از داروخانه ها از فرصت نبود واکسن و نگرانی افرادی که تاریخ تزریق دز دوم واکسن شان فرا رسیده سواستفاده کرده و با تبانی با برخی مراکز درمانی واکسن سینوفارم چینی را با قیمت های گزاف به فروش می رسانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در این رابطه می گوید: در برخی داروخانه ها دز دوم واکسن سینوفارم به فروش می رسد که به دلیل نشت از مراکز درمانی به داروخانه ها بوده است. شرایط نگهداری این واکسن ها خاص است بنابراین در اینکه داروخانه ها توانسته باشند شرایط سالم ماندن واکسن ها را حفظ کنند شک و شبهه وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: واکسن آسترازنکا به دمای معمولی یخچال نیاز دارد و شرایط نگهداری آن آسان تر است. اما برای واکسن سینوفارم توصیه ما این است که مردم به هیچ عنوان از داروخانه ها واکسن را تهیه نکنند. برای تزریق دز دوم واکسن سینوفارم تا هشت هفته پس از فرا رسیدن موعد تزریق دوم فاصله ایرادی ندارد.

بیش از یک سال از شیوع کرونا و چند ماه از آغاز واکسیناسیون آن در بسیاری از کشورها گذشته ولی دولت در تامین واکسن کرونا، ناتوانی و ناکارآمدی جنجال‌برانگیزی نشان داده است. متاسفانه واردات قطره چکانی و نصفه و نیمه واکسن کرونا توسط دولت موجب سرگردانی مردم و سالمندان برای تهیه دز دوم والبته در گروه سنی ۶۰ سال به بالا همان دز اول شده است. تا به اینجای کار دولت در واردات واکسن اهمال کاری کرده و ورود دیرهنگام بخش خصوصی برای واردات واکسن، لطمه بسیاری به سلامت مردم و موجب ادامه مرگ های سه رقمی کرونا شده است.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور در رابطه با تاخیر واردات واکسن توسط بخش خصوصی در سخنانی اظهار داشته که بیش از ۳۸ مجوز واردات واکسن به بخش خصوصی تعلق گرفته است. شانه ساز در ادامه گفته است با وجود روند پیچیده صدور مجوز اما موفق به اخذ مجوزهای لازم برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی شده ایم اما تا به امروز هیچ شرکتی واکسن وارد نکرده است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این رابطه می‌گوید: فرصت خریدن و وارد کردن شش میلیون دوز واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی “از دست رفته است”. او “تعویق” کارهای اداری وزارت بهداشت و “کم‌تجربگی” بخش خصوصی در وارد کردن واکسن کرونا را علت این امر دانست:”مقداری به خاطر بوروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت و مقداری هم شاید به این دلیل که برای اولین بار بود بخش خصوصی می‌خواست وارد موضوع واردات واکسن کرونا شود، دچار وقفه زمانی شدیم و متاسفانه به موقع نتوانستیم برای پروفرم‌های شش میلیون دوز واکسن، گشایش اعتبار کنیم”.

به گفته وی، “سه بار پروفرم‌ها رفت و برگشت خورد و زمان را از دست دادیم و واکسن کرونا هم کالاهایی است که در انبار نمی‌ماند و بلافاصله با تقاضاهای دیگری که در جهان وجود دارد به فروش رفت و ما شش میلیون دوزی را که اعلام شده بود از دست دادیم و نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم”.

اما ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت و گو با “کسب و کار” موقعیت ایران در واردات واکسن و تزریق آن را اینگونه تشریح کرد: در برخی داروخانه ها دز دوم واکسن سینوفارم به فروش می رسد که به دلیل نشت از مراکز درمانی به داروخانه ها بوده است. شرایط نگهداری این واکسن ها خاص است بنابراین در اینکه داروخانه ها توانسته باشند شرایط سالم ماندن واکسن ها را حفظ کنند شک و شبهه وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: واکسن آسترازنکا به دمای معمولی یخچال نیاز دارد و شرایط نگهداری آن آسان تر است. اما برای واکسن سینوفارم توصیه ما این است که مردم به هیچ عنوان از داروخانه ها واکسن را تهیه نکنند. برای تزریق دز دوم واکسن سینوفارم تا هشت هفته پس از فرا رسیدن موعد تزریق دوم فاصله ایرادی ندارد.

ریاحی ادامه داد: هنگام تزریق واکسن کرونا کارتهایی به مردم داده می شود که به واسطه آن نام آنها وارد سیستم های دولت می شود. مبنای این اقدام برای این است که فرد مذکور واکسن کرونا را دریافت کرده و در آینده برای حضور در مجامع عمومی مانند هواپیماها، سینماها و… مجوز خواهد داشت. اما با خرید واکسن از بازار آزاد و داروخانه ها متاسفانه مراحل رسمی تزریق واکسن طی نخواهد شد و این بدان معناست که فرد مذکور واکسنی دریافت نکرده است. بنابراین درآینده مشکلاتی برای افرادی که از بازار آزاد واسکن چه برای دز اول و چه برای دز دوم را تهیه می کنند ایجاد خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ۲ میلیارد دلار می توانیم کل کشور را واکسینه کنیم. اما متاسفانه به رغم اینکه منایع بلوکه شده ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است دسترسی به این مقدار پول غیرممکن شده است. ایران سال گذشته می‌توانست مقداری واکسن از کواکس خریداری کند اما چون پول قابل معامله نداشت نتوانست واکسن بخرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.