صفحه اصلی / اسلایدر / جوجه ریزی تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است/ساز گرانی تخم مرغ کوک شد
جوجه ریزی تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است/ساز گرانی تخم مرغ کوک شد

جوجه ریزی تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است/ساز گرانی تخم مرغ کوک شد

کسب و کار نیوز- کمبود تخم مرغ در ماههای آتی جدی است. در حالیکه جوحه ریزی به نصف کاهش یافته متولیان این صنعت هشدار داده اند در دو تا سه ماه آینده هم با کمبود تخم مرغ و هم گرانی این کالا مواجه خواهیم شد. ناصر نبی پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در رابطه با کمبود تخم مرغ گفت: در شرایط فعلی اگر بخواهیم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزیابی کنیم میزان جوجه ریزی تا 9 میلیون قطعه کاهش یافته است. نبی پور افزود: نزدیک به 4 ماه قیمت تخم مرغ پایین تر از نرخ مصوب عرضه می شد که فعالان این صنف خسارات بسیاری را متحمل شدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، کالاهای اساسی در چند سال اخیر دستخوش گرانی و تغییر قیمت های چندباره شده اند. مرغ و تخم مرغ نیز از آن دسته کالاهایی بوده اند که تا به امروز با نرخ های مصوب و آزاد به مردم فروخته شده اند. در حال حاضر مرغداری ها معترض به نرخ های پایین قیمت تخم مرغ هستند و نگهداری مرغ های تخم گذار برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

در همین رابطه مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: در فروردین و اردیبهشت سال جاری و اسفند سال قبل باید هر ماه ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی می داشتیم که محقق نشد و ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه انجام شد که آثار خود را شش ماه آینده نشان می دهد؛ یعنی در شهریور ماه و مهر ماه شاهد کمبود و گرانی تخم مرغ در بازار باشیم.

البته گرانی تخم مرغ در حالی رقم خورده است که باید توجه داشت هزینه‌های تولید نظیر دستمزد، مواد بسته‌بندی، انرژی و غیره افزایش یافته است و قیمت تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را به ۱۵ هزار تومان تا ۱۶ هزار تومان رسانده است.

به گفته فعالان صنعت مرغداری ۳۰ درصد ظرفیت مرغداری‌های کشور برای تولید تخم‌مرغ خالی است. در زمان حاضر مرغداری‌های کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌کنند که در صورت وجود بازار مصرف و تأمین نهاده‌ها می‌توانند آن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسانند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در تشریح وضعیت مرغداری ها به “کسب و کار” گفت: در شرایط فعلی اگر بخواهیم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزیابی کنیم میزان جوجه ریزی تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است. نزدیک به ۴ ماه قیمت تخم مرغ پایین تر از نرخ مصوب عرضه می شد که فعالان این صنف خسارات بسیاری را متحمل شدند.

ناصر نبی پور افزود: در مدت مشابه نسبت به سال ۹۹ البته در پنج ماه اخیر جوجه ریزی کاهش بسیاری داشته است. مرغداری ها از انجام این کار سرباز می زنند. صرفه ای دیگر برای مرغداری ها وجود ندارد. همانطور که اشاره کردیم ماه ها با ضرر و زیان به مردم تخم مرغ فروخته شده است. به هر ترتیب میزان جوجه‌ریزی تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته که زنگ خطر افزایش قیمت تخم مرغ را به صدا درآورده است.

به گفته این فعال صنفی در شرایط فعلی قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به خسارت حاصل از فروش تحم مرغ به زیر نرخ مصوب نیز گفت: نزدیک به ۴ ماه تخم مرغ با قیمتی پایین تر از نرخ مصوب شده فروخته شد. چرا آن زمان که تولیدکننده در حال ضرردهی بود کسی به دادشان نرسید. چرا وقتی تولید تخم مرغ دیگر صرفه ندارد کسی به مرغداری ها سر نمی زند تا ببیند فعالان و تولیدکنندگان با چه شرایطی به تولید می پردازند. وقتی قیمت تخم مرغ پایین بود هیچکس یاد تولیدکننده نمی‌افتاد اما الان که قیمت بالا رفته پی در پی تماس و بازرسی و بازخواست داریم.

نبی پور در رابطه با گرانی نهاده ها توضیح داد: نهاده های مرغداری ها به سختی تامین می شود. دولت شرط و شروط برای اختصاص نهاده ها گذاشته است. یعنی به آن دسته از مرغداری ها که مرغ های بالای ۹۰ هفته دارند نهاده نمی دهد. متاسفانه در این صنعت هیچ قانونی وجود ندارد که تولیدکننده ضرر ندهد. هر اتفاق می افتد از چشم تولیدکننده می بینند و هزار و یک بازخواست در این صنعت داریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.