صفحه اصلی / اسلایدر / جای خالی راهکار دغدغه‌های مردم
جای خالی  راهکار دغدغه‌های  مردم

سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با بررسی 7 دغدغه تورم برگزار شد

جای خالی راهکار دغدغه‌های مردم

سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ امروز؛ شنبه بیست و دوم خرداد ۱۴۰۰ با موضوع دغدغه‌های مردم آغاز شد.

گزارش ایسنا از مناظره ۷ کاندیدا بر سر دغدغه‌های مردم
گزارش ایسنا از مناظره ۷ کاندیدا بر سر دغدغه‌های مردم

به گزارش کسب و کار نیوز از  ایسنا، این مناظره از شبکه سلامت همراه با رابط ناشنوایان پخش می‌شود.

مشروح مناظره اول کاندیداهای مهمترین انتخابات ۱۴۰۰ را که با موضوع اقتصادی برگزار شد می‌توانید اینجا و مشروح مناظره دوم با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را می‌توانید اینجا بخوانید.

سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی ۷ کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هستند.

زمان برگزاری این مناظره که از ساعت ۱۷ آغاز خواهد شد، حدود ۳ ساعت اعلام شده است. در دور اول ، دوم و این دوره کاندیداها پیش از ورود به ساختمان برگزاری مناظره که به ترتیب تعیین شده بر اساس قرعه کشی انجام شد، در اظهاراتی کوتاه به سوالات خبرنگار صدا و سیما پاسخ دادند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

در سومین مناظره هم ترتیب صندلی نامزدها (همانند دو مناظره قبلی) بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد. انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود. مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود. در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.

هر کدام از نامزدها ۷ دقیقه فرصت دارند تا تصویری کلی از دولت خود و دغدغه هایشان ارائه کنند.

****

طرح جامع و ۷ دغدغه مردم که در مناظره سوم به آن‌ها پرداخته می‌شود به این شرح است:

۱ – گرانی و نرخ بالای تورم
۲- عدالت و کاهش فاصله طبقاتی
۳- رکود اقتصادی و کسادی کسب و کار
۴- شفافیت مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری
۵- ساماندهی یارانه های پنهان و آشکار
۶- بیکاری به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان
۷ – تامین مسکن

****

دولت را به مردم واگذار می‌کنیم

۱- امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نخستین بخش از آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با نشان دادن چند نمودار در موضوع نحوه توزیع منابع در کشور، درآمدها، بیکاری و غیره گفت: ما باید ببینیم توزیع منابع در کشور به چه ترتیب است و میزان درآمدها و همچنین وضعیت اشتغال در چه وضعی است. ما شاهد افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور هستیم، از سویی اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات کارمندی در حال افزایش است. همچنین ما شاهد یک عدم توازن در بخش آموزش و مسکن هستیم.

وی ادامه داد: ما با این‌که افزایش تولید مسکن را داشتیم اما این محدود به چند استان بوده و باعث شده یک مهاجرت سراسری اتفاق بیفتد و در نتیجه ترکیب جمعیتی تغییر کند که باعث از بین رفتن هویت اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد. دلیل اش هم این است که منابع به صورت نادرست در حال توزیع است و ساختارها استضعاف‌گر است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: مردم این را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلدی مسئولین می‌بینند که ما در پنجره طلایی هستیم ولی دچار قفل و انسداد هستیم. کارنامه دولت‌ها هم در این زمینه روشن است و روندها به صورت اساسی حل و فصل نشده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله‌ امروز هم حداقل معیشت است به موضوع بی‌اعتمادی دولت‌ها اشاره کرد و گفت: من به جناب آقای روحانی عرض می‌کنم در جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد. شما از دفتر خود خارج شوید و به صداوسیما بیایید من حاضرم با شما مناظره کنم.

وی اضافه کرد: در ماجرای گرانی بنزین معلوم نشد چه کسی مقصر است. یکسری شوراها درست شده عده‌ای پشت آن قائم می‌شوند و رهبری مجبور است وسط بیاید؛ در این موضوع کسی حاضر نشد استعفا دهد یا عذرخواهی کند.

وی ادامه داد: مساله‌ ما در داستان دولت گرانی، مسکن و برنامه‌های مختلف است اما مساله اصلی نظام دیوان سالار کشور است که ۷۰ – ۸۰ سال است تغییر نکرده و باعث شده مردم روز به روز مستضعف‌تر شوند و در مقابل کسانی که به قدرت وصلند برخوردارتر شوند و سازوکارهای اداره کشور است که باید تغییر کند. طرز تفکر مدیران، نوع نگاه آنها در این زمینه مهم است. نحوه حاکمیت در کشور اعمال حاکمیت مردم است اما روز به روز مردم را از میدان خارج کرده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما پیش بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم در این راستا اختیارات اجرایی به فرمانداران، بودجه‌های تجمیع شده برای فرمانداری‌ها و اختیار عزل و نصب مدیران برای مردم را پیش بینی کردیم به گونه‌ای که اگر یک سوم مردم از مدیری ناراحت باشند دولت موظف است او را عزل کند. از نظر ما همه شهرستان ها پایتختند و اختیارات هیات وزیران را دارند.

دولتی پاسخگو و مسوولیت پذیر را ایجاد می‌کنیم

۲- محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم در ترسیم تصوری که از دولت خود در ذهن دارد، گفت: دغدغه های مردمی بسیار بیشتر از اینهاست که باید ببینیم چرا اینها حل نشده است. پنجاه سال است که گرانی و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی داریم و رشد اقتصادی کشور معیوب است، چرا این مسایل حل نمی شود؟ در این مدت ایران اقتدار از دست رفته خودش را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده است و در برخی موارد پیشرفت های زیادی داشته است، وقتی مردم این دو را می بینند و مقایسه می کنند، احساس می کنند یک جایی کار گیر است و رهبری گفتند که راه حل مشخص است نمی دانیم چرا نمی شود؟ من رونمایی می کنم چرا نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی نگاه می کنیم می بینم چادر مشکی، گوشت و ذرت در اختیار یک عهده است و آن طرف آقازاده ها و مافیاها را می بینیم، پس دولت ها چه می کنند، مدیران کشور چه می کنند؟ مدیران کشور در جنگ زرگری بین جناح های سیاسی درگیر هستند، همه آنجا درگیر هستند. یک مرتبه می گویند حجاب، فیلترینگ، چرا ایران در سوریه است، کنسرت، موشک، دیوارکشی و … و یک جنگ زرگری می شود و همه انرژی ها و افکار می رود به آن سمت و امام و رهبر جامعه این را پایان می دهد و بعد دوباره این قائله راه می افتد.

وی خاطرنشان کرد: این تاخت و تازها در سیاست و این میدان های انحرافی اجازه نمی دهد که انرژی ملت ایران و دولت ها روی گرانی و عدالت و یارنه های پنهان متمرکز شود ،با ید این مساله را حل کرد، یعنی قرار است رییس جمهور بعدی هم مثل قبلی ها باشد؟ باید پایان دهیم و اینجا نیاز به دو جراحی بزرگ در کشور است، اول اصلاح از درون قدرت در بخش های قوانین و رفتارها و حکمرانی باید انجام شود.

رضایی در ادامه گفت: مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است در غیر این صورت برای گرانی و نرخ بالای تورم هر چه پیشنهاد دهید بی فایده است. برنامه دولت ما این است که اولا با به کارگیری همه اقوام ایرانی و شایستگان اصولگرا و اصلاح طلبان، بانوان و ظرفیت هایی مثل اهل تسنن و اقلیت ها دوباره حرکتی مثل بسیج در دفاع مقدس و انقلاب درست کنیم و همه دولتی پاسخگو و مسوولیت پذیر را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: وضعیت نهادها درون قدر از نهادها منتسب به رهبری که برای دولت هم کار می کنند تا خود دولت و رابطه سه قوه که معمولا در نزاع و درگیری و در برخی مسایل دست به یقه می شوند تا وزارت خانه ها، برای اینها برنامه داریم و اصلاح می کنیم. در سه سطح در اقتصاد برنامه ریزی کردیم؛ اقتصاد زندگی یا “طرح کفایت زندگی” و یارانه ۴۵۰ تومانی را می دهم. نگران منابع آن نشوید اگر دزدی نکردید نگران نباشید آن قدر دزدی و رانت بوده که آنها را درست می کنیم و مشکلی در تامین منابع آنها نداریم، به خانم های خانه دار حقوق می دهیم و مسکن سهل و ارزان را ایجاد می کنیم و به کسب و کار خانگی و ۳۰ درصد صنعت نفت را می دهیم.

رضایی گفت: در آذربایجان غربی، بوشهر خوزستان و اصفهان و برای تک تک استان ها برنامه ریزی کردیم و هم چنین ۱۴ پروژه بزرگ که یکی از آنها مساله مسکن و انرژی های نو است، برنامه ریزی شده است که در سطح اقتصاد ملی و استان ها و اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را باز معماری کنیم تا این که بتوانیم این مشکلات ۵۰ ساله را در یک بسته اساسی حل و فصل کنیم.

در تحول ساختاری باید تحول در نظام بانکی صورت گیرد

۳- ابراهیم رئیسی در آخرین مناظره انتخاباتی با موضوع دغدغه های مردم گفت: ما نشست های زیادی با مردم داشتیم و در دستگاه قضایی ارتباط بسیاری با مردم داشتم و به دلیل ارتباطم با مردم برای مهمترین آن ها راهکار پیدا کردم‌، اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت.

وی ادامه داد: برنامه اقتصادی در سه بخش عبارتند از اصلاح دولت و مبارزه با فساد و حمایت از خانواده ها و اقشار محروم و جهش در تولید. یکی از مشکلات مردم مساله فساد است و ما در دستگاه قضایی با مفسد برخورد کردیم اما برخورد با فساد در دولت است. افرادی که الوده باشند جایشان در دولت نیست؛ باید سامانه جامع اقتصادی ایجاد کرد.

رئیسی بیان کرد: ایجاد سامانه شفافیت در دولت ضروری است که تمام قراردادها در سامانه و پشت ویترین قرار گیرد و من ۳۵ الی ۴۰ شرکت را در زمانی که در استان قدس بودم در اختیار مردم گذاشتم و این امر باعث افزایش اعتماد عمومی می شود.

وی تاکید کرد: شفافیت مهم است و اگر شفافیت اجرا شود زمین خواری و قاچاق کالا و فرارهای مالیاتی کنترل می شود. در تحول ساختاری باید تحول در نظام بانکی صورت گیرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: باید اصلاح نظام مالیاتی صورت گیرد و ایجاد سامانه هوشمند برنامه ای جدی است. کاهش مالیات از ۲۵ به ۱۰ درصد قابل انجام است.

رییسی گفت: تحول در ادارات قابل انجام است.

وی ادامه داد: باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت های پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست یافتنی است. همچنین اولین مساله کنترل گرانی قابل انجام است.

وی ادامه داد: باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت های پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست یافتنی است. همچنین اولین مساله کنترل گرانی قابل انجام است.

رییسی گفت: ما بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم. معوقات بانکی باید به طور جدی پیگیری شود و روندهای بانکی اصلاح شود.

رییسی ادامه داد: تورم ۳۲۰ درصدی در هشت سال اصلا قابل قبول نیست. مردم این وضعیت را چگونه تحمل کنند؟ تورم باید به سمت یک رقمی شدن حرکت کند. همچنین مدیریت بازار ارز و رفع وابستگی سفره مردم به قیمت ارز باید به طور جد در دستور کار باشد. نظارت بر بازار باید افزایش یابد و حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تامین شود.

۴ – علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم از تصوری که از دولت خود در ذهن دارد، گفت .

۵ – سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم به ارائه تصویری از دولت خود پرداخت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم به ارائه تصویری از دولت خود پرداخت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.