صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ارز گوش به زنگ مذاکرات وین
بازار ارز گوش به زنگ مذاکرات وین

گوشه چشم بازار ارز به سیگنال های مثبت و منفی عوامل سیاسی است

بازار ارز گوش به زنگ مذاکرات وین

کسب و کار نیوز- در حالی دلار در بازار آزاد 23 هزار و 600 تومان به فروش می رسد که در هفته های اخیر این بازار در انتظار سیگنالهای مثبت مذاکرات وین و ایجاد تعادل در تحولات سیاسی بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، ک اقتصاددان در رابطه با روند قیمتی نرخ ارز در هفته های آینده می گوید: هر شخصی که کرسی ریاست جمهوری را تحویل بگیرد باید تمام تلاش خود را بکار گیرد تا نرخ ارز را در همین دامنه حفظ کند. علی مروی افزود: اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد ممکن است نرخ ارز به مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برسد. اما تاکید می کنیم که تحقق این اتفاق در گرو توافق صد درصدی و نه توافق ضعیف در مذاکرات وین و بازگشت دو طرف به برجام خواهد بود.

بازار ارز در هفته های اخیر با مقاومت در کانال ۲۴ هزار تومان نشان داد که باید تمام عوامل تاثیرگذار بر این بازار دست به دست هم بدهند تا تعادل قیمتی رقم بخورد. در این بین اما مهم ترین سیگنال انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که به عقیده کارشناسان اقتصادی کنترل نرخ ارز در همین محدوده تمام تلاش رئیس جمهور دولت سیزدهم خواهد بود. شاید با گذشت سه سال از دولت سیزدهم، بتوان به تغییر قیمت دلار و روند رو به کاهش آن امید داشت.

اما اگر قیمت دلار زیر ۲۳ هزار تومان بیاید چه اتفاقی رخ خواهد داد. برخی اعتقاد دارند روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد و حتی با توجه به اشتیاق دولت می تواند تا کمتر از ۲۰ هزار تومان هم پایین بیاید. اما در کنار این تحلیل های کلی می تواند به توصیه های فنی در بازار ارز به عنوان یک سرنخ از آینده قیمت دلار توجه کرد. معامله گران فنی بر اساس روند های گذشته قیمت ها را تحلیل می کنند و دست به موقعیت خرید یا فروش می زنند. از هم اکنون توصیه تحلیل گران فنی به معامله گران این است که اگر قیمت دلار وارد کانال ۲۲ هزار تومان شد پله ای خرید کنند.

شروط کاهش نرخ ارز

علی مروی، اقتصاددان

تغییرات و نوسانات نرخ دلا در ایران گرفتار مولفه های بسیاری است و در برهه زمانی فعلی هم تغییر رئیس جمهور به طور حتم تاثیر روی نرخ ارز خواهد داشت. هر شخصی که کرسی ریاست جمهوری را تحویل بگیرد باید تمام تلاش خود را بکار گیرد تا نرخ ارز را در همین دامنه حفظ کند. به نظر بنده با پایان انتخابات ریاست جمهوری فارغ از اینکه چه کسی پست ریاست جمهوری را به دست بیاورد دامنه نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد و ثبات در نرخ ارز فعلی خواهیم داشت.

اما عامل بیرونی دیگری هم بر نوسانات نرخ ارز تاثیرگذار است که نتیجه آن به مذاکرات وین مربوط است. احیای برجام می تواند در کاهش نرخ ارز موثر واقع شود. اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد ممکن است نرخ ارز به مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار کاهش یابد. اما تاکید می کنیم که تحقق این اتفاق در گرو توافق صد درصدی در مذاکرات وین و بازگشت دو طرف به برجام خواهد بود. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که امضای توافقی ضعیف که در ترکیب با عرضه دلارهای آزاده شده توسط دولت باشد فقط منجر به کاهش شدید نرخ دلار در کوتاه مدت خواهد شد. اما بعد از مشخص شدن ضعف توافق مذکور، نرخ دلار دچار جهشی شدید شاید بالای ۱۰۰ درصد شود.

حتی اگر به دلیل اثر روانی ناشی از توافق، نرخ دلار پایین آمد، بانک مرکزی باید به تقویت ذخایر ارزی خودش بپردازد و نه سرکوب بیشتر نرخ ارز. البته با توجه به وضعیت نقدینگی، این امر شدنی نیست مگر با اینکه دولت با ارائه متمم، سمت هزینه‌های بودجه ۱۴۰۰ را اصلاح اساسی کند.

این در حالی است که در زمان ریاست آقای همتی بر بانک مرکزی متاسفانه منفعل عمل کردن ایشان موجب نوسانات شدید نرخ ارز شد. ایشان با همان استقلال اندکی که به گفته خودشان در بانک مرکزی داشتند می توانستند نرخ ارز را کنترل کنند اما با پذیرش محدودیت ارزی شروع به دستکاری نرخ ارز کردند. متاسفانه عملکرد ایشان به احیای منافع ارزی منجر نشد.

بنابراین با احتمال اینکه اگر ایشان در انتخابات رای بیاورد و رئیس جمهور شود به طور حتم هیچ اتفاقی در بازارهای مالی بیشتر از چیزی که در شرایط فعلی داریم، نخواهد افتاد. در این زمینه شاید شانس کاندیداهای دیگر برای اجرای برنامه هایشان در بازار ارز و دیگر بازارهای مالی بیشتر خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.