چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش غیررسمی قیمت نان
افزایش غیررسمی قیمت نان

با وجود افزایش 50 درصدی، قیمت های جدید نان به صورت رسمی اعلام نشده است

افزایش غیررسمی قیمت نان

کسب و کار نیوز- نان، روغن مایع و جامد، شکر و چند قلم دیگر از اقلام اصلی سفره‌های مردم به صورتی اعلام نشده و غافلگیرکننده گران شده‌اند آن هم با شیب تند بالای ۳۰ درصد. در این بین اما مسوولان برای اعلام رسمی افزایش قیمت نان دست دست می کنند. در حالی که گرانی نان از چندی قبل شروع شده اما مسوولان هنوز زیر بار آن نرفته‌اند. با وجودی که مسئولان دولتی و کشوری بارها اعلام کرده اند که هر گونه افزایش نرخ نان، غیرقانونی است، اما تقریبا در تمامی شهرها و استان های کشور قیمت این کالای بسیار مهم تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در حال حاضر نانوایان هر قرص نان لواش را به نرخ ۴۰۰ تا ۵۰۰، بربری ساده ۲ هزار، بربری کنجدی ۳ هزار، سنگک ساده ۲ هزار و ۵۰۰، سنگک کنجدی ۳ تا ۷ هزار و انواع تافتون را به نرخ ۶۵۰ تا ۸۰۰ تومان می‌فروشند. اینکه نان قوت اصلی ۹۰ درصد مردم است و نمی توان به یک باره افزایش قیمت غیرمنتظره ای را برای آن اعمال کرد، شکی نیست اما اینکه افزایش قیمت ها به صورت رسمی هم اعلام نمی شود موجب شده تا بسیاری از نانوایان با قیمت های خودسرانه نان را بسیار گران تر از نرخ اعمال شده با افزایش قیمت ها به دست مردم بدهند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران در این رابطه می گوید: مشخص نیست چرا نانوایی ها را برای افزایش نرخ نان منع می کنند. اصغر پابرجا افزود: همه چیز گران شده است. هر کالایی را می بینید مشمول افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت ها شده است. چندین و چند بار برای مسوولان و وزارت صمت نامه نوشته ایم تا برای تعیین تکلیف قیمت نان برنامه را اعلام کنند اما دریغ از هر یک پاسخ.

در همین زمینه رئیس سازمان صمت استان تهران، برای توجیه عدم اعلام گرانی رسمی نان گفته است که به علت حساسیت‌هایی که نسبت به استان تهران وجود دارد و مرکزیت آن، اعلام قیمت جدید برای نان همیشه با هماهنگی مقامات دولتی بوده است.

از چندین هفته قبل نان در استان‌های مختلف گران‌تر شده اما نهادهای رسمی موضوع را تا به امروز انکار می‌کنند. در حالی رئیس اتحادیه نانوایان کرج در اولین اظهارنظر رسمی گفته است که تصویب شده که نرخ انواع نان حدود ۵۰درصد افزایش یابد اما هم‌زمان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز، هرگونه افزایش قیمت نان در این استان را غیرقانونی خوانده و هشدار داده است که با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس اتحادیه نان سنگکی تهران در رابطه با مشکلات نانوایی ها در رابطه با افزایش قیمت نان به “کسب و کار” گفت: اینکه تمام کالاها به صورت رسمی مشمول افزایش قیمت شده اند شکی نیست اما چرا با وجود افزایش قمیت نان به صورت رسمی این تغییر قیمت را اعلام نمی گنند جای تعجب دارد.

اصغر پابرجا افزود: تمام هزینه های نانوایی ها در چند سال اخیر بخصوص با شروع بحران کرونا تا به امروز از جیب پرداخت می شود و بسیاری از نانواها به دلیل هزینه های بسیار از این شغل خارج شده اند.

پابرجا ادامه داد: تمامی کالاهای مصرفی و خدمات افزایش قیمت ها را چندین و چند بار داشته اند اما برای نان گاردی وجود دارد و گویا صنف نانوایان مخارجی ندارند. این بدان معناست که نانوایی ها باید با رشد هزینه ها بسازند و تمام مخارج خود را از جیب هزینه کنند.

رئیس اتحادیه نان سنگکی تهران به مشکلات نانوایی ها با شروع بحران کرونا اشاره کرده و یادآورشد: با شروع بحران کرونا به دلیل حساسیت هایی که در خریدخوراکی ها وجود داشت فروش نانوایان کمتر شد اما در حال حاضر با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی تونسته ایم مردم را برای خرید نان به صورت سالم و کاملا بهداشتی مجاب کنیم. تمام ماههای درگیری با کرونا برای نانوایان هزینه داشته است. رعایت دستورات بهداشتی در کنار تنور داغ و سوزان نانوایی ها بسیار سخت و طاقت فرسا است اما با رعایت تمامی این دستورات خیال مردم بابت تهیه نان راحت شد.

به گفته پابرجا، در طول سالهای گذشته قیمت انواع کالاها افزایش پیدا کرده است. حتی حقوق کارگران و آب و برق وبیمه و مالیات نانوایان هم افزایش داشته اما نرخ نان افزایش چندانی نداشته است. به هر حال نانوایان هم مثل کارگران شان مخارج خودشان را دارن و باید بتواند از عهده هزینه های زندگی برآیند پس چاره ای جز افزایش قیمت وجود ندارد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سامانه جامع تجارت ضوابط جدید تامین ارز از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.