صفحه اصلی / اسلایدر / ۳۸ هزار واحد مسکن مهر ناتمام ماند
۳۸ هزار واحد مسکن مهر ناتمام ماند

مسکن مهر با پرونده‌ای باز به دولت سیزدهم تحویل داده می‌شود

۳۸ هزار واحد مسکن مهر ناتمام ماند

کسب و کار نیوز- در حالی دو دوره 4 ساله دولت روحانی در حال اتمام است که هزاران واحد مسکن مهر یا به اتمام نرسیده اند و یا خریدار ندارند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید: دولت فعلی به معنای واقعی با بخش مسکن قهر بوده و کاری از پیش نبرده است. قلی خسروی افزود: اگر توجه کافی به بازار مسکن و ساخت و ساز و البته تولید مسکن وجود داشت این حجم از افزایش قیمت ها را در بازار مسکن شاهد نبودیم. مسکن مهر نیز قربانی بی توجهی دولت در سالهای اخیر شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مسکن مهر مجتمع‌های مسکونی هستند که ساخت شان در دولت محمود احمدی‌ نژاد رئیس ‌جمهور وقت آغاز شد. در واقع هدف از این طرح خانه‌ دار کردن اقشار کم درآمد بود. اما گاه ساخت و ساز این دسته از مسکن ها با مشکلاتی مواجه بوده که زمان ساخت و تحویلشان را طولانی کرده است.

اما مسکن مهر که از سال ۸۸ آغاز و قرار شد ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل دهد، در پایان دوازدهمین سال اجرای آن، همچنان با بیش از ۳۰ هزار واحد تکمیل نشده، با پرونده‌ای باز به دولت سیزدهم تحویل داده می‌شود. حمایت نکردن‌های آخوندی از این طرح سبب شد تا احتمالاً ۴ دولت درگیر آن شوند. هر چند که دولت دوازدهم مدعی است پرونده مسکن مهر تا پایان این دولت بسته می‌شود، اما شواهد نشان می‌دهد این ادعا نیز احتمالاً مانند سایر وعده‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم عملی نخواهد شد.

در همین رابطه معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازیدر رابطه با تاخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر اعلام کرده است که تحویل بخش قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم بدون تامین خدمات زیربنایی و روبنایی از جمله مدرسه، مرکز بهداشتی، نبروی انتظامی، فضای سبز و … انجام شد، تأکید کرده است: دولت یازدهم و دوازدهم علاوه بر تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای تحویل شده در دولت‌های قبل و قابل سکونت کردن این واحدها، تاکنون یک میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکن مهر (معادل ۶۷ درصد از کل واحدهای برنامه مسکن مهر) دیگر از واحدهای این طرح را تکمیل و به متقاضیان تحویل داده است.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این رابطه به “کسب و کار” گفت: مسکن کهر که سنگ بنای آن اوایل سال ۸۶ زده شد توانست در ابتدای امر بر جو روانی بازار تاثیر بگذارد. قلی خسروی افزود: در آن زمان بانک های خصوصی که تازه تاسیس بودند با اقدامات خود در رابطه با خرید خانه ها و زمین ها بر گرانی در بازار مسکن دامن زدند که این طرح توانست تا حد بسیار زیادی بر جو روانی ایجاد شده در بازار غلبه کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در رابطه با عدم پیشرفت پروژه های مسکن مهر در چند سال اخیر گفت: دولت فعلی به معنای واقعی با بخش مسکن قهر بوده و کاری از پیش نبرده است. اگر توجه کافی به بازار مسکن و ساخت و ساز و البته تولید مسکن وجود داشت این حجم از افزایش قیمت ها را در بازار مسکن شاهد نبودیم. مسکن مهر نیز قربانی بی توجهی دولت در سالهای اخیر شده است.

به گفته قلی خسروی، در دو سال اخیر با آمدن محمد اسلامی، وزیر وقت مسکن و شهرسازی کمی به بخش مسکن و تولید آن توجه شده است. به دلیل بی توجهی های اخیر بحران در بازار ایجاد شده و کاستن از این مشکلات زمان طولانی نیاز دارد. بازار مسکن بازاری نیست که بتواند آنی و فوری خود را با تغییرات و حواشی اخبار سیاسی و اقتصادی منطبق کند. بنابراین نیاز به برنامه و زیرساخت دارد.

مصطفی قلی خسروی خاطرنشان کرد: مسکن ملی که در دو سال اخیر با روی کار آمدن محمد اسلامی کلید خورده است باید از تجربیات مسکن مهر بهره ببرد. درست است که مسکن مهر قربانی بی توجهی ها شد اما طرح خوبی بود که توانست در زمان خودش در بازار مسکن اثرات مثبتی داشته باشد. باید در ساخت مسکن ملی اهتمام ویژه ای وجود داشته باشد تا به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود. طرح های بسیاری در بازار مسکن مطرح شده اند که باید دید کدام یک می توانند نقطه ای امید را در جهت کاستن از مشکلات در این بازار روشن کنند. متاسفانه با وجود اجرای مسکن ملی در دو سال اخیر هم شاهد توفیق ویژه ای در این طرح نبوده ایم که جا دارد مراحل جرایی آن هر چه زودتر انجام شود تا مردم بتوانند نتایج آن را در بازار مسکن لمس کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.