صفحه اصلی / اسلایدر / گام بلند بورس در مسیر شفافیت
گام بلند بورس در مسیر شفافیت

سازمان بورس صورت‌های مالی تصویب شده سال ۹۹ را برای عموم منتشر می کند

گام بلند بورس در مسیر شفافیت

کسب و کار نیوز- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار صورت‌های مالی تصویب شده سال ۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای ارتقای شفافیت برای مشاهده عموم خبر داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است که اقدام سازمان بورس برای منتشر کردن صورت‌های مالی تصویب شده سال ۹۹ اقدامی خوب و موثر در جهت شفاف سازی بیشتر است. عباس آرگون گفت: امروز ۵۷ میلیون سهامدار بورسی چشم شان به تالار شیشه ای برای شفاف سازی اقدامات است و این قدم نشان می دهد سازمان بورس می خواهد از اعتماد مردم برای ارتقاء عملکرد خود به نحو احسن بهره برداری کند. یک کارشناس اقتصادی نیز در این رابطه می گوید: یکی از الزامات رقابت سالم، دسترسی همه مشارکت‌کنندگان بازار سرمایه به اطلاعات شفاف است اما از آنجاییکه که فعالیت بازار بورس ایران بر اساس شرایط اقتصادی و واقعیت های موجود نیست بنابراین انتشار صورت های مالی هم می تواند تنها روی کاغذ موثر واقع شود. میثم مهرپور افزود: فضای بورس کشور آیینه تمام نمای اقتصاد است و انتشار صورت های مالی قدمی مثبت در راستای شفاف سازی فعالیت هاست اما این مهم در شرایطی تحقق خواهد یافت که شرایط بازار سرمایه عادی باشد.

در همین راستا محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار عمومی این گزارش‌ها را به عنوان یک تصمیم مهم از سوی سازمان بورس به منظور شفافیت اعلام کرد و گفت: همان‌طور که  پیش‌ازاین تصمیم گرفته بودم، در راستای ارتقای شفافیت، صورت‌های مالی سازمان برای نخستین بار برای عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد. بدین ترتیب در چند روز آینده صورت‌های سازمان برای اولین بار منتشر خواهد شد و از این طریق فعالان بازار، نهادهای مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند گزارش سازمان عملکرد آن را مشاهده کنند. با این اقدام، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مانند هر نهاد عمومی دیگری که باید اصل شفافیت را رعایت کند، عملکرد مالی‌اش در عملکرد دید و قضاوت عموم مردم قرار خواهد گرفت و در این ساختار بر میزان شفافیت بازار سرمایه افزوده خواهد شد.

افزایش جذب سرمایه در بورس با شفاف‌سازی

عباس آرگون، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران

اقدام سازمان بورس برای منتشر کردن صورت‌های مالی تصویب شده سال ۹۹ اقدامی خوب و موثر در جهت شفاف سازی بیشتر است. از آنجاییکه که سازمان بورس به عنوان نماد شفافیت و تالار شیشه ای به عنوان نماد امنیت مطرح است اینکه خود سازمان بورس بخواهد این اقدام را انجام دهد بسیار قابل توجه است. امروز ۵۷ میلیون سهامدار بورسی چشم شان به تالار شیشه ای برای شفاف سازی اقدامات است و این قدم نشان می دهد سازمان بورس می خواهد از اعتماد مردم برای ارتقاء عملکرد خود به نحو احسن بهره برداری کند.

هنگامی که خود سازمانی که متولی امر است به استقبال شفافیت برود مسلم است که سهامداران آن با اعتماد بیشتری در این بازار سرمایه گذاری خواهند کرد. بازار سرمایه ماهیتی دارد که نیاز به شفاف سازی دارد. این اقدام می تواند تاثیر بسیار زیادی در هدایت سرمایه از بخش های غیرمولد به سمت بخش های مولد داشته باشد.

هرچند شفافیت بر فراز و فرود بورس تاثیری نخواهد داشت اما شفاف سازی اقدامی است که می تواند از بی اعتمادی اخیر به بازار سرمایه تا حدودی بکاهد. فراز و فرود بورس سازوکار مختص خود را دارد و باید دید برنامه های ارایه شده توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آیا در حد وعده و حرف خواهد ماند یا خاصیت اجرایی نیز دارد.

بنابراین بازار سرمایه با اقداماتی نظیر شفاف سازی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری و پس از مشخص شدن رئیس جهور آینده با برنامه های حمایتی می تواند به روزهای خوب خود بازگردد. به طور حتم بازار سرمایه از نگاه و رویکرد رئیس جمهور آینده تاثیر خواهد پذیرفت. خوشبختانه تمام کاندیداها نگاه حمایتی به بازار سرمایه دارند و اگر این نگاه ها و وعده ها در حد حرف باقی نماند می توان به آینده بورس امیدوار بود.

البته بازار سرمایه نیازمند برنامه های بلندمدت بر بستر اعتمادسازی است. تجربه نشان داده در بازارهای مالی بخصوص بازار سرمایه که سرمایه ۵۷ میلیون سهامدار را در خود جای داده است برنامه های مقطعی و کوتاه مدته راه به جایی نمی برد. همچنین برخی صحبت ها و وعده ها به التهاب در بازار منجر می شود که در وضعیت فعلی بورس باید با احتیاط بیشتری در این رابطه اظهارنظر کرد.

 

اقدام مثبت سازمان بورس

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی

یکی از الزامات رقابت سالم، دسترسی همه مشارکت‌کنندگان بازار سرمایه به اطلاعات شفاف است. بنابراین انتشار صورت های مالی هم می تواند موثر واقع شود. جو روانی ای که از انتشار این صورت ها ایجاد می‌شود تا حدودی بر تعیین ارزش شرکت‌ها موثر باشد.

انتشار صورت های مالی در شرایط عادی فعالیت بازار سرمایه موجب می شود تا ارزش واقعی شرکت های فعال در بورس دقیق تر مشخص شود و تغییراتی بر روی افزایش سهم ها خواهد داشت.

فضای بورس کشور آیینه تمام نمای اقتصاد است و انتشار صورت های مالی قدمی مثبت در راستای شفاف سازی فعالیت هاست اما این مهم در شرایطی تحقق خواهد یافت که شرایط بازار سرمایه عادی باشد. در دوسال گذشته تاکنون برخی قیمت ها پس از افزایش سرمایه به قیمت های کف خود و حتی بیشتر از کف خود کاهش یافتند که این شرایط اصلا قابل قبول نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.