صفحه اصلی / اسلایدر / مدیریت ضعیف بازار کالاهای اساسی
مدیریت ضعیف بازار کالاهای اساسی

مسعود دانشمند، اقتصاددان

مدیریت ضعیف بازار کالاهای اساسی

قیمت کالاهای مصرفی و خوراک مورد نیاز روزانه مردم، روز‌به‌روز در حال افزایش است و به این دلیل که مردم بیشتر با این کالاها سرو‌کار دارند، هیچ کاهش قیمتی را به رغم اظهارات مسوولان در این خصوص احساس نمی‌کنند. دولت تورم را به جان مردم انداخته و همچنان اصرار دارد که کالا در بازار فراوان است. کسی منکر فراوانی کالا در بازار نیست. این مهم است که در عین فراوانی گرانی وجود دارد و گرانی های سرسام آور قدرت خرید را از مردم گرفته است.

گرانی کالاها در بازار نشان دهنده عدم مدیریت صحیح و درست دولت است دولت در بازار کالاهای اساسی نظارت و کنترلی ندارد و گویی این بازار به حال خود رها شده است مشکلات دولت بسیار زیاد است و نمی تواند نظارتی بر دستگاههای برای کنترل قیمت ها داشته باشد و این امر موجب شده تا مردم در تامین مایحتاج روزانه خود دچار مشکلات فراوان شوند.

از ابتدای سال گذشته تاکنون همه چیز حداقل سه برابر شده، اما حقوق و دستمزد درصد ناچیزی افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر استدلال دولت این است که با افزایش دستمزد ها قیمت ها نیز افزایش پیدا می کند، این در حالی است که قدرت خرید مردم با کاهش بسیار زیادی همراه بوده و باید دید این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا می کند. مشکل اصلی خانوارها قدرت خرید پایین آنان است و بخش عمده‌ای از این ضعف در خرید مربوط به تامین کالاهای اساسی است‌. از طرفی همیشه در مسابقه تعیین دستمزد مردم بازنده بودند و افزایش دستمزدها سبد معیشتی بسیاری از کارگران و کارمندان را کامل پوشش نداده است‌.

در حال حاضر دولت با توجه به وضعیتی که در بازار های مختلف ایجاد کرده، مردم را به این سمت سوق داده است که در بازار های مختلف حضور پیدا کنند، تا بتوانند در کنار حقوقی که دریافت می کنند، هزینه زندگی خود را دربیاورند، این مسئله در حال حاضر به بازار مواد خوراکی نیز کشیده شده که این موضوع تبعات تورمی بسیار زیادی را به همراه داشته است.

دولت آینده می بایست بین تولید، صادرات و واردات تعادل برقرار کند. دولت بعدی باید از تورم بکاهد و بر اشتغال بیفزاید. چراکه تورم بیکاری ایجاد می‌کند و بیکاری مجددا دولت را مجبور به چاپ پول می‌کند و دقیقا مثل چیزی که در این سال‌ها اتفاق افتاده و این سیکل معیوب همچنان ادامه می‌یابد. دلیل اینکه چرا دولت ها به تولید توجه نمی‌کند این است که اصولا دولت ها در هیچ زمانی به تولید اهمیت نداده اند و هر زمانی که پول داشتیم، بازرگانی کرده ایم و هیچگاه تولید نکرده‌ایم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.