چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تعدیل نیروی گسترده در بخش گردشگری
تعدیل نیروی گسترده در بخش گردشگری

خسارت ۴۰ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری ایران

تعدیل نیروی گسترده در بخش گردشگری

کسب و کار نیوز- به گفته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت بر اثر شیوع بیماری کووید ۱۹ به گردشگری کشور خسارت وارد شد. این در حالی است که به گفته فعالان این حوزه بیش از 90 درصد از راهنمایان تورهای مسافرتی شغل خود را از دست داده اند. همچنین بر اساس آمار منتشر شده آمار اشتغال راهنمايان تور در كشور بسيار كمتر از 10 درصد ارزيابي شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، گردشگری در مواجهه با کرونا متحمل خسارت سنگین شده است و از سوی دیگر فعالیت های گردشگری میلیاردها تومان متحمل خسارت شده اند. در حالی این صنعت متحمل خسارت‌های بسیار بالایی در ایام شیوع کرونا شده است که دولت هم برای جبران خسارات در حد ناچیزی کمک کرده است.

اگرچه کشورهای دیگر در حوزه تورهای گردشگری ویژه واکسن کرونا پیشگام شده و درصدد هستند تا صنعت از بین رفته گردشگری خود را از طریق جذب مسافرانی که خواهان استفاده از واکسن هستند، جذب کنند. اما ایران هنوز به این حوزه ورود نکرده بود. هدی عباسی، کارشناس گردشگری و مدیر پیشین گردشگری منطقه آزاد ارس می‌گوید: با آغاز فصل گردشگری تابستان، وزارت فرهنگ و گردشگری و وزارت امور خارجه ترکیه، تماس‌های فشرده و مکرری را با کشورهای گردشگرفرست، از جمله روسیه، آلمان و انگلیس با هدف تشریح «الزامات گواهی گردشگری ایمن» آغاز کرده است. این اقدام برای نجات صنعت گردشگری در ترکیه انجام می‌شود. او با استناد به گزارش روزنامه‌های ترکیه، اظهار می‌کند: روند واکسیناسیون کارکنان بخش‌هایی که با گردشگران در ارتباط هستند، تا پایان ماه جاری به پایان می‌رسد. واکسیناسیون کارکنان حوزه گردشگری از ۷۰ درصد فراتر رفته است.

در همین رابطه مهسا مطهر، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری استان تهران درباره بیکاری تحمیلی راهنمایان گردشگری در پی شیوع کرونا گفت: حوادث اخیر وضعیت اشتغال صنف ما را با مشکل مواجه کرد. شیوع کرونا آخرین موردی بود که بر سفرهای داخلی تاثیر گذاشت اما اتفاقات دیگری نیز موجب شد تا به‌طور تدریجی اشتغال راهنمایان گردشگری با مشکل مواجه شود.

او ادامه داد: خیلی پیشتر از شیوع کرونا کسب و کار راهنمایان گردشگری از بین رفته بود. دلمان به عید خوش بود که به علت شیوع کرونا اغلب تورهای عید کنسل شد. این روزها به‌طور رسمی ممنوعیت سفرها و گردشگری اعلام شده اما حداقل باید فکری برای اشتغال تعداد زیادی کارگران شاغل در این حوزه کرد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان نیز گفت: تا الان ۶۰ الی۷۰ درصد از راهنمایان تغییر شغل داده‌اند و احتمال اینکه شغل جدید اعتماد آن‌ها را جلب کند بالا است.

مریم هداییان درباره شرایط راهنمایان گردشگری در حالی که بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، اظهار کرد: شرایط راهنمایان گردشگری بیکاری صددرصد بوده و در ایام کرونا و حتی دوران پیش از آن در صنعت گردشگری، بیشترین آسیب را راهنمایان دیده‌اند. در کل شرایط بدی برای قشر گردشگری است و متاسفانه مشخص نیست تا کی طول بکشد.

اما محسن حاجی‌سعید، رییس کانون راهنمایان گردشگری در رابطه با وضعیت این صنف در مواجهه با بحران کرونا به “کسب و کار” گفت: بسیاری از راهنمایان گردشگری پس از شیوع کرونا در بیکاری مطلق قرار دارند و در انتظار عادی شدن شرایط هستند. دست‌کم نیمی از این راهنمایان بیکارند و بقیه نیز از طریق مشاغل موقت یا دوم امرار معاش می‌کنند. راهنمایان هیچ وقت در صنعت گردشگری و در چنین شرایطی خود را تصور نمی کردند بنابراین چطور ثابت کنند که از شرایط پیش آمده متضرر شده اند.  هرچند دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات حمایت از آسیب دیدگان کرونا در نظر گرفته و این بسته‌ها برای تأسیسات گردشگری تا حدودی راه گشا هم بوده اما تا این لحظه و با گذشت ماهها از بحران کرونا هنوز راهنمایان گردشگری حمایت جدی از سوی دولت نشده‌اند.

رییس کانون راهنمایان گردشگری بیان کرد: در این شرایط نیروی متخصصی که در این حوزه بماند تصمیم می‌گیرد یا می‌رود به سمت مشاغل دیگر و یا از آنجا که تخصصی روی یک زبان خارجی تسلط دارند می‌توانند جذب کشورهای دیگر شوند.

این فعال صنفی در ادامه افزود: حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر در کشور به کارهایی اشتغال دارند که از دید وزارت کار، مشاغل غیررسمی است ولی رهنمایان گردشگری از وزارت گردشگری مجوز دارند. با این حال راهنمایان گردشگری جزو مشاغل خاص و ساماندهی نشده هستند و مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.