صفحه اصلی / اسلایدر / کدام خودروهای خارجی قاچاق محسوب می‌شوند؟
کدام خودروهای خارجی قاچاق محسوب می‌شوند؟

کدام خودروهای خارجی قاچاق محسوب می‌شوند؟

کسب و کار نیوز- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودرو‌های گذر موقت ۳ ماه اجازه تردد در سطح شهر را دارند و می‌توان به مدت سه ماه دیگر پلاک این خودروها را تمدید کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی دادفر با اشاره به جزئیات تردد خودروهای گذر موقت در سطح شهر، اظهار داشت: خودروهای گذر موقت ۳ ماه اجازه تردد در سطح شهر را دارند و می‌توان به مدت سه ماه دیگر این پلاک خودروها را تمدید کرد، یعنی این نوع خودروها در کل می‌توانند به مدت ۶ ماه در کشور تردد کنند.

وی افزود: خودروهایی در گذشته با عنوان گذر موقت وارد کشور شده اما خارج نشده‌اند، قاچاق به شمار می‌روند و گمرک نیز اخیرا فهرست آنها را اعلام کرده است. این خودروها توسط پلیس  توقیف و فرد مالک  به عنوان قاچاقچی دستگیر خواهد شد.

دادفر گفت: این خودروها به هیچ وجه اجازه تردد در سطح شهر را ندارند و تردد آنها ممنوع است و پلیس آگاهی به وضعیت این خودروها رسیدگی می‌کند. در عین حال گمرک نیز اعلام کرده است که برخی از خودروها از سال ۹۷ تاکنون با پلاک گذر موقت در کشور وجود دارند، اما می‌توان گفت بسیاری از خودروها با پلاک گذر موقت حتی از سال ۸۰ در پارکینگ‌ها هستند و قاچاق محسوب می‌شوند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار، گفت: خودروهای چینی که به تازگی در بازار به فروش می‌رسند به صورت قطعات منفصله CKD  وارد شده و داخل کشور تولید می‌شوند و به هیچ عنوان خودرویی به صورت بدنه کامل CBU وارد کشور نمی‌شود. 

وی ادامه داد: ۲۰ درصد خودروهایی که در داخل کشور به فروش می رود ساخت داخل است و تمام قطعات آنها از چین وارد می‌شود. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچ گونه واردات انحصاری و قاچاقی انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ خودرویی که از سال ۹۷ در گمرکات کشور وجود داشته بیش از ۱۲ هزار خودرو ترخیص شده‌اند، گفت: اکنون ۲ هزار و ۸۷۳ خودرو در گمرکات جمهوری اسلامی مانده، اما خبری از ترخیص آن‌ها نیست، زیرا این خودرو‌ها ثبت سفارش نشده‌اند، به همین دلیل به هیچ عنوان اجازه ترخیص آنها داده نمی‌شود.

پیشتر مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک خواستار تعیین تکلیف خودروهای عبور موقت شده بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.