صفحه اصلی / سرخط خبرها / تبعات تورمی افزایش یارانه

علی قنبری، اقتصاددان

تبعات تورمی افزایش یارانه

سرمقاله

وعده های غیرقابل تحققی که برای افزایش مبلغ یارانه توسط کاندیداها به مردم داده می شود نتیجه ای به غیر از ایجاد تورم و مشکلات کسری بودجه دولت نخواهد داشت. این عوامفریبی برای کسب آرای مردم می تواند به مشکلات اقتصادی بسیار بیشتری در کشور منجر شود که دود آن نیز به چشم مردم خواهد رفت. چرا وقتی که این آگاهی وجود دارد که منابع افزایش مبلغ یارانه وجود ندارد به مردم این وعده ها داده می شود. کسری بودجه دولت در سالهای اخیر بخصوص در دو سال اخیر سر به فلک کشیده است و با این اقدام که البته درصد تحقق آن بسیار ناچیز است، شاهد رشد تورم و افزایش قیمت ها خواهیم بود.
اینکه رقابت و مسابقه کاندیداها بر سر افزایش مبلغ یارانه است جای تعجب دارد. هر کدام از آنها می خواهند رقم بالاتری برای مردم در نظر بگیرند و هیچ منبعی هم برای تامین آن مشخص نمی کنند. این اقدام تبعاتی دارد و انتظارات و توقعات مردم را بالا می برد و به دنبال آن اقتصاد هم دچار مشکل خواهد شد.
کاندیداها بجای مسابقه گذاشتن برای افزایش یارانه ها باید برای رشد تولید و اشتغال و کاهش تورم وعده بدهند. با همین وضعیت موجود نیز در سالهای اخیر با کسری بودجه قابل توجهی روبرو بوده ایم که نتیجه آن چاپ پول زیاد بوده و ارزش پولی ملی به شدت کاهش یافته است. در سالهای اخیر هر کاری می توانستیم برای کاهش ارزش پولی ملی کردیم دیگر ارزشی برای پول کشور باقی نمانده که با افزایش یارانه بخواهیم تیشه به ریشه باقیمانده آن بزنیم.
متاسفانه این وعده طرحی کاملا عوامانه است. این در حالی است که اکنون همه می‌دانند دولت با مشکلات جدی در بخش تامین منابع دست و پنجه نرم می‌کند و اعلام چنین وعده هایی اصولی نیست. افزایش مبلغ یارانه به افزایش شدید نرخ تورم و کسری بودجه خواهد انجامید و نهایتا زیان اصلی آن به مردم و فرودستانی می‌رسد که بناست از این طرح منتفع شوند. این امر به افزایش پول پرقدرت می‌انجامد و همانطور که اشاره شد نهایتا فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را غنی تر خواهد کرد. همچنین ارزش پول ملی که در شرایط فعلی روز به روز از آن کاسته می‌شود را کمتر خواهد کرد و نرخ دلار را هم بالاتر می‌برد.
شک نکنید یارانه نقدی تا وقتی وجود داشته باشد جز افزایش تورم هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد و مردم با جایی می‌رسند که مانند برخی از کشورها که شاهد هستیم باید پول ملی کشورشان را روی ترازو بگذارند و فقط کاغذش برای خرید مایحتاج زندگی به درد می‌خورد و ارزش پول ملی را دیگر نخواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.