صفحه اصلی / اصناف / ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی است
۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی است

۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی است

کسب و کار نیوز- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی است که همه آن ها زیان ده شده و ادامه فعالیت آنها در اقتصاد کشور امکانپذیر نیست، مگر می شود با این زیرساخت ها، انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این حوزه داشت؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی علل خاموشی های اخیر در کشور در اخطاری با استناد به بند ۱۲ اصل ۳ قانون اساسی گفت:  امروز وزیر نیرو نکاتی را مطرح کرد که انتظار می رود کمیسیون انرژی و هیات رئیسه درخصوص جزئیات آن توضیح دهد که چقدر از این مباحث قابل قبول است.

وی خطاب به رییس مجلس گفت: آقای قالیباف، شما در جلسه سران قوا حضور داشتید که آنجا درخصوص همین موضوع صحبت شد. آمار و ارقام و دلایل وزیر درخصوص قطعی برق پذیرفتنی نیست.

پورابراهیمی توضیح داد: با وجودی که بخش خصوصی ۵۰ درصد تولید برق کشور را برعهده دارد، در طول سال های اخیر از سوی وزارت نیرو حمایت نشده به طوری که در سال های اخیر هیچگونه ظرفیت جدیدی به نیروگاه های کشور اضافه نشده است پس چه طور انتظار داریم با افزایش نیاز در بخش صنعتی، تجاری و خانگی، عدم تعادل نداشته و با قطعی برق روبرو نشویم؟ مگر می شود چنین انتظاری داشت؟ چه قدر سرمایه گذاری جدید صورت گرفته است؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول سال های اخیر پس از معاهده پاریس، تمامی سرمایه گذاری کشور را در این حوزه متوقف کردید، امروز آثار این ظرفیت متوقف شده بر اقتصاد و مسائل اجتماعی مختلف مردم معلوم است؛ ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی است که همه آن ها زیان ده شده و ادامه فعالیت آنها در اقتصاد کشور امکانپذیر نیست، مگر می شود با این زیرساخت ها، انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این حوزه داشت؟

وی درباره موضوعات مرتبط با ابزار قیمتی و کنترلی گفت: شما در زمستان با کاهش قیمت ها ،بخش خصوصی را از رده خارج کرده و امکان صادرات را فراهم نکردید. همچنین بورس انرژی به عنوان مهمترین جایگاه عرضه و تقاضا در حوزه برق کشور را به تعطیلی کشاندید، چرا وزیر نیرو درخصوص این وضعیت به مجلس پاسخگو نیستید؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با رمزارزها و میزان برق مصرفی گفت: هفته گذشته این موضوع در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت که طبق گزارش رسمی بانک مرکزی کشور، کل میزان مصرف برق برای ماینرهای مجوزدار در کشور حدود ۳۰۰ مگاوات است و همین میزان، مصرف ماینرهای غیرمجاز است بنابراین میزان برق مصرفی دستگاه های استخراج رمزارزها در کل به ۶۰۰ مگاوات می رسد اما آقای وزیر خود را پشت این موضوع پنهان کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.