صفحه اصلی / اسلایدر / توقف تولید برخی برندهای شیرخشک
توقف تولید برخی برندهای شیرخشک

ارز دولتی به شیرخشک نرسید

توقف تولید برخی برندهای شیرخشک

کسب و کار نیوز- کارخانجات تولید شیرخشک تنها برای دو ماه آینده مواد اولیه تولید این کالا را دارند که این اتفاق ممکن است به سهمیه بندی این کالا منجر شود. این در حالی است که بهمن سال گذشته نیز به دلیل افزایش قیمت قوطی، شیر پرچرب و کارتن‌های مقوایی شیرخشک ۳۰ درصد گران شد و به قیمت ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. حالا قرار است شیرخشک در سال ۱۴۰۰ دوباره گران شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گزارش‌های میدانی نیز نشان از کمبود و نایاب شدن شیرخشک در برخی مناطق دارد. داروخانه‌ ها با تایید گرفتاری‌های تامین برخی انواع شیرخشک در بازار عنوان کرده اند که گاهی مردم ناچار هستند برای تامین شیرخشک از یک نقطه شهر به نقطه‌ای دیگر بروند.

اکنون قیمت شیرخشک دو و نیم کیلویی «نیدو» ۵۵۰ هزار تومان، شیرخشک «اِنشور» ۸۵۰ گرمی ۴۵۰ هزار تومان، شیرخشک «هیپ» ۳۸۰ هزار تومان، شیرخشک «نان» ۴۰۰ گرمی ۳۸ هزار تومان، شیرخشک «نوتریشیا» ۴۰۰ گرمی ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان، شیرخشک نوزاد رایزنی‌های تولیدکنندگان با سازمان غذا و دارو بی‌نتیجه بوده و برخی مواد اولیه تولیدکنندگان با تعرفه‌های بالای واردات مواجه شده است. این در حالی است که مسوولان هم از روش تکرار خبرهایی درباره «قاچاق» و «احتکار» کالا در مورد کمبود شیرخشک هم استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در روزهای گذشته سرهنگ اکبر نجفی فرمانده انتظامی بم از توقیف یک دستگاه کامیون و کشف ۱۰ تن شیرخشک قاچاق به ارزش ۴ میلیارد ریال در شهرستان بم خبر داد.

در همین رابطه رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور با بیان اینکه تولید شیرخشک کشور هنوز متوقف نشده است، گفت: ادامه روند کاهش صادرات می‌تواند توقف تولید شیرخشک را در پی داشته باشد.

به گفته وی، اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخشک تولیدی در کشور حداقل ۳۹ هزارتومان (بر مبنای نرخ شیرخام چهار هزار و ۵۰۰ تومان) است، اما خریدارن می خواهند هر کیلوگرم را نزدیک ۳۳ هزارتومان خریدرای کنند که منطقی نیست.

سلیمی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را پرداخت مابه التفاوت ۱۶ هزارتومانی روی صادرات هر کیلوگرم شیرخشک دانست و گفت: صادرکنندگان بابت هر تریلی شیرخشک ۴۰۰ میلیون تومان ما به التفاوت به گمرک پرداخت می کنند که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه این مابه‌التفاوت را بابت یارانه (ارز دولتی) برای نهاده های دامی تولید شیرخام دریافت می کنند، اضافه کرد: این در حالی است که صادرکنندگان ما به دلیل نداشتن بازار جهانی و عدم خرید توسط چند کشور مذکور با مشکل مواجه هستند.

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور با تاکید براینکه طبق آمار گمرک، صادرات شیرخشک ایران با توقف، فاصله زیادی ندارد، گفت: به نظر می رسد برای رفع این مشکل باید در خصوص این مبلغ تجدید نظر شود،  در غیراین‌صورت این صنعت متوقف می شود.

 

اما هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفت و گو با “کسب و کار” وضعیت تولید شیرخشک را اینگونه تشریح کرد: ممکن است با ادامه روند فعلی موجودی برخی از برندهای تولید شیرخشک به اتمام برسد. در این رابطه بارها صحبت کرده ایم تا ترتیب اثری داده شود اما تا به امروز خبری نشده است.

تحویل‌زاده افزود: همچنان برای واردات مواد اولیه تولید شیرخشک مشکلات فراوانی وجود دارد. در حالیکه ۸۵ درصد مواد اولیه این کالا از طریق واردات تامین می شود اما باید ماه ها برای دریافت ارز در صف انتظار بمانیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد خاطرنشان کرد: حدود شش ماه است که تولید برخی از انواع شیر خشک متوقف شده چون ارز واردات به تولیدکنندگان تعلق نگرفته است. اگر این روند ادامه پیدا کند موجودی برخی کارخانه‌ها تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

رئیس انجمن تولید کنندگان شیر خشک نوزاد افزود: اگر قرار است ارز نیمایی اختصاص یابد باید این موضوع به صورت رسمی ابلاغ شود تا قیمت گذاری جدید صورت پذیرد، در صورتی که ارز دولتی از شیر خشک حذف شود قیمت شیر خشک در داروخانه‌ها چندین برابر خواهد شد.

تحویل زاده گفت: ما چندین بار درخواست برگزاری جلسه با مدیران سازمان غذا و دارو داشتیم تا مشکل رابررسی کنیم، اما متأسفانه تاکنون پاسخی به درخواست‌ها داده نشده است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند در ماه‌های آینده شاهد کمبود جدی شیر خشک‌های متابولیک و حتی شیر خشک‌های عادی خواهیم بود.

هانی تحویل‌زاده نسبت به کمبود جدی شیرخشک در بازار هشدار داده و گفت: میزان ذخایر و موجودی انبار شیرخشک نگران کننده است و موجودی فعلی کارخانه‌ها تا دو ماه دیگر بیشتر کفاف نمی‌دهد و به همین دلیل فروش برخی برندها فروش شیرخشک خود را سهمیه‌بندی کرده‌اند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.