صفحه اصلی / اسلایدر / قفل معاملات در بازار خودرو
قفل  معاملات  در  بازار خودرو

آرامش بر بازار خودرو حاکم است

قفل معاملات در بازار خودرو

کسب و کار نیوز - روز جمعه هفتم خرداد در مراکز خرید و فروش خودروی تهران اعم از خرید و فروش خودرو در چیتگر، خاوران، عبدل آباد و... صفوف فروش خودرو متفاوت از هر زمان دیگری تشکیل شد که این اتفاق نشانگر افزایش متقاضیان فروش خودرو است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این رابطه می گوید: در بازار خودرو همه فروشنده شده اند. خریداری وجود ندارد و بازار خودرو خاصیت سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی از دست داده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، باتوجه به از بین رفتن جاذبه بازار خودرو، هفته‌هاست که دلالان از این بازار کوچ کرده‌اند و شرایط بازار به سمتی رفته که دارندگان خودروهای صفرکیلومتر مدل ۹۸ و ۹۹ برای فروش اقدام کرده اند و هر روز بر میزان آگهی های فروش این خودروها افزوده می شود. مانند سال‌های گذشته میزان معاملات در بازار خودرو رونقی ندارد و بازار جذابیت خود را برای واسطه ‌ها و دلالان از دست داده و اکنون اگر خرید و فروشی انجام می شود، فقط مصرف‌کنندگان واقعی خودرو هستند.

این در حالی است که بازار خودروهای خارجی نیز در رکود کامل بسر می برد و خرید و فروشی انجام نمی شود زیرا در ماه‌های گذشته قیمت این خودروها بسیار بالا رفته بود. اکنون نیز رکود مطلق در بازار اتفاق افتاده و خرید و فروشی انجام نمی شود. به گفته فعالان بازار خودرو بسیار بعید به نظر می رسد قیمت ها در بازار خودرو افزایش یابد زیرا بازار کشش ندارد و تولیدات خودروسازان پاسخگوی نیاز بازار است.

همچنین در حالی که یک هفته‌ از اعمال مصوبه مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات و اعلام قیمت‌های جدید می‌گذرد، اما بازار خودرو اعتنایی به این افزایش قیمت نکرده و به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران است، لذا تقاضای کاذب ایجاد نشده و قیمت‌ها نسبت به پیش از اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان تغییری نکرده است.

در همین زمینه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران به “کسب و کار” گفت: افزایش قیمت محصولات در کارخانه تاثیری بر قیمت‌ها در بازار خودرو نداشت و همچنان آرامش بر بازار خودرو حاکم است. ضمن اینکه نوسانات ارزی کم شده و افزایش قیمت ارز نداریم بنابراین تقاضای کاذب نیز در بازار شکل نگرفته که بخواهد قیمت‌ها را دستخوش تغییر کند.

وی افزود: در حال حاضر تقاضا در بازار خودرو کم است و تنها محدود به تقاضاهای مصرفی است. هیچ تقاضای کاذبی به لحاظ سرمایه‌گذاری در بازار خودرو وجود ندارد و اگر معامله‌ای انجام شود، توسط مصرف‌کننده های واقعی است. برخی به امید آنکه ریزش بیشتری در نرخ ارز شکل گیرد، منتظر هستند تا خرید خود را با قیمت‌های پایین تر انجام دهند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: اگر در چند روز آینده نرخ ارز آزاد در قیمت‌های فعلی به ثبات برسد، بسیاری از کسانی که پیش از این اقدام به خرید و نگهداری خودرو با هدف افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، فروشنده شده و با افزایش عرضه در بازار قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. موتمنی افزود: در صورتی ‌که در روزهای آتی علاوه بر تثبیت نرخ، شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار آزاد باشیم، کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو بیشتر و قابل توجه‌تر خواهد شد.

وی گفت: البته بازار رسمی تعطیل است و در مورد بازار غیر رسمی هم به علت تقویت ارزش ریال و کاهش قیمت دلار، خریداری در بازار وجود ندارد. حتی اگر کسی نیاز داشته باشد هم خرید انجام نمی‌دهد. مشتری زمانی برای خرید مراجعه می‌کند که قیمت‌ها ثابت بماند. البته قیمت و حرف نهایی را مشتری خواهد زد. چنانچه مشتری بیشتر در بازار وقت گذاشته و جست‌وجو کند، امکان دارد با قیمت‌های پایین‌تر  از آنچه که اشاره شد نیز خودرو مورد نظر خود را از بازار خریداری کند.

موتمنی افزود: در صورتی‌که نرخ ارز در قیمت مشخصی به ثبات برسد و دلالان و سفته‌بازان از نوسانات صعودی نرخ ارز ناامید شوند، این افراد دیگر انگیزه‌ای برای نگهداری خودرو با هدف افزایش نرخ ارز و کسب سود نخواهند داشت و برای جلوگیری از بلوکه شدن نقدینگی خود نسبت به فروش خودروهای در اختیار اقدام خواهند کرد. این موضوع تاثیر مثبتی بر بازار خودرو داشته و باعث افزایش عرضه و افت قیمت‌ها خواهد شد. همچنین بعید است در چند ماه آینده افزایش قیمت داشته باشیم و کاهش بیشتر قیمت هم به عرضه بستگی دارد، برای مثال سایپا در هفته گذشته عرضه خوبی داشته است و هر میزان عرضه افزایش یابد، اختلاف قیمت کارخانه با بازار کمتر می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.