به گزارش کسب و کار نیوز، محمدمهدی کربلایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان کاهش درآمد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در دوران شیوع کرونا، توضیح داد:درآمد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا ۷۰ درصد کاهش داشت.وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز و از آن منظر که درآمد ما ارزی است با احتساب افزایش قیمت ارز هزینههای ما افزایش یافت، البته در قیاس درآمدهای ریالی سال ۹۹ با سال ۹۸ کاهشی نداشتیم.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد:۶۰ درصد افزایش هزینه در خدمات و ۴۰درصد افزایش هزینه در حقوق و مزایا داشتیم.
* راهاندازی ایرتاکسی در فرودگاه امام در مراحل آخر
کربلایی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت راهاندازی ایرتاکسی در فرودگاه امام و هوانوردی عمومی گفت: با شرکت هواپیمایی قرارداد منعقد و زمین واگذار شده است، البته در قرارداد این موضوع دیده شد که مجوز لازم را از سازمان هواپیمایی بگیرند و فعلاً ناوگان را تأمین کردهاند.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: این شرکت هواپیمایی از ایرلاینهای مطرح کشور اما با ابعاد کوچک است.
* ۱۸ شرکت هواپیمایی خارجی به فردوگاه امام پرواز دارند
وی بیان کرد: پس از حادثه هواپیمای اوکراینی پروازهای خارجی به فرودگاه امام متوقف شد و این تا اواسط سال ۹۹ ادامه داشت پس از آن به تدریج شرکتهای هواپیمایی ترکیهای و قطری آمدند، حدود یک و نیم ماه پیش لوفتانزا به فرودگاه امام آمد و شرکت هواپیمایی اتریشی هم به زودی پروازهای خود را به فرودگاه امام برقرار میکند.کربلایی اضافه کرد: ۱۸ شرکت هواپیمایی خارجی به فرودگاه امام پرواز دارند لوفتانزا هفتهای سه پرواز دارد و به زودی به ۵ پرواز افزایش مییابد ضمن آنکه هواپیمایی قطر، امارات، ونزوئلا، ایرانفروت و دو خط هواپیمایی ارمنستان نیز به فرودگاه امام میآیند.
* اوکراینیها در لحظات اول حادثه هواپیمای اوکراینی وارد صحنه حادثه شدند
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر وضعیت فرودگاه امام در روز وقوع حادثه هواپیمای اوکراینی گفت:حدود ساعت ۶ صبح بود که به من اطلاع دادند هواپیمای مذکور سانحه دیده و سقوط کرده است و علت وقوع حادثه را کسی به ما نگفت ما به محل حادثه رفتیم، کمیته بحران تشکیل دادیم .وی ادامه داد:اوکراینیها همان اول آمدند جلسه گذاشتند و البته اصرار داشتند بگویند اتفاقی غیرعمد نبوده است.
کربلایی افزود: حادثه چون در فرودگاه امام رخ نداد ما مسؤول نبودیم برج مراقبت ما پرواز را تحویل برج مراقبت مهرآباد داده بود و سقوط خارج از منطقه فرودگاهی رخ داد البته ما تیمی تشکیل دادیم و پاسخگوی اتفاقات فرودگاه بودیم، اما مسؤولیت اصلی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری بود.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر تحویل چمدانها به بازماندگان حادثه، گفت: در محل حادثه چمدان چندانی باقی نمانده بود و اغلب متلاشی و چند تکه شده بود.
* برای انتقال پروازها از مهرآباد به فرودگاه امام آمادهایم
وی اظهار کرد: انتقال پروازها از مهرآباد به فرودگاه امام از قبل مطرح شد اما خب موانعی وجود دارد ما اعلام کردهایم که بخشی از پروازهای داخلی را میپذیریم، اما ممکن است این برای مسافران مقرون به صرفه نباشد.کربلایی افزود: البته از اواخر سال گذشته ما اصلاح و روکش باند اصلی خود را آغاز کردهایم که امیدواریم در ۶ ماه ابتدایی امسال این کار تمام شود.
* کاهش پروازها در دوران شیوع کرونا
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد:اوایل شیوع کرونا تعداد پروازهای روزانه در فرودگاه امام خمینی (ره) به تعداد انگشتان دست رسید در اواسط سال گذشته روزانه ۲۰ تا ۳۰ پرواز رفت و برگشت داشتیم و اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ به روزانه ۴۵ تا ۶۰ پرواز رفت و برگشت رسیدیم، این در حالی است که در سال ۹۶ روزانه ۳۰۰ پرواز هم داشتیم.وی گفت:البته تعداد مسافران ما هنوز کم است اگر ۵۵ پرواز در روز داریم میانگین تعداد مسافرمان ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر در هر پرواز است.
کربلایی ادامه داد: سال ۹۹، ۸۵۰۰ پرواز مسافری و ۲۳۰۰ پرواز باری انجام شد و یک میلیون مسافر جابهجا شدند.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: در آن ایام هیچ تعدیل نیرویی رخ نداد و فقط در حوزه کیفیت کار نیروی انسانی تمرکز دقیقی داریم.