صفحه اصلی / اقتصادی / قطعی غافل‌گیرکننده برق عامل نارضایتی مردم/پشت پرده قطعی برق بدون اطلاع قبلی
قطعی غافل‌گیرکننده برق عامل نارضایتی مردم/پشت پرده قطعی برق بدون اطلاع قبلی

قطعی غافل‌گیرکننده برق عامل نارضایتی مردم/پشت پرده قطعی برق بدون اطلاع قبلی

کسب و کار نیوز - نحوه اطلاع‌رسانی قطعی برق در روزهای اخیر بیش از اصل مسئله خاموشی‌های زمینه نارضایتی مردمی را فراهم کرده و اعلام برنامه دقیق خاموشی باید به رویه صنعت برق تبدیل شود.بررسی دلایل قطعی برق مسئله‌ای است که بارها و بارها متناسب با بازه زمانی خاموشی‌های مختلف به آن پرداخته شده است، برای مثال می‌توانید دلایل قطعی برق اتفاق افتاده در انتهای اردیبهشت و اوایل خردادماه سال 1400 را در گزارش‌های زیر بخوانید.

به گزارش کسب و کار نیوز، مسئله‌ای که بیش از قطعی برق اهمیت دارد، خاموشی بدون اطلاع قبلی به مردم است که می‌تواند زمینه بروز نارضایتی گسترده را فراهم کند. در حقیقت به نظر می‌رسد، بخش عمده‌ای از نارضایتی شکل گرفته در کشور پیرامون مسئله قطعی برق بیش از آنکه متوجه اصل مسئله باشد، ناشی از همین شلختگی در خاموشی‌ها است. به عنوان مثال در روزهای اخیر شاهد بودیم، قطعی برق خارج از برنامه ارائه شده وزارت نیرو در ۳ نوبت ۲ ساعته در مناطق شمالی و جنوبی پایتخت اتفاق افتاد و از سوی دیگر بازه زمانی قطعی برق هیچ تناسبی با زمان‌های اعلام شده از سوی شرکت توزیع برق منطقه‌ای نداشت.

در حال حاضر وابستگی زندگی مردم به حدی است که تصور یک زندگی بدون برق حتی برای چند ساعت نیز امکا پذیر نیست. علاوه بر قطعی برق بدون اطلاع قبلی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت سال جاری رخ داد، قطعی برق روزهای شنبه و یکشنبه ۱ و ۲ خرداد ماه نیز هیچ تناسبی با جداول اعلام شده توسط صنعت برق نداشت. برای مثال قطعی برق در بخشی از مناطق شهری با ساعت برنامه‌ریزی شده تطبیق نداشت و در نوبت‌های متمادی اتفاق می‌افتاد.

در همین راستا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قطعی برق قطعا توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود، گفت:« کمبود برق و مصارف غیر قانونی یک بحث است، ولی بی نظمی در قطع شدن برق غیرقابل پذیرش بوده که باید به آن رسیدگی شود.»بررسی‌های صورت‌گرفته پیرامون دلایل بدون اطلاع ماندن قطعی برق در روزهای اخیر تاخیر در تکمیل تعمیرات بخشی از نیروگاه‌های کشور بوده است.

بر همین اساس، مقرر بود تا پیش از ورود به پیک گرمای فصل بهار در انتهای اردیبهشت‌ماه، نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی اتمی بوشهر به همراه ۳۵۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی دوره تعمیرات خود را به اتمام برسانند و شبکه برق کشور را در پاسخ بدون مشکل به کل تقاضا یاری دهند.با این وجود تعمیرات مذکور نیروگاه‌های عنوان شده تا زمان مورد نظر به پایان نرسیده و تاخیر در تکمیل تعمیرات نیروگاه‌های مذکور سبب شد تا صنعت برق با بحران خاموشی مواجه شود.

بر این اساس شرکت توانیر که انتظار داشت تا زمان مورد نظر تعمیرات واحدهای نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه‌های حرارتی اشاره شده به اتمام برسد، برای اطلاع رسانی قطع برق به مردم هیچ برنامه ریزی مشخصی ارائه نکرده و به همین دلیل جداول منتشر شده برای قطعی برق در روزهای بعد هم پراشتباه و غیر قابل جستجو بوده است.

در همین رابطه وزیر نیرو ضمن غیر قابل قبول تلقی کردن قطعی برق بدون اطلاع قبلی به مردم پیرامون این مسئله گفت:« تمامی موارد گفته شده اعم از دلایل اعلام نشدن خاموشی‌ها در روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته و همچنین عدم تطبیق خاموشی مناطق با جداول اعلام شده توسط وزارت نیرو رصد و در جلسات تذکر به مسئولان مربوطه تذکر داده شد و امیدواریم با اتمام دوره تعمیر نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه اتمی بوشهر شاهد اتمام پدیده خاموشی در کشور باشیم.»

فارغ از پیگیری جراحی حکمرانی انرژی در حوزه برق برای پایان دادن به روند نامطلوب شکل گرفته کنونی، این مطالبه عمومی مبنی بر اعلام عمومی قطعی برق در هر شرایطی توسط صنعت برق باید به یک رویه ثابت تبدیل شده تا از این طریق حجم نارضایتی مردم از این پدیده کاهش یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.