صفحه اصلی / اسلایدر / مرغ دوباره چند نرخی شد
مرغ دوباره چند نرخی شد

جوجه یکروزه از مرز‌های بانه و سقز قاچاق می شود

مرغ دوباره چند نرخی شد

کسب و کار نیوز- گزارشات میدانی حاکی از آن است که قیمت مرغ در بازار مجددا روند افزایشی گرفته و به بیش از 30 هزار تومان رسیده که روند چند نرخی شدن این کالا مشاهده می شود. همچنین بر اساس گزارشهای رسیده از برخی از محله های تهران هر کیلو مرغ کامل آماده طبخ در خرده فروشی ها با قیمت های ۲۸ تا ۳۰ هزارتومان عرضه می شود. گرانی مرغ در حالی ادامه دارد که طی هفته های اخیر مسئولین نهادهای دولتی همواره از کاهش قیمت‌ها سخن می گویند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، جوجه در بازار بسیار کم شده و علی‌رغم اینکه دولت نرخ ۴۲۰۰ تومان مصوب کرده، اما به قیمت ۶ تا ۷هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و این زنگ خطری است که اگر چنین وضعی ادامه یابد، قیمت مرغ دوباره و به شدت گران خواهد شد. تعداد کارخانه‌های جوجه‌کشی کشور کمتر از ۴۰ کارخانه است و نظارت بر آنها کار دشواری نیست. مسئولان نظارتی می‌توانند آنها را کنترل کنند تا جوجه تولیدی آنها به جای قاچاق به مرغداری‌ها هدایت شود با توجه به نژاد ایرانی جوجه ارین و توجه بیشتر وزارتخانه‌های مسئول به این نژاد، آرامش را به بازار مرغ برگردانید.

چندی پیش کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در دو روز گذشته متوجه این موضوع شدیم که از مرز‌های بانه و سقز، جوجه یکروزه از کشور خارج شده و این موضوع ضربه بزرگی به تولید گوشت و مرغ وارد کرده است.

خاوازی در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس بیان داشت: موضوع خروج جوجه‌های یکروزه از کشور را با نهاد‌های مربوطه درمیان گذاشتیم و امیدواریم این موضوع به طور کلی برطرف شده باشد. وزیر جهاد افزود: یکی از علت‌های مهم به هم ریختن، قیمت گذاری‌های متفاوت این محصول در استان‌های مختلف بود که این موضوع باعث شد مثلا مرغی که می‌بایست از یزد به جنوب کرمان می‌رفت به دلیل قیمت بهتر به فارس برود و در آنجا به فروش برسد که این مسئله باعث به هم ریختن بازار مرغ و عدم تعادل در توزیع شد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر، احتکار و انجماد است متاسفانه گروه‌های بزرگی دست به احتکار و انجماد زدند حتی برخی دستگاه‌ها که به بدنه حاکمیت وصل هستند و نباید دست به انجماد مرغ می‌زدند این کار را انجام دادند. شرکت‌های قطعه بندی نیز سه شیفته کار کردند و به طوری که در مراجعه به فروشگاه‌ها مرغ قطعه بندی شده به میزان وفور بود، اما مرغ کامل یافت نمی‌شد. به این ترتیب هر چه مرغ به بازار تزریق می‌شد نیاز برطرف نمی‌شد.

اما به گفته فعالان بازار همه هزینه‌های مرغ‌داری و پرورش مرغ، محدود به نهاده‌های اصلی خوراک مرغ نیست. گرچه دانه ذرت و کنجاله سویا در ردیف کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی است اما مرغ‌دار باید دارو، واکسن و انواع مکمل‌های خوراک طیور خود را با ارز آزاد و به قیمت بالا تهیه کند. افزایش تعرفه‌های برق، آب، سوخت، دستمزد کارگر، قطعات و لوازم گران موردنیاز، هزینه‌های سرمایه‌ای، کرایه‌های حمل سرسام‌آور و هزینه‌های تعمیر و نگهداری سنگین در واحد تولید نیز بخش دیگری از هزینه‌هاست که روی بهای تمام شده مرغ اثر می‌گذارد.

در همین زمینه کامران هاشمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مازندران به “کسب و کار” گفت: وقتی قیمت جوجه یک روزه تا ۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده طبیعی است که بر روی قیمت مرغ نیز تاثیر خواهد گذاشت. هاشمی افزود: در حال حاضر، تنش‌ها و نگرانی‌ها مربوط به نرخ و زمینه جوجه یکروزه در بازار است. متاسفانه حاشیه دست از سر بازار مرغ برنمی دارد و این روزها معضل نهاده‌ها و جوجه‌های یکروزه در میان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مازندران، عنوان کرد: البته موضوع تنها به این مسائل ختم نمی‌شود و یک بخش از کار به عدم تمکین برخی مرغداران از نرخ مصوب بر می‌گردد و در روزهای اخیر نرخ اعلامی آن‌ها به کشتارگاه‌ها چند پله بالاتر از نرخ مصوب است.

وی تصریح کرد: تنها راهی که می‌تواند منجر به کاهش قیمت مرغ در بازار شود آن است که دولت بیاید و قیمت نهاده‌ها را پایین بیاورد؛ دولت باید به سمتی حرکت کند که هزینه‌های تولید را برای یک مرغدار کاهش دهد و اگرنه با تحت فشار قراردادن مرغدار و بازار، کاری از پیش نمی‌رود .

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مازندران، تاکید کرد: قیمت مرغ جز با کم کردن هزینه‌های مرغدار، پایین نمی‌آید؛ چرا که اصل هزینه مرغ، تامین نهاده‌ها است و جوجه به تنهایی قیمتی ندارد و باید هزینه‌ها توسط دولت، مدیریت و کاهش پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.