صفحه اصلی / اسلایدر / خودروسازان در تکاپوی آزادسازی قیمت ها
خودروسازان  در تکاپوی آزادسازی قیمت ها

نامه دو خودروساز به مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به سرانجام می رسد؟

خودروسازان در تکاپوی آزادسازی قیمت ها

کسب و کار نیوز- در حالی که دو خودروساز برای آزادسازی واردات خودرو به مجلس نامه نوشته اند یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که هدف خودروسازان از ارسال نامه آزادسازی واردات خودرو به مجلس صرفا خلع سلاح کردن منتقدان خود بوده است. به عقیده کاکایی خودروسازان در این نامه قصد داشتند تا به مردم بفهمانند توقف واردات خودرو از جانب ما و به دلیل حمایت از ما نبوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از گذشت سه سال و نیم از ممنوعیت واردات خودرو، حالا موضوع واردات خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور مطرح شده است. این در حالی است که اقدام ممنوعیت واردات به بهانه ساماندهی صنعت و بازار خودرو و به منظور ایجاد تعادل در بازار خودرو انجام گرفته است.

این در حالی است که چند هفته‌ای است که اصراری هم از سوی برخی نمایندگان مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو برای رقابتی کردن بازار مطرح شده است. باید توجه کرد که تولید یک خودرو در داخل با احتساب قطعات و مواد اولیه در مجموع بیش از ۲۰۰۰ دلار ارزبری نخواهد داشت که از این میزان حدود ۳۰ درصد مواد اولیه و ۳۳ درصد هم قطعات الکترونیک است؛ فلذا سهمی که متعلق به خودروساز است، بیش از ۳۷ – ۳۶ درصد نخواهد بود.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی در این رابطه می گوید: با کدام منطق می‌توان توجیه کرد که با ۲۰۰۰ دلار خودرو داخلی تولید کرد یا از واردات قطعات CKD و منفصله و با مونتاژی که برای هر خودرو حدود ۸۰۰۰ دلار ارز مصرف خواهد شد، خودرو تولید کرد یا یک خودرو کامل وارد کرده و حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار صرف کرد؟ در نهایت هم مسئولان و عقلا باید تصمیمی اتخاذ کنند که در این شرایطی که در کشور با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌شود و با کمبود منابع ارزی روبرو هستیم، صرف ۲۰ هزار دلار برای واردات خودرو منطقی‌تر و به‌صرفه‌تر است یا ۲۰۰۰ دلار برای تولید داخلی یک خودرو؟!

رونق رانت‌خواری با آزادسازی واردات خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

هدف خودروسازان از ارسال نامه آزادسازی واردات خودرو به مجلس صرفا خلع سلاح کردن منتقدان خود بوده است. خودروسازان در این نامه قصد داشتند تا به مردم بفهمانند توقف واردات خودرو از جانب ما و به دلیل حمایت از ما نبوده است. البته این ادعا درست است چراکه توقف سه سال و نیم واردات خودرو نه به دلیل حمایت از خودروسازی داخلی بلکه به دلیل کمبود ارز بوده و هیچ ارتباطی به حمایت از خودروسازان ندارد.

البته منتقدان از همین حرکت هم سواستفاده کرده اند و عنوان می کنند خودروسازان قصد واردات خودرو دارند در صورتیکه خودروساز پولی ندارد که برای واردات اختصاص دهد. اما حتی اگر واردات خودرو آزاد هم بشود کسی ارزی برای تخصیص به واردات ندارد و منابع ارزی پیش خور شده اند. اما نکته اینجاست که اگر واردات خودرو آزاد هم بشود قیمت ارز بالا خواهد رفت و سود آن به جیب عده ای دلال می رود. چراکه خودروی ارزان که وارد نخواهد شد. پورشه و بی ام دبلیو و در نهایت سانتافه وارد می شود که باز هم خریداران خاص دارد.

به طور کلی واردات خودرو برای پولدارها است و برای مردم عادی نخواهد بود. بسیاری از افراد مدعی هستند که به خاطر مردم می‌خواهند واردات خودرو را آزاد کنند. منظور این افراد هم عامه مردم است و نه ثروتمندان. اما همان سال ۱۳۹۰ که واردات خودرو آزاد بود، تبعاتی ایجاد کرد و ثروتمندان همچنان خودروهای لوکس خریداری کردند. یک سال بعد از این ماجرا هم مقام معظم رهبری فرمودند که این چه وضعیتی است که اختلاف طبقاتی تا این حد ایجاد شده است.

بنابراین آنچه که برخی آقایان ادعا می‌کنند، در کشور ما تجربه شده و به هیچ عنوان با شرایط جنگی فعلی تناسب ندارد. البته که باید گفت هیچ ارتباطی هم به صنعت خودروسازی ندارد که به طور مثال، واردات خودرو سبب شود که عرصه بر خودروسازان داخلی تنگ شود؛ چراکه از همین الان می‌توان قول داد که هیچ خودرویی قابل رقابت با خودروهای ایرانی با تیراژ بالا و قیمت پایین وجود ندارد. درست است که با آزادسازی واردات، قیمت برخی خودروها پایین خواهد آمد و به طور مثال یک خودرو یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به ۸۰۰ میلیون تومان خواهد رسید اما چه دردی از مردم عادی  و اقشار ضعیف جامعه که در حال حاضر توان خرید ارزان‌ترین خودروها را هم ندارند، دوا خواهد کرد.

اینجاست که نباید به خودروساز انگ ناتوان بودن در تولید را زد. نباید عیب انحصار را به هم پیشانی خودروسازان زد. نباید بگوییم که به دلیل مونتاژ کار بودن نتوانسته اند محصول تازه ای به بازار عرضه کنند چراکه با اینکه تحریم و نبود ارز را داریم همینکه تولید متوقف نشده جای شکر دارد. با ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی این سه ساله خودروسازان خود را به هر سختی و زحمتی بوده تا به امروز حفظ کرده اند. همچنین در این شرایط از نظر فنی ثابت کرده اند که می توانند تولید کنند و اگر فضا برای آنها مهیا شود می توانند محصولات تازه ای تولید و عرضه کنند. قیمت خودرو در حال حاضر اصلا گران نیست. نارضایتی از قیمت خودرو به دلیل رشد نامناسب درآمدهاست. باید مسوولان کاری کنند که درآمدها بالاتر رود و خودرو متناسب با درآمد شود. همچنین افزایش کیفیت تولید نیز نباید فراموش شود.

اما مشکل دیگر مربوط به قیمتگذاری دستوری در بازار خودرو است. آزادسازی قیمت خودرو درست است و بساط رانت خواری و پخش رانت و پولپاشی حذف می شود. صنعت خودرو سودده می شود و قیمت خودرو اینچنین افزایش پیدا نخواهد کرد. در حال حاضر ۲۰۰ درصد سود در خرید خودرو از خودروساز است چراکه با قیمت های دستوری نرخ خودرو را پایین نگه داشته اند و خودروساز را به ضرر و زیان انداخته اند برای همین در بازار با ارزش واقعی خودرو مواجه هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.