صفحه اصلی / اسلایدر / مزارع بیت کوین به جان شبکه برق افتاده اند؟
مزارع بیت کوین به جان شبکه برق افتاده اند؟

موج انتقادات از قطع گسترده برق در کشور بالا گرفت

مزارع بیت کوین به جان شبکه برق افتاده اند؟

کسب و کار نیوز- هنوز تابستان شروع نشده با قعطی های مکرر برق آن هم دو بار در روز و بدون اطلاع قبلی مواجه شده ایم. یکم خرداد ماه برق اکثر نقاط تهران ناگهان قطع شد. بدون ارائه جدول قطعی برق و بدون اینکه حتی به بیمارستان ها خبری داده شود. وزارت نیرو علت قطعی برق را کمبود آب اعلام کرده است. حال سوال این است با اطلاع از این کمبود و با توجه به اهمیت وجود برق در درمان بیمارستان ها و بیمارانی که در خانه ها تحت درمان هستند، امکان ارائه جدول برق نبود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، از سوی دیگر شمار زیادی از مردم برای چندمین روز متوالی با قطع برق مواجه شده‌اند. علاوه بر تهران از بعضی شهرهای دیگر از جمله شیراز هم خبر رسیده که برق “بدون اطلاع قبلی” قطع شده است. این در حالی است که در روزهای گذشته گزارش‌های زیادی از سوی شهروندان ساکن شهرهای تهران و دیگر شهرهای کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که از قطع برق «بدون اطلاع قبلی» شکایت کرده‌اند.

در همین حال، وزارت نیرو «جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده» در دو استان البرز و خراسان رضوی را منتشر کرده و وضعیت خاموشی برق درباره «بقیه استان‌ها در انتظار تصمیم گیری است». امیدعلی مرآتی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، نیز گفته است که «احتمال خاموشی‌های طولانی مدت با برنامه در تابستان امسال وجود دارد».

شرکت توانیر اعلام کرده تراز تولید برق در ایران بر هم خورده و پنج هزار مگاوات کمبود وجود دارد. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، در این رابطه گفته است  برای جلوگیری از خاموشی مراکز استخراج بیت‌کوین که به آنها مراکز “ماینینگ مجاز” گفته می‌شود، در ساعات پرمصرف خاموش خواهند شد. بسیاری از مراکز استخراج “مخفی” و “غیرقانونی” هستند که دولت از شهروندان خواسته آنها را معرفی کنند.

بعضی از رسانه‌ها قطع برق را به مراکز استخراج رمز ارز بیت‌کوین نسبت می‌دهند؛ اما مشکلات کمبود برق در فصل‌های گرم سال از سال‌ها قبل ادامه داشته است. هرچند امسال در زمستان هم ایران شاهد قطعی‌های گسترده بود که به استخراج بیت‌کوین نسبت داده می‌شد. استخراج کنندگان رمزارزها برای فعالیت نیاز به برق ارزان قیمت دارند؛ از همین رو در ایران از تعرفه‌هایی نظیر کشاورزی، خانگی و صنعتی استفاده می‌کنند که فشار مضاعفی را بر سیستم توزیع برق وارد می‌کند.

اما مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این رابطه به “کسب و کار” گفت: مزارع بیت کوین موجب خاموشی های گسترده در تهران شده اند و به همین دلیل درروزهای گذشته اعلام کردیم که این مزارع باید خاموش شوند. همچنین پیرو اطلاع قبلی افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به استخراج بیت کوین کرده اند در صورت کشف با جرایم بسیار بالایی روبرو خواهند شد.

رجبی مشهدی افزود: یکی از علت‌های قطعی برق ماینینگ غیرمجاز است و با کسانی که به طور غیرمجاز ماینینگ می‌کنند و یکی از دلایل خاموشی تهران بوده‌اند به شدت برخورد می‌شود و دستگاه‌های آنان توقیف می‌شود.

سخنگوی صنعت برق در ادامه خاطرنشان کرد: برای هر استان یک سقف مصرف تعریف شده است که باید با اقدامات مدیریت مصرف، میزان مصرف خود را کاهش دهند. در صورتی که میزان مصرف از تولید تعیین شده کمتر باشد محدودیتی ایجاد نخواهد شد اما استان هایی که موفق به انجام این کار نشوند متحمل خاموشی در برخی مناطق می شوند.

رجبی مشهدی گفت: مشترکان تهرانی از طریق پیامک مطلع می‌شوند که چه ساعاتی از شبانه روز برق قطع خواهد شد.مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق درباره نحوه پرداخت خسارات لوازم خانگی به علت قطعی برق گفت: شرکت‌های برق منطقه‌ای ساعات محدودیت استفاده از برق را از طریق سایت، سامانه «برق من» و در تهران از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌کنند.

او ادامه داد: برای مشترکان تهرانی از طریق پیامک اطلاع رسانی انجام می‌شود که در چه ساعاتی از روز برقشان قطع خواهد شد تا با اطلاع رسانی به مشکل بر نخورند.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: متاسفانه تجهیزات صنعت برق کشور به دلیل استفاده از ماینر‌های غیرمجاز در معرض خطر هستند به طوری که سرقت کابل، سوختن فیوز و غیره نیز اتفاق افتاده است که این امر هم در خاموشی بی اثر نبوده است. رجبی مشهدی تصریح کرد: در صورتی که مشترکان بخش خانگی وسایل‌ها به دلیل نوسانات برق دچار آسیب شوند در وهله نخست باید در اپلیکیشن برق من ثبت نام کنند پس از کارشناسی خسارت پرداخت خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.