صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قیمت گوشت قرمز در راه است
افزایش قیمت گوشت قرمز در راه است

کمبود گوشت قرمز، گرانی و برگشت صف گوشت قرمز در نیمه دوم سال

افزایش قیمت گوشت قرمز در راه است

کسب و کار نیوز- به دنبال سهمیه بندی و جیره بندی خوراک دام افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در راه است. به گفته فعالان بازار کشاورزی کاهش واردات خوراک دام و یا عدم تخصیص ارز برای واردات کافی خوراک دام موجب سهمیه بندی این خوراک شده و در آینده بر روی قیمت گوشت تاثیر خواهد گذاشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که برخی از فعالان بازار گوشت معتقدند که قاچاق دام سبک به دلیل تفاوت بسیار قیمتی به خارج از کشور نیز دلیل دیگری برای گرانی گوشت است. دلالان که از وضعیت اسفناک دامداران مبنی بر نبود خوراک دام و گرانی آن باخبرند با قیمت های بسیار پایین دام ها را خریدرای می کنند و در مرزها به مشتریان خارجی می فروشند. البته خود دامداران نیز به دلیل عدم صرفه نگهداری دام به دلیل هزینه های بالای آن، اقدام به فروش دام های خود از مرزها کرده اند.

در این زمینه «منصور رضوانی‌جلال» رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان با تاکید بر اینکه کوتاهی در ارائه خوراک دام قابل بخشش نیست و نهاده‌هایی که به دست دامداران می‌رسد باید کیفیت لازم را داشته باشند، گفت: واحدهایی که این فرمول را رعایت نکنند و هر آسیبی که به دامدار وارد شود، باید خسارت بدهند.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز گفت: اکنون گوشت قرمز در بازار فراوان است. چرا که متاسفانه به دلیل خشکسالی و کمبود نهاده دامی کشتار دام بی‌رویه انجام می‌شود و همین موضوع نگرانی جدی برای کمبود گوشت قرمز در نیمه دوم سال، جهش قیمت‌ها و در نتیجه برگشت صف گوشت وجود دارد. او همچنین با اشاره به سهمیه‌بندی شدن خوراک دام می‌گوید: تعاونی‌های روستایی سهمیه اندکی بابت خوراک دام به دامداران می‌دهند که این سهمیه کفاف نیازهای آنها را نمی‌دهد و دامداران مجبور هستند دام خود را با وزن پایین به کشتارگاه ببرند و حتی به ذبح بره با سن پایین روی آورده‌اند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی، هم اکنون قیمت هرکیلوگرم بره ۱۳۰ هزار تومان و قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفند ۱۴۰ هزار تومان است.

اما کاظم سید اصغری نژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز در رابطه با وضعیت بازار گوشت قرمز به “کسب و کار” گفت: متاسفانه شاهد قاچاق آزادانه دام سبک هستیم. در این رابطه گویا نظارت و مدیریتی هم وجود ندارد چراکه تا به امروز هنوز شاهد ادامه قاجاق هستیم. البته دام سنگین نیز به خارج از کشور قاچاق می شود اما عمده این قاچاق مربوط به دام سبک است. در این بین به زیان فروختن دام در حالی است که هزینه نگهداری بالا رفته است، در این شرایط دامدار چاره‌ای ندارد جز اینکه به سراغ دلالان بروند تا نقدینگی لازم برای ادامه تولید را تامین کنند.

این فعال صنفی افزود: همچنین از سوی دیگر گرانی خوراک دام و طیور که چهار برابر شده در گرانی قیمت گوشت قرمز بی تاثیر نبوده است. در حال حاضر خورام دام و طیور از طریق سهیمه اختصاص پیدا می کند که دسترسی دامداران را به این خوراک محدود کرده است. به گفته کاظم سید اصغری نژاد حق العمل و حق الزحمه کشتارگاهها هم افزایش پیدا کرده و این اقدام موجب شده تا بسیاری از قصابی ها به کشتارهای خارج از شبکه روی بیاورند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز خاطرنشان کرد: حضور دلالان در بازار تولیدات دامی همواره یکی از معضلاتی بوده که بیشترین آسیب را هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده داشته است، چراکه درحالی که قیمت هر کیلو دام زنده ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است در بازار مصرفی به قیمت ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود که بیشترین منافع از این فاصله قیمتی به جیب دلالان می‌رود.

وی گفت: از اواخر اسفندماه سال گذشته در پی افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های دامی و طیور، افزایش قیمت دام را شاهد هستیم و همچنان نیز رو به صعود است. این عوامل موجب شده است تا متعاقبا قیمت گوشت قرمز نیز در بازار یک روند افزایشی بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.